NAGYON! Tudom nem ildomos az új évet rossz hírrel indítani, de a címben feltett kérdésre a válaszom az, hogy: NAGYON nehéz lesz 2017-ben új munkatársakat találnod, egyre nehezebb! Van, aki ezt már a saját bőrén érezte 2016-ban, és van, aki még csak ezután fogja igazán…
Viszont nem azt szeretném oldalakon keresztül elemezni, hogy miért van ez így, arról rengeteg újságcíkk született, és születik, pl. a Portfolio nagyon jó összefoglaló cikke, hanem arról szeretnék egy rövid összefoglalót adni, hogy mihez is kezdhetsz a kialakuló helyzettel? Mert ahogy 2009-ben sem állt meg az élet, sem a villamos, mert válság volt, ugyanúgy idén sem fog, és az összes kőműves, mérnök, szoftverfejlesztő, online marketinges sem fog elköltözni egyszerre Magyarországról, csak egyre nehezebb lesz új munkatársat találni. Nézzük meg akkor sorban, hogy mit lehet tenni?
1. Álláshirdetés
Sokan temetik a jó öreg álláshirdetést, mert hogy már nem működik. Ehhez képest én szinte csak álláshirdetéssel keresek embereket (ráadásul gyakran hiányszakmákban), és szinte mindig meg is találom. Akik temetik az álláshirdetést, azok azt hiszik, hogy egy vázlatos, pár soros feladatleírást kitesznek a Profession.hu-ra 100-e Ft-ért vagy más álláshirdetési portálra, akkor dőlnie kéne a sok jelentkezőnek. Ha meg nem jönnek a pályázatok, akkor biztos a Profession a hibás vagy az emberek nem akarnak dolgozni, de az meg sem fordul a buksi fejükben, hogy esetleg az általuk írt álláshirdetésben van a hiba!
Elég sok tréninget, előadást, workshopot tartottam már álláshirdetés írás témában, és mindig élvezem a megdöbbent arcokat, amikor rájönnek, hogy eddig pont az ellenkezőjét csinálták annak, ami működik, és hogy tényleg mennyi lehetőség van még az álláshirdetésben. Azt a döbbent arcot viszont sajnos nem látom, amikor a tanultak alapján megírt álláshirdetésre egyszer csak jönnek a pályázók!
Korai lenne temetni az álláshirdetést, mert szakértő módon végezve még nagyon-nagyon sok tartalék van benne! És amíg a Profession.hu-n lévő 10.000 álláshirdetésből 9.500 olyan, amilyen (pl. túl rövid és általános, nem adja meg a pályázók számára a legfontosabb tudnivalókat sem), addig nem is lesz annyira nehéz dolgod olyan hirdetést írni, amire megfelelő jelöltek jelentkeznek. Részletesen egy korábbi cikkemben írok róla, meg egy másik cikkben is.
2. Facebook
Vannak új álláshirdetési formák, amelyek 5 éve még nem is léteztek, ma pedig bizonyos munkakörökbe nem is próbálkoznék mással. Ilyen a professzionális szinten végzett Facebook hirdetés, amellyel egy ügynökség partnerünk olyan cégekhez talál fizikai munkásokat, szakmunkásokat, ahova már évek óta nem jelentkezett senki!
Hogyan és miért működik?
Felmérések szerint álláshirdetésekkel kb. 60.000 munkavállalót lehet elérni Magyarországon, míg Facebookkal több, mint 5.000.000 embert! Ráadásul a Facebook hirdetési rendszere elég bonyolult ahhoz, hogy pontos demográfiai célzásokat lehessen eszközölni, továbbá érdeklődés alapon is sokféleképpen lehessen célozni.
Tapasztalataik szerint még egy jól célzott, fókuszált álláshirdetést is lát min. 150.000 ember, ami több, mint a duplája az állásportálokat látogatóknak!
Sokan már ismerik a Szárnyas Fejvadászt a Facebookon, sőt, ki is próbálták, de a fizetett Facebook hirdetés teljesen más műfaj, mert itt nem megosztásként jelenik meg a hirdetés, hanem célzottan, pl. csak egy településen élők számára, így pl. a konkurencia sem látja! Erről is írtam korábban egy cikkemben.
3. Google kereső
A munkaerő-toborzás kiválasztás alapvetően komoly tapasztalatot és érettséget kíván, ezért valójában nem a huszonévesek szakmája lenne normál esetben. Van viszont egy terület, ami még csak pár éves, de robbanásszerűen fejlődik, és a huszonéveseken kívül itt másnak nem sok esélye van velük szemben, a „sourcing”. Ez a beszerző szakmából kölcsönzött elnevezés, és önmagában a beszerzésben új beszállítók kutatását jelenti. 2010 után viszont elkezdtek átszivárogni a beszerzőknél használt módszerek, pl. annak művészete, hogy akár több soros speciális kódok (Bolean) beírásának segítségével találjanak megfelelő beszállítókat a Google keresőjében!
Egy 40-nél idősebb ember számára szinte zsonglőrködésnek tűnik, amit a fiatalok e címszó alatt művelnek, és komoly sourcing központok működnek Magyarországon, ahol ilyen keresési módszerekkel pl. mérnököket keresnek Benelux állomokból Németországba vagy Norvégiába. Erről is ajánlok egy cikket a HR Portalon, érdemes elolvasni.
4. LinkedIn
Toborzás LinkedIn-en is új műfaj, és egészen más megközelítést igényel, mint egy Facebook. Vannak, akiknek már jó tapasztalataik vannak álláshirdetéssel LinkedIn-en, de a legmegbízhatóbb módszer az, hogy különböző paraméterek alapján keresel embereket, majd közvetlenül felveszed velük a kapcsolatot, amit a szakmában direkt keresésnek hívnak.
Erre a LinkedIn ajánl is fizetős megoldást (LinkedIn Recruiter-nek hívják), amely jóval több lehetőséget kínál a „vadászatra”, mint az alap ingyenes verzió. A LinkedIn hátránya, hogy csak kvalifikált munkavállalókat lehet rajta találni, viszont bárhol a világon kereshetünk mérnököket, informatikusokat, vezetőket, online marketingeseket…
5. Gerilla módszerek
Amikor már semmi a fent felsoroltak közül nem működik, akkor jönnek a gerilla akciók, amelyek tárháza rendkívül széleskörű. Van olyan toborzó cég, ahol már a politikai aktivistákkal veszik fel a versenyt, pl. amikor egy gyárban leépítés van, csinálnak a bejárathoz egy pultot és közvetlenül szólítják meg a munkából hazaigyekvő embereket, ugyanúgy, mint a politikai aktivisták, amikor a rezsicsökkentésért kampányoltak…
De vidéken már a háeresek is kezdenek rászokni a kocsmába járásra, ugyan nem az ivás miatt, hanem információkért és munkaerő toborzás végett!
Ezt pár éve ki gondolta volna?
6. Employer Branding, munkáltatói márka
A munkáltatói márkát úgy lehet a legegyszerűbben meghatározni, hogy az emberek mit tudnak és gondolnak egy cégről, mint munkáltatóról. Ennek része az is, hogy:
- az álláshirdetésre jelentkezőnek milyen véleménye van a cég neve hallatán, mit tudnak a cégről,
- és az is, hogy az ott dolgozók, a cég partnerei milyen információkat adnak tovább a cégről a külvilágnak.
Ez legjobban egy vidéki városban látszik, ahol gyorsan körbemegy, ha egy cég vezetője arrogáns bunkó módjára bánik az emberekkel, ezért röpke 5 év alatt eléri, hogy a korábbi 40-50 helyett ma már csak 2-3 ember jelentkezik az álláshirdetéseikre! (ez sajnos megtörtént példa)
Eközben egy Audi vagy Prezi nem győzi feldolgozni a sok jelenkezést, pedig nem is hirdetnek, mert a jó hírnevük miatt erős munkáltatói márkájuk van, ami miatt a potenciális álláskeresők maguktól jelentkeznek hozzájuk, akkor is ha éppen nem hirdetnek! Itt van erről egy nem mai cikk (2012-es), de annál aktuálisabb.
Összefoglalva, a helyzet korántsem reménytelen, de 2017-ben biztosan nem lesz elég az, amit munkaerő toborzás címén eddig csináltál, nincs mese, egy új szintre kell lépni…
- 36megosztás
- 36Facebook
Mi a véleményed arról, amikor egy cég a saját weboldalán keres új alkalmazottakat?