Szabad-e a piaci átlagnál több bért fizetni?

Szabad-e a piaci átlagnál több bért fizetni?

Szabad-e a piaci átlagnál több bért fizetni? 150 150 Vállalkozásfejlesztés blog

Nem tudják mérni a munkaerő költségek megtérülését.

A jó öreg fizetés állandó vitatéma nemcsak a munkavállalók számára, hanem egy vállalaton belül a vezetők között is. A közvetlen munkahelyi vezetők természetesen bőkezűbben bánnának a fizetésekkel, míg a pénzügyesek, kontrollerek meg olyan alacsonyan tartanák, amennyire csak lehet.

Ez a nézőpontbeli különbség főleg abból adódik, hogy egy vezető általában jól látja, miért kell a jól teljesítő munkaerőt megfizetni (azaz nem kap Mercedest Trabant áron), míg a pénzügyesek számára a fizetés is csak egy költség az Excel táblájukban, amit értelemszerűen minél alacsonyabban kell tartani, hiszen a cég nem lehet veszteséges!

Kinek van igaza?

A probléma szerintem ott kezdődik, hogy a pénzügyesek nem tudják mérni a munkaerő költségek megtérülését, azaz nem vizsgálják, hogy egy 20%-al drágább munkaerő adott feladatra mennyivel több értéket, a pénzügyi táblázat végén mennyivel több profitot állít elő. Pedig ha alaposabban megvizsgálnák, akkor kiderülne, hogy sokszor a 20%-al drágább munkatárs kétszer annyit teljesít, mint a többi, vagy van, amikor még ennél is jóval többet.

Az is igaz, hogy nincs egyértelmű összefüggés a drágább munkaerő fizetési igénye és a teljesítőképessége között, ezért nehéz a munkahelyi vezetőnek a dolga a pénzügyesekkel szemben.

Szerintem a megoldást a teljesítményarányos fizetés jelenti, ahol az alapbér lehet akár a munkaerőpiaci átlag alatt, de a jól teljesítő munkatárs érhesse el akár a munkaerőpiaci átlag dupláját, tripláját is.

Miért is ne?

Ma a hr szakma hangos a tehetség menedzsmenttől, arról hogyan kell megtalálni és kiaknázni a kiemelkedő képességű munkatársak adottságait, közben a legtöbb nagyvállalatnál ezek üres lózungok szintjén maradnak, mert anyagilag nem tudják eléggé honorálni a kiemelkedő teljesítményt. Van persze bónusz, átlagosan a fizetésük 10-20, max. 30%-a, meg egyéb juttatások garmadája, de hiába teljesít ötször többet társainál, még kétszer sem kaphat több fizetést.

Fontos, hogy az igazán teljesítőképes embereket nem a fizetés motiválja, nem ezért hajtanak (de azért jólesik nekik is), viszont rendkívül demotiválja őket, ha fele akkora teljesítmény után más is annyi fizetést kap, mint ők.

Másrészt, ha valaki a piaci átlag kétszeresét keresi (megjegyzem minimum kétszer nagyobb teljesítményért az átlagosnál, szóval a cég is nagyon jól jár), őt rendkívül nehéz attól a cégtől elcsábítani, különösen olyan helyre, ahol a szokásos 20%-os bónusz van csak. Szóval a teljesítményorientált fizetés nemcsak magasan megjutalmazza a kiemelkedő teljesítményű munkatársaid, hanem a lojalitásukat is jelentősen megnöveli, továbbá a pénzügyesek is könnyebben elfogadnak egy változó költséget, mint egy fixet.

A címben feltett kérdésre, hogy „szabad-e a piaci átlagnál több bért fizetni?” a válaszom határozott IGEN, és kívánom, hogy minél több olyan munkatársad legyen, akinek a teljesítményéért ennyit kelljen hó végén fizetned…

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta pedig KKV szervezetfejlesztő és HR szakértőként segítek magyar vállalkozásoknak leküzdeni a növekedéssel járó akadályokat.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
19 hozzászólás
  • M.I.Eszter 2010. április 29. 19:07

    Szia Tamás,

    Ha egy kontroller a „táblázatában” csak a költségsorokat nézni, és nem elemzi azt, hogy egy esetleges többletköltség mekkora eredményváltozást generált, akkor a Te szavaiddal élve, nem a megfelelő munkatárs ül a táblázatok előtt.

    A teljesítmények alapján történő bérezést nagyon jó ötletnek tartom, és sok esetben viszonylag egyszerű módszerekkel egy-két mutatóval mérhető, számszerűsíthető a teljesítmény.
    Arra azonban érdemes odafigyelni, hogy ezek a teljesítmény-mérők a dolgozó számára is érthetőek, világosak legyenek és lehetőleg ne legyenek kijátszhatóak.

    Abban, hogy a dolgozókat nem feltétlenül a fizetés motiválja, mélységesen egyet tudok érteni. Azonban ebben sem vagyunk egyformák, a motivációk formáiról azonban Te biztosan többet tudsz írni, mint én.

    M.I.Eszter

    • Kelkó Tamás 2010. április 29. 21:17

      Szia Eszter!

      Természetesen nem az olyan akkurátus kontrollerekre gondoltam, mint te vagy, de sajnos a nagy többség nem lát tovább az Excel táblája mezőin. 🙂

      Üdv, Tamás

  • Filer Lorand 2010. április 29. 20:23

    Kedves Tamás!

    A bejegyzés tartalmával és mondanivalójával teljes mértékben egyet értek. A jól termelő munkatársat jutalmazni kell mind közvetlenül mérhető (fizetés) mind kevésbé mérhet módon (pl. szakmai képzéseken való részvételi jog).
    Arra viszont érdemes odafigyelni, hogy azok a cégek, akik és ahol eddig nem ezt a rendszert használták, használják, milyen módon vezetik be, ültetik életbe. Pontosítva: az elfogadtatási fázis (rendszer integráció). Ugyanis ha a vállalkozás felépítésében a munkatársak megszokták az adott fizetési rendszert, és másnap úgy mennek be, hogy másként fognak bért kapni, vagyis más paraméterek alapján, ez erősen megzavarhatja a teljesítő képességüket.
    Összességében hozzászólásom lényege: fokozatosság és elfogadtatás (megértetés) a megszokottól eltérő fizetési rendszerek (és nem csak ez esetben) bevezetésének egyik fő pontja.

    Tisztelettel,

    Filer Lóránd

    • Kelkó Tamás 2010. április 29. 21:22

      Kedves Lóránd!

      Sőt, nem elég a fokozatosság, hanem kell egy átmeneti időszak (min. 3 hónap), amikor még a régi rendszer szerint kapják a bért, de már kiszámolásra kerül, hogy az új rendszer szerint mennyit kapnának. Ezt ráadásul hó végén a közvetlen felettes átbeszéli a beosztottaival, mert azért addig, amíg nem éles nem szokták komolyan venni.

      Üdv, Tamás

  • Nagy Ágnes Zsófia 2010. április 29. 20:43

    Szia Tamás!

    Egyetértek maximálisan!

    ….első reakcióm pont ugyanaz volt, mint Eszternek + még hozzátettem, hogy bezzeg, ha az ő fizetésemelésükről van szó, rögtön vastagon fog a ceruzájuk….persze ez sem mindig igaz, de az esetek döntő többségében igen az eddigi tapasztalataim alapján (legalábbis pénzügyi vezetőknél – természetesen innen is tisztelem azokat, akik nem így járnak el).

    A másik oldalon pedig úgy gondolom, hogy aki akar és tud is dolgozni, ért a szakmájához, annál soha nem okozhat gondot, hogy mérjék a teljesítményét, sőt ezen dolgozónak van (lenne) a legnagyobb igénye arra, hogy ez rendesen mérve legyen és saját maga is méri a saját teljesítményét pontosan azért, hogy más is lássa, hogy jóval többet nyújt, mint az átlag (már arra is láttam példát, hogy nem volt a cégnél ilyen rendszer és az illető magának készített egyet, annyira zavarta, hogy nincs). – innentől kezdve nem lehet nagy gond egy ilyen rendszer bevezetése, mert rögtön ki is derül, ki az, aki nem biztos, hogy jól teljesít, csak esetleg úgy tűnik.

    Üdv!

  • Szűcs „Mahone” Ádám 2010. április 29. 20:31

    Szia Tamás!

    Én is egyetértek a cikkel. Sok munkahelyen kisebb lenne a munkaerővándorlás, ha a jól teljesítőket tovább motiválnák plusz pénzzel, ahelyett, hogy ugyanannyi pénzért egyre több és több feladatot raknak rá addig, amíg meg nem unja, és fel nem mond.

    Szűcs Ádám

  • Kakukkfióka 2010. április 29. 23:47

    Az átlag felett teljesítő embereknek nem „szabad” több bért fizetni, hanem kell!!!! szükségszerű, ha úgy tetszik….

    Ha mi nem tesszük meg, megteszi más és ez így van rendjén. Sőt, tovább megyek: ha egy beosztottam nagyon jó és kisegít a munkájával, tudásával amikor szükséges, akkor megteszek érte mindent. Haza viszem, vagy elmegyek a gyerekéért az óvodába, vagy egyszerűen csak figyelmesebb vagyok vele minden ügyes-bajos dolgára is oda figyelek.

    Mindenki, aki küzd, hajt, ügyes, lelkes a munkájában az meg kell hogy érdemelje ezt. Nem a fizetésemelés az, ami folyamatosan jó teljesítményre ösztönzi, hanem ez!

    Természetesen a magasabb bér az jár neki!:)

  • Perjés Mihály Tibor 2010. április 30. 05:31

    Kedves Tamás!

    Egy kivételével tökéletesen egyetértek a leírtakkal (nálam is így működik a dolog, igaz, kicsi a cég, egyszemélyben vagyok kontroller és vezető is).

    Azonban: véleményem szerint az alapbér nem lehet a piaci átlag alatt, mivel amikor bővül a cég és új munkatársat veszel fel, azért a pénzért jó szakemberek még csak nem is jelentkeznek. Úgy gondolkodnak ugyanis, hogy az alapbérem mindig biztos, a többit pedig vagy megkapom, vagy nem. És a jobb ma egy (biztos) veréb, mint holnap egy (bizonytalan) túzok elve alapján jelentkeznek a konkurenciához.

    Te elmennél alkalmazottnak a mai világban egy olyan helyre, ahol az alapbér a piaci átlag alatt van? Mi van, ha a többi csak ígéret? Mi van, ha a vezető kénye-kedve szerint „pofára” osztja a prémiumot? Egy számodra ismeretlen helyen ezt nem lehet előre tudni…

    Az esztergagép mellett lehet objektíven teljesítményt mérni, a vevőszerzésben már nehezebb, mert van olyan, hogy akár hónapokig kell puhítani az ügyfelet, hogy nálad vásároljon (mi van, ha a főnököd a második hónap végén megunja a dolgot, pedig már nem sok hiányzik a vevő meggyőzéséhez?), nálunk a könyvelőirodában pedig szinte lehetetlen, mert egy postaköltség lekönyvelése fél perc, de egy tízoldalas opciós adás-vételi szerződésnek csak az elolvasása ennél jóval több idő. Én csak szubjektíven tudok teljesítményt „mérni”. Ezt pedig előre egyetlen monkavállaló sem díjazza!

    Szerintem, ha jó munkaerőt akarsz kapni, akkor kb. a piaci átlag bérét kell ígérni és munkaszerződésbe foglalni. Ezzel még nem veszel zsákbamacskát, hiszen ott a próbaidő! Ha mégsem válna be az új munkatárs – akár indoklás nélkül is – megköszönjük az eddigi munkáját, megkapja a fizetését és mehet Isten hírével. Ennyi kockázat (kb. egy heti átlagbér) nálam belefér a pakliba. Viszont nem csak az „olcsójánosok” jelentkeznek, ha állást hirdetek és jó a csapatom…

    • Kelkó Tamás 2010. április 30. 08:57

      Kedves Mihály!

      Vannak olyanok, akik egy jó munkáért képesek kevesebbért is indítani, de azért nem mindenki ilyen, inkább vezetői pozícióban jellemző.

      Volt már olyan szervezetfejlesztési munkám, ahol egy cég teljes menedzsmentjét le kellett cserélni, és annyira jó volt a cég által kínált lehetőség (magyar piacon háromszoros növekedés, utána külföldi terjeszkedés), hogy minden multitól jött vezető a korábbi fizetéséhez képest kevesebbért (és a piaci átlag) eljött, persze jól megnézték hova.

      Könyvelők és olyan munkakörök esetén, ahol a munkavállaló nem tudja megkeresni az alapfizetése min. dupláját, ott ez valószínűleg nem működik.

      Üdv, Tamás

  • kozinfo 2010. április 30. 11:00

    Kedves Tamás!

    A piaci átlagot – nálam – ítélje meg maga a munkavállaló.

    Ha az átlag körül mondja, akkor adok neki próbaidőt, próbamunkát.
    Ez utóbbit, ha éles a feladat, előre megalkuszunk: mit várok el és mennyiért csinálja meg, mik az elfogadás feltételei. Mindezt előre.

    Engem meglep, hogy mennyire nincsenek tisztában az emberek az értékeikkel. Az meg nem, hogy ezt mennyien ki is használják…

    Rövid időn belül – általában 3-4 hónap múlva viszont én is visszatérek a fizetésre, hogy az átlag feletti legyen, ha megérdemli.

    De továbbmegyek. Ha nem érdemli meg, akkor én rúgom ki. Átlagosan teljesítő nincs. Nálam. Vagy szereti és tudja a munkáját, vagy nem szereti. Ezek hozzáállása általában „bűzlik” is.

    A gyakorlatban jó lenne, ha amiről írsz azt meg is valósítanák, de multi-környezetben pláne nem ez működik. Az egy másik jószág. Ott feladathoz keresnek embert. De ezt Te is tudod 🙂 Ott a legolcsóbb embert keresik a feladatra, aki még el is tudja végezni a munkát. És ez így van jól. Te is ezt tennéd 🙂 Viszont ott is van mindig valaki, aki annyira unja magát és annyira szeret teljesíteni, hogy ingyen megold egy csomó feladatot – amiért a főnök aratja le a dicsőséget. De ez teljesen más tészta…

    Nagyon sokat jelent a munkavállaló öntudata a saját fizetésének megítélésében. Sajnos/hál’Istennek jó páran fele bérért is kiemelkedő teljesítményt nyújtanak és nem hagyják ott a céget. És tudod, hogy az illető az, aki nem tudja magáról mennyit ér a munkája. A kérdés: foglalkozzon-e a munkaadó a munkavállaló személyiségfejlesztésével és mennyire ? 🙂

    • Kelkó Tamás 2010. április 30. 14:39

      Kedves kozinfo!

      A hr csúcsa a személyzet fejlesztés, ennek pedig a személyiségfejlesztés. Jó példa erre teljesen más terület, a katonaság, ahol az elitalakulatok kiképzésének fontos része személyiségük fejlesztése.

      Érdekes, hogy azok a vezetők, akik képesek rendkívüli teljesítményű munkatársakat kinevelni, azok mind jók ebben, és azok az edzők is, akik olimpiai és világbajnok sportolókat képesek kinevelni.

      Mennyire?

      Amennyire szükséges, és amennyire szeret, tud vele foglalkozni az adott vezető. Nem hiszem, hogy itt lenne általánosan meghatározható mérték.

      Üdv, Tamás

  • Kapeller Anikó – NessieGraf 2010. április 30. 12:46

    Egyik munkaköröm legnagyobb sikerének tartom, mikor még betanulóként sikerült egy cégnek kidolgoznom, hogyan tudják a könyvelésből is megállapítani, melyik munkaterületen, ki, milyen eredményességgel dolgozott, sőt ehhez milyen tényleges bevételek kapcsolódtak. Ennek akkor az volt a kiindulópontja, hogy nem jól mentek a dolgok. A cég ma is prosperál, a telexen küldött köszönőlevél azóta is megvan. (fax és internet még nem volt)

    Viszont te tudod a legjobban, ma többek között azért is dolgozom, hogy a cégek úgy adhassanak több pénzt annak, aki megérdemli, hogy ez még bevételt is hozzon nekik…

  • Ódri 2010. április 30. 18:14

    Kedves Tamás,

    Egy konkrét eset kapcsán bennem felmerült egy kérdés a hozzászólások olvasgatása közben. Vajon hogyan várhat el egy meghatározott teljesítményt a munkaadó egy tisztán jutalékos értékesítési rendszerben a kollegáktól, akik gyakorlatilag a saját vállalkozásuk felépítésén ügyködnek vállalva minden értékesítéssel járó költséget? Pláne, ha a rendszer, és maga a tevékenység is még a kitaposás-kísérletezés fázisában van, csak pár fő dolgozik a cégnek és a teljes szakértelmi bázist adó vezető nem kíván túlzottan belebonyolódni a hosszas személyiségfejlesztésbe még a huszonéves, de igen ambiciózus munkaerőnél sem. Kapnak x hetet és jó éjszakát. Helyesnek tekinthető-e egyáltalán ez a felállás bármilyen szinten is?

    • Kelkó Tamás 2010. április 30. 21:38

      Kedves Ódri!

      Itt nem az a kérdés, hogy helyes-e, hanem profi-e?

      A válasz az, hogy végtelenül amatőr és „hozzánemértő” ez a fajta hozzáállás. Ha teljesen hidegen hagynának az emberek, és számomra csak sakkbábuk lennének, akkor is sokat foglalkoznék a lelkükkel, fejleszteném őket és motiválnám őket, mert többszörösét hozzák így annak, mint amit az említett vezető hozzáállása eredményez.

      Ettől függetlenül a kizárólagos értékesítési jogokkal rendelkező importőr cégek a megmondhatói, hogy még a vevőktől is el lehet várni egy meghatározott teljesítményt, mert azért járnak bizonyos előjogok vagy vásárlási feltételek (pl. ár és fizetési határidő).

      Üdv, Tamás

  • Giuseppe 2010. április 30. 23:09

    Kedves Tamás!
    Ha azt nézzük, hogy kísérletek alapján, a depressziósok esetén a gyógyításukat kb. 80%-ban segíti az anyagi helyzetük rendeződésre, viszont a tartósan alul finanszírozott alkalmazottak között egy idő után akkor is több depressziós található, ha ezek tehetségesek voltak de nem lettek megbecsülve, s ezek akár sokkal többe is kerülhetnek ezek után már az alkalmazó cégüknek. Így talán ebből a szempontból (is) meggondolandó és támogatandó az átlag feletti fizetés, főleg a tehetségesek és profik számára, mert nélkülük a mi világunk is szegényebbé válhat, s nem csak anyagilag…
    Üdv.

    • Kelkó Tamás 2010. május 1. 08:50

      Kedves Giuseppe!

      Na erre az indokra nem gondoltam, de logikusnak és működőképesnek tűnik. Elég sok olyan kimagasló teljesítményű depresszióst láttam már, akik az után váltak depresszióssá, miután ellehetetlenítették őket, kifúrták őket, egyenesen letolták őket a kimagasló teljesítményért, sőt akár ki is rúgták őket.

      Mind-mind ugyanaz a sztori, kiemelkedő teljesítményt nemhogy nem becsülték meg, hanem egyenesen bűntették. Nem is láttam más gyógymódot, csak azt, hogy az illető egy megfelelő (másik) munkahelyen újra kimagaslót teljesítsen és ezért meg is becsüljék minden lehetséges módon.

      Egy jó vezető ráadásul felismeri az ilyen embert, és bátorítással, meg a negatív emberi reakcióktól megvédésével segíti őt.

      Üdv, Tamás

  • www.munkaugyi-blog.hu 2010. május 1. 12:25

    Sajnos a Munka Törvénykönyvének próbaidőre vonatkozó általános kikötései jócskán elavultak mára, egy sor olyan terület van, ahol három hónap alatt nem derül ki, hogy megfelelő-e az adott munkavállaló. Egyébként is sokszor a próbaidő lejártát követően engedi el magát az új munkatárs, a teljesítménye visszaesik.

    Az egyértelmű, hogy a jó munkatársat alapvetően a megfelelő bérezéssel tudjuk motiválni és megtartani, persze van még egy sor HR eszköz a kezünkben.

    Mindazonáltal semmiképpen sem célszerű ezt az általam „megfelelő bérezés”-nek nevezett, a munkáltató által pedig feketén fehéren számszerűsíthető összeget csak és kizárólag a munkaszerződés szerinti személyi alapbérben megjeleníteni. A megfelelően kialakított, és aktuális szempontokhoz kötött mozgóbér rendszer mindig eredményesebb, arról nem is beszélve, hogy tiszta viszonyokat teremt az elvárás és a teljesítmény relációjában.

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!