Mi munkatársaid motiváltságának a titka?

Mi munkatársaid motiváltságának a titka?

Mi munkatársaid motiváltságának a titka? 150 150 Vállalkozásfejlesztés blog

motivalas1Valaki azt mondta nekem, hogy már eleve motivált embereket kell felvenni, és oda kell figyelni, hogy utána ne rontsuk el őket. Ez így rendben is van, viszont sokaknak már az első résszel komoly gondjaik vannak, azaz hogyan találjanak igazán motivált embereket? 

Szerintem a kérdés inkább az, hogy az igazán motivált pályázók ugyan miért éppen a te cégedhez jelentkezzenek? Korábbi blogomban már írtam róla, hogy óriási tévedés azt hinned, hogy ha felteszel egy álláshirdetést pl. a Profession.hu-ra, akkor minden olyan pályázó jelentkezni fog, akire illik a leírás!

Nem, bizony nem jelentkezik mindenki, sőt, van, hogy a potenciális 500-ból csak 20-30, és azok is a gyengébb eresztés. Mégis min múlik akkor, hogy az álláshirdetésedre jelentkeznek-e az igazán motivált és teljesítőképes pályázók?

Ahogy írtam, először azt kell megválaszolnod, hogy miért éppen a te cégedhez jelentkezzenek? Ha erre nem tudsz egyértelmű, meggyőző választ adni, akkor nagy bajban vagy!

Az első dolog, amit egy pályázó megnéz

mielőtt jelentkezik, a cég, ahova jelentkezik. Ha nem vagy közismert és jóhírű cég, mint pl. az Audi, akkor nem fognak sorban állni a jobbnál jobb pályázók, kivéve, ha teszel ellene, és már az álláshirdetés elején néhány sorban bemutatod a céged. Itt jön ki az, hogy mi az összefüggés a vállalati stratégia és egy álláshirdetés között, vagyis ha a stratégia nem motiváló, nem vonzó a már eleve motivált munkavállalók számára, akkor az álláshirdetéseid is gyengén fognak muzsikálni…

Az sem árt, ha megadod céged honlapjának linkjét, és egy profi honlapot találnak az érdeklődők, ami tovább növeli az esélyét, hogy jelentkezzenek hozzátok. A profi weblap itt azt jelenti, hogy:

  • nem egy ingyenes domain-en van,
  • nem 10 évvel ezelőtti alap html design-al készült,
  • nincs tele Adsense hirdetésekkel,

de még sorolhatnám mitől gagyi egy weblap 2012-ben.

A munkakör

Ha a cég már kipipálva, azaz vonzó a már eleve motivált pályázók számára, akkor nézik meg magát a munkakört is. Ha ott, mondjuk pénzügyest keresel, és kb. annyi feladat és úgy van felsorolva, mint a másik 482 pénzügyes hirdetés többségénél, akkor ne számíts sok jóra, a szakma krémje nem hozzátok fog jelentkezni. Sok munkaadó gondolja azt:

– „De hát mindenki tudja mit csinál egy pénzügyes, nem?”

de ez is óriási tévedés. Ahány cég, annyiféle pénzügyes munkakör van, sőt még egy cégen belül lévő 2 külön pénzügyes munkakör is eléggé különböző lehet, ezért nem árt tisztességesen leírni. Én a felsorolás előtt írok 2-3 mondatot arról, hogy ez a munkakör miben különleges, miben más, mint egy átlagos pénzügyes munkakör, persze csak akkor, ha tényleg más, tényleg különleges. Hazudni azt nem szabad álláshirdetésben, mert úgy is visszaüt!

Most kérdezhetnéd, hogy

Minek ekkora feneket keríteni egy pénzügyes keresésnek?

Hadd mondjak erre egy példát. Egyszer volt egy ügyfelem, aki meghallgatott, és kellően nagy feneket kerített neki. Lett is egy olyan pénzügyese, aki a 150 milliós behajthatatlan kintlévőségből megmentett 114 milliót!

Egy szóval 114 millió oka volt nem hétköznapi pénzügyest felvenni…

És mi van a versenyképes fizetéssel?

Ha az eddig leírtakat rendesen megcsinálod, akkor már a követelmények, a versenyképes fizetés, meg a dinamikus, fiatalos csapat a rizsa, a céggel és a feladatokkal ugyanis kellőképpen megragadtad a motivált munkavállalók figyelmét és felkeltetted annyira az érdeklődésüket, hogy elküldjék az önéletrajzukat.

A folyamatnak azonban ezzel még nincs vége, mert jön a kiválasztási folyamat, az interjúk, amelyek során a legjobbaknak tovább kell tudnod fokozni az érdeklődését, de ez már egy másik blog témája. Ennyiből remélem az is látszik, hogy miről lehet beszélni egy „Álláshirdetés írásról” szóló tréningen egy egész napon keresztül…

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta pedig KKV szervezetfejlesztő és HR szakértőként segítek magyar vállalkozásoknak leküzdeni a növekedéssel járó akadályokat.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
13 hozzászólás
  • Kapeller Anikó 2012. április 11. 12:01

    Tamás, azért picit túlzol. Kérded, mit lehet erről beszélni egy egész napon át? Szerintem három nap is simán összejönne:

    1. mikor elmondod,
    2. mikor a hallgató szembesül az üres háttérrel, ráadásul még egy jó cím is kell
    3. mikor a hirdetést megírni kívánó rájön, hogy mi az, amit elfelejtett megkérdezni az első napon.

    • Kelkó Tamás 2012. április 11. 12:22

      Kedves Anikó,

      Visszafogtam magam, mert két nap alaphangon összejönne, de még az érdekeltek nem tartják ehhez eléggé fontosnak az álláshirdetés írást. Vagy feladják ugyanazt a vackot akár ötször is (ez egy átlagos álláshirdetés portálon alaphangon 150-200e Ft) vagy végül megbíznak egy fejvadászt alaphangon 300e Ft-ért.

      Eszükbe sem jut, hogy egy 40e Ft-os tréningen esetleg megtanulhatják, és magán a toborzáson százezreket spórolhatnak meg ez által, nem is beszélve arról, hogy mit hoz a konyhára az, ha sokkal jobb embert tudnak felvenni, mint egyébként.

      Üdv, Tamás

    • Bővíz László – JUEX 2012. április 26. 09:22

      Viszont ehhez előbb el kéne ismerniük maguknak is, hogy most rosszul csinálják, és ez, ami igazán nehezen megy legtöbbjüknek.

    • Kelkó Tamás 2012. április 26. 22:25

      Múlt héten megvolt az álláshirdetés tréning, és 1 hónapja végződött a Toborzás Kiválasztás Akadémia. Mindezekből, mind korábbi tapasztalataimból mondom, hogy még a főállású hr-esek is pocsék álláshirdetéseket írnak, és amikor nagy nehezen, nem kevés segítséggel megtanulják az alapokat, akkor rendesen rácsodálkoznak az eredményekre…

      Mégis ezt az álláshirdetés témakört valamiért nagyon nehéz eladni neki, több más, sokkal kevésbé fontos témát viszont meglepően könnyebben.

  • PaBa 2012. május 17. 17:46

    Véleményem szerint az álláshirdetések nagy százaléka „csúszik el” azon, hogy a munkaadó cégek zöme egyáltalán nem foglalkozik azzal, hogy magát, mint szervezetet reklámozza. Rengeteg pénzt és erőforrást fordítanak a termékek/szolgáltatások reklámjaira, de a tudatos munkaadói „marketinget” kifejezetten hiányolom.
    Meggyőződésem, hogy ahol erre komoly hangsúlyt fektetnek, ott lényegesen nagyobb jelentkezői létszámból lehet kiválasztani az alkalmas jelölteket.

    • Kelkó Tamás 2012. május 18. 00:30

      Sőt, van ahol egyenesen negatív reklámot csinálnak maguknak, és csodálkoznak, hogy fontos munkakörökbe miért nem találnak megfelelő embert…

    • Bővíz László – JUEX 2012. május 18. 10:06

      Ennek a legszélsőségesebb megnyilvánulása, amikor névtelenül keresnek nem vezetői posztokra jelentkezőt.

  • SAA 2012. augusztus 14. 16:53

    Kedves Tamás!
    A helyes meglátás ebben az esetben indokoltan az, hogy tisztázni kell állami, vállalkozói, esetleg multi cégről van-e szó.
    Ez nagyon sok mindent eldönt. Hiszen motivációs lehetőségekből tágabb körben rendelkeznek a nem állami szférákban. Arról sem szabad elfelejtkezni, hogy adott esetben még szóbeli motiváció, irásbeli motiváció is lehet. Két utóbbit nem is igazán értékelik. Bár ez visszavezethető arra, hogy egy kecsegtető új állás majd mindent megad. Majd rájön, hogy nem fenékig tejfel az élet.
    Rátérve a példára, hogy pénzügyest keres adott cég. Minden eltérő cég esetén más lesz. Még adott esetben cégen belül is lehetnek eltérések. Alaphelyzet az, hogy az iskolai tudásokat általánosként kell elfogadni. Ehhez maj minden cég hozzáteszi a törvényeket „házi” szabályokkal kiegészítve a saját specialitásait.

    • Kelkó Tamás 2012. augusztus 22. 13:11

      Kedves SAA!

      Állami szférába egészen más mentalitású emberek kellenek, akiket más dolgok motiválnak, mint akik multihoz vagy kkv-hez akarnak menni, és ennek az álláshirdetésben is meg kell jelennie.

      A motiválás szerintem egyébként inkább vezető függő, mint cég és iparág, mert óriási vezetői eszköztára van.

      Üdv, Tamás

  • SAA 2012. augusztus 15. 06:37

    Az utolsó mondatnál „Ehhez maj…” helyett „Ehhez majd…” tartozna. Kis telefonról elég nehéz ellenőrizni a szöveget, angol kiosztott billntyűkkel. 🙂
    Bocsánat érte.

  • Angyal 2012. augusztus 25. 08:27

    Kedves Tamás!

    Köszönöm a hozzászólásomhoz tartozó válaszát. Most már épp gyógyuló félben vagyok, amit nagyon jó doktor szakembereknek köszönhetek, így kicsit „felszabadultabban” tudom végig gondolni a dolgaimat. Annyi viszont biztos, hogy a jó vezetőnek észre kell vennie, hogy egy beosztottja pozítivan változik meg. Önzetlen segítő készsége van, igyekszik a lehetőségekhez mérten higgadt, nyugodt maradni, így akár szóban, akár írásban is tudja majd motiválni a beosztottját. Nem mondom és nem írom, hogy nem hibázom, mert tökéletes ember nincs.

    De a negatív dolgok sem maradhatnak el. Hiszen egy-egy feladat elvégzésére szánt idő is sokat mutat, főleg akkor ha a készítője csak segítséggel tudja elvégezni, illetve problémákat elkerül, esetleg szőnyeg alá söpör. Esetleg nincs kedve megcsinálni, egyfajta „Pató Pál úr”-t játszva.
    Átgondolva, tényleg nagyon sok eszköztár lehetséges bizonyos helyzetekben. Amennyiben időm engedi olvasgatni fogom Önt, ha csak nem történik valami olyan dolog, ami miatt erre nem lesz lehetőségem.

  • Angyal 2012. augusztus 25. 08:30

    Pici kiegészítés még. Néhány nagyon jó kollégám is sokat segít a gyógyulásomban. Óriási értékek.

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!