Esettanulmány
Lakossági terméket gyártó cég

Ahogy a cégátvilágításnál írtuk, alapjaiból kellett újragondolni a vállalkozást

A legfontosabb változás a kereskedelmi stratégiát érintette, mert addig a viszonteladók voltak a legfontosabbak, és a saját boltok amolyan pufferként léteztek. Ehhez képest az új stratégiában a viszonteladó partnerek 50%-át leépítettük, és ez zajlik tovább. A cél, hogy kizárólag prémium viszonteladói maradjanak a cégnek, akik igénylik és megfizetik a minőséget, és akkor mennyiséget rendeljenek, amit megéri gyártani.

2

éves szervezetfejlesztés

50%

drágábban tudjuk eladni a termékeket

esettanulmany kep

Megoldás

A probléma az volt ugyanis, hogy a legnagyobb viszonteladó partner is csak a felét tudta hozni a leggyengébb saját bolt forgalmának, továbbá nagyrészt az olcsóbb termékeket vitték. A 90-es években még működött az a stratégia, hogy minden fillért meg kell fogni, és minden vevő fontos, ma viszont fókuszálni kell, ki kell jelölni, hogy milyen vevőknek akarunk megfelelni, és azoknak viszont sokkal jobban meg kell felelni, mint eddig bárkinek! Csak így lehet versenyben maradni és nyereséget termelni.

Az új stratégia fő irányvonala, hogy 2 év alatt felfelé kilépünk a tömeggyártói piacról, ezáltal versenyből, és egy ligával feljebb, az eddig áraknál 30-50%-al drágábban adjuk a termékeinket olyan célcsoportoknak, akik ezt megfizetik. Viszont ők igényesebbek, ezért kellett teljesen új, európai szintú arculatot terveztetni egy olyan céggel, akik Londonban is terveznek boltokat.

Az igényesebb termékeket pedig nagyrészt a saját boltokban lehet eladni, mert ott tudja a cég megfelelően prezentálni. A prémium termékek 70%-át eddig is a saját boltokban adták el, pedig úgy néznek ki, mint egy szocializmusból itt maradt piaci bolt!

Az új kereskedelmi stratégia megvalósítására felvettünk az iparágból egy olyan cégtől kereskedelmi vezetőt, aki már azt a szintet képviseli, ahova az ügyfelet akartuk eljuttatni. Mióta a cégnél dolgozik, minden hónapban javult a saját boltok forgalma, de tőle új, prémium boltok nyitását vártuk el, amelyek révén a saját boltok forgalma a korábbi 40%-ról 75%-ra emelkedik a cég teljes forgalmából, továbbá az átlagos fedezet 22%-ról 50% fölé! Jelenleg ez a folyamat még zajlik, de a részeredmények (2 új üzlet már megnyílt az új koncepció szerint) már biztatóak, és világosan látszik az alagút végén a fény.

A termelésbe is új vezetőket vettünk fel (3 műszakvezetőt és egy termelésvezetőt), mert a régi vezetői gárda, akiket a jól dolgozó melósokból emeltek ki (de semmilyen vezetői, termelésszervezői képzést nem kaptak, csak a tulajdonos bizalmát élvezték), teljesen alkalmatlan volt az új elvárások felfogására is, nemhogy a megfelelésre. Nem volt mese, a termelési hatékonyságot min. duplázni kellett a célok eléréséhez, ehhez pedig a Lean elvei alapján újra kellett gondolni a termelési folyamatokat, a munkaköröket, a műszak-beosztásokat, az elvárásokat és még sok mindent.

Eredmény

A termelékenység növekedése mellett az is fontos, hogy a dolgozóknak sokkal jobban tetszik az új munkarend, és új munkatársakat képes már felvenni a cég. Korábban a piaci alatti fizetések, és a pályázók számára nem elég szimpatikus munkarend miatt gyakran volt munkaerőhiány a vállalkozásnál, ami szintén a meglévő dolgozók elégedetlenségét növelte.