A multicégeknél ha nem megfelelően megy az üzlet, akkor főleg a marketingen és a munkatársak képzésén kezdenek spórolni. Biztos, hogy ez a megfelelő megoldás?
A marketing védelmére hadd ne keljek, az más reszortja. A képzésnél maradva, vajon melyik cégnek van szüksége buta, a munkaköréhez, szakmájához kevéssé értő, rengeteget hibázó, demotivált és siralmas teljesítményt nyújtó munkatársakra?
Most biztosan azt gondolja, hogy Önnek biztosan nem! Ez rendben is van, hiszen ki az az őrült mazochista, aki ilyen beosztottakra vágyik?
Más kérdés, hogy Ön mi mindent hajlandó megtenni azért, hogy munkatársai ne ilyenek legyenek?
Például mennyi energiát fordít a munkatársai képzésére?
És itt nem a külsős tréningekre költött százezrekre, milliókra gondolok, hanem hogy Ön személy szerint mennyit foglalkozik közvetlen beosztottai képzésével?Különösen így „válságosdi” idején, amikor egyes iparágakban lasszóval kell a vevőkre vadászni, amikor minden új megrendelés ünnepnek számít, amikor ugyanazért a vevőért kétszer többet kell dolgozni, ilyenkor létfontosságú, hogy ütőképes munkatársai legyenek!
Ha bemennék az Ön cégébe és levizsgáztatnám pl.:
- az értékesítőit,
- az ügyfélszolgálatosait,
- a pénzügyeseit,
- a vezetőit,
akkor vajon milyen érdemjegyet szereznének?
- Nyugodtan aludna, hogy munkatársai a legképzettebb, leghozzáértőbb szakemberek az iparágukban?
- Nyugodtan aludna, hogy értékesítői megtalálnak minden üzleti lehetőséget a piacon és nem hagyják magukat semmilyen vevői kifogással lerázni, azaz megkötnek minden lehetséges üzletet?
- Nyugodtan aludna, hogy ügyfélszolgálatosai minden megrendelést pontosan rögzítenek és minden reklamációt csípőből kezelnek?
Ha bármelyik kérdésre is nemmel válaszolna, vagy csak egy kicsit is bizonytalankodik, akkor itt az ideje tenni valamit. Már rengeteg cégátvilágítással a hátam mögött ugyanis biztosan állíthatom, hogy nem találkoztam még olyan vállalkozással, ahol a cégvezető ez ügyben nyugodtan alhatna, ahol a munkatársak átlagos tudása a lehetséges 100%-ból elérné akár az 50-et!
Ez jó hír is egyben, mert azt jelenti, hogy a cégében óriási tartalékok vannak!
Miután megfogadta korábbi blogomban tanácsoltakat, azaz kirúgta a régóta gyengén teljesítőket, itt az ideje valamit kezdeni a megmaradt munkatársaival, amire a legjobb eszköz a képzésük. És itt ne gondoljon rögtön méregdrága tréningekre, gyorstalpalókra, elavult elméleteket tanító iskolákra, hanem először is nézzen körül a saját cégében!
Keresse meg az adott munkakörben a legjobbat, és kérje meg őt (persze egy kis plusz prémiumért cserébe), hogy tartson előadást a többieknek arról, amit ő jobban tud vagy írja le a legfontosabb tapasztalatait.
Egy kiskereskedelemmel foglalkozó ügyfelem elővette a legjobb eladóját és ezután ő képezte mind az új, mind a régi eladókat (természetesen megtartva az eredeti munkakörét). A legjobb eladó egyrészről a legjobban értett nemcsak a termékekhez, hanem az eladáshoz is, másrészről hiteles volt a kollégái szemében, ezért elfogadták a tanácsait, és az eredmények nem maradtak el (fél év alatt átlagosan 20%-os forgalomnövekedés).
Mibe került mindez? Mindössze havi 20, később 30e forintba, amit a plusz prémiuma jelentett!
Ehhez azonban az kell, hogy Ön mint vezető igényes legyen, ne hobbi cégvezető, vagyis ne elégedjen meg átlagos eredményekkel, hanem az iparága legjobbjává igyekezzen válni.
A negatív kedvenceim sajnos az autószalonok, amelyek most tényleg nagy bajban vannak. Ehhez képest még nem találkoztam olyan értékesítővel (ettől még létezik), aki úgy igazán el tudott volna adni egy autót. Prospektust azt tudnak osztogatni (van ahol még azt sem), néhol még nagyképűek is, de a valódi értékesítésről fogalmuk sincs. De nem az autószalonok értékesítői a hibásak ezért, hanem az igénytelen főnökeik, akik ezáltal döbbenetes mennyiségű bevételtől „kímélik meg magukat”!
Szóval azt tanácsolom Önnek, hogy legyen igényes (profi cégvezető) és képezze ki munkatársait szakmájuk mesterévé, mert rendkívül megéri!
Kedves Tamás!
Szívembol szóltál. A vezetok meg szoktak feledkezni arról, hogy a legtöbb dolog, amit elértek, az a saját és a munkatársaik tudásának és készségeinek köszönheto. A cégek legfobb értéke a cégben dolgozó ember, és ezt az értéket képzés és tapasztalat útján lehet növelni és fejleszteni. A tapasztalat elengedhetetlen, csak az a baj vele, hogy az élet túl rövid ahhoz, hogy minden tudást tapasztalat útján szerezzenek meg a beosztottak. A képzés bármilyen formája felgyorsítja a folyamatot, így felgyorsítja a cég fejlodését. Tehát ha valaki növekedni szeretne, akkor képezze a munkatársait.
Az autós példádra reflektálva, ismerek olyan autós céghálózatot, akiknek vannak jó értékesítoik (naná, én képzem oket 🙂 ), de ez a tény is csak megerosít Téged abban, amit írtál. Akik képeznek, azoknak jók az érétkesítoi.
Különösen igaz ez válság idején. Képzeljünk el egy autót amit az Ön vállalati soforje vezet, és önön kívül ott ül Sébastien Loeb ötszörös rally világbajnok is. Egyszer csak egy sziklákkal és szakadékokkal tarkított csúszós hegyi útra érnek, ahol hetente történnek halálos balesetek. Kire fogja bízni a volánt? A válság (és 2009) a hegyi pálya, és képzéssel meg lehet elozni a komolyabb baleseteket. Egy csapásra senkinek sem lesznek Sébastien Loeb-jei, o sem volánnal a kezében született. Ugyanakkor lesznek olyan munkatársai, akik tudják, hogy mit kell tenniük vészhelyzetben. S a nehéz pályán megedzodött képzett munkatársak 30 méteres testhosszal nyerik majd a sima országúti versenyt, ha kiértünk a hegyi szakaszról.
Üdv.: Magda Attila