Alapvetően a munkaadóknak igyekszem tippeket adni, hogyan legyenek eredményesek a személyzet kiválasztásban, motiválásban, megtartásban, közben gyakran döbbenek rá, hogy az álláskeresőknek sem fenékig tejfel. Kérem olvasson tovább, mert rendkívül tanulságos!
Érdekes módon a kiemelkedően tehetséges, már komoly eredményekkel rendelkező munkavállalók küzdenek extra nehézségekkel álláskeresésük során, mert nem illenek bele a tankönyvekben, iskolákban tanított sablonokba. A kiemelkedő teljesítményű emberek sosem átlagosak, mindig kilógnak a tömegből.
Különösen a nagyvállalatok fiatal, még tapasztalatlan HR-esei, a fejvadász cégek szintén fiatal tanácsadói nem tudnak mit kezdeni a kiemelkedő és ezért a megszokott sablonoktól eltérő pályázókkal, amire most mutatok is egy konkrét esetet. Példánkban szereplő munkavállalót Tollas Attilának hívják, reklámszakember. Megpályázott egy állást a Nissan Hungáriánál, de inkább mesélje el személyesen ő, mi is történt pontosan:
„A Nissan meghirdetette a Marketing Advertising Manager pozícióját. Úgy éreztem a kiírásból, hogy rám szabták a feladatot csak egy technikai hiba miatt nem írták oda a nevem. Természetesen elküldtem az önéletrajzom a megadott mail címre.
A határidő előtt elküldtem még egy emlékeztetőt, ami kézbesíthetetlen címzettel visszaérkezett. Ekkor megijedtem és elkezdtem nyomozni a HR osztály után. Tényleg nehezen kaptam meg a központjuk számát, ahonnan szintén nem könnyen, de elértem a kontaktot.
Megerősített, hogy nem kapta meg a jelentkezésem és elismételte a hirdetésben szereplő mail címet. Ekkor több mail címemről is újra elküldtem az anyagom, de nem nyugodva és ismételten nyomozva sikerült megszereznem a személyes címét. Írnom sem kellene, de oda is számtalanszor elküldtem, kérve, hogy a technikai problémák miatt jelezzen vissza ha megkapta.
Azóta többször próbáltam elérni, de sajnos minden alkalommal az elfoglaltsága miatt házon kívül volt.
Azt hiszem, hogy az azóta eltelt másfél hónap alatt betöltötték a pozíciót, mégsem fogadom el, hogy a számtalan elküldött levelemre nem kapok választ és ez a Nissan elfogadott corporate rendszere.
Ezért 3 napon keresztül egy mobil óriásplakáton kihelyezem a mellékelt, rövidített önéletrajzom az Info Parkban a cég bejáratának a közelében, a vendég parkolóhoz.
Nem hiszem, hogy ezek után tőlük választ kapok, de remélem, hogy a közelben felfigyelnek a nem mindennapi pályázatra. Engem érdekelne, hogy ki az, aki erre a pozícióra el tudta ezt a kihelyezést érni. Azt feltételezném, hogy agilis annyira, hogy az én csapatomban dolgozzon.”
Folytatás 2 héttel később
„Együtt ebédeltem a Nissan kommunikációs vezetőjével, aki a kihelyezés után felhívott. Elmondása szerint Neki tetszett és egyedülállónak találta. Ugyan éreztem némi bizonytalanságot benne, amikor nyíltan felvázoltam milyen vírus marketinget képzelek a következő hetekben.
A HR – hogy óvatosan fogalmazzak – nem rajongott érte, sőt le akarta vetetni. Nyilván a hibás belső kommunikáció napvilágra kerülését nem nézték jó szemmel. Az én javaslatom az volt, hogy inkább a PR osztályra továbbítsák, mint egyéb lépéseket tegyenek. Hiszen milyen jó cég az, ahová ennyire be akarnak kerülni… Nem is értem, mi a HR osztályok álláspontja. Miért nem jobb olyan embert felvenni, aki eredményeket hoz a cégnek így megerősítve, hogy a kiválasztás megfelelően működik.
Egyéb visszajelzések abszolút pozitívak voltak. Például az egyik autóimportőr HR igazgatója most írt vissza, hogy neki ilyen emberek kellenek – igazán sajnálom, hogy ott pillanatnyilag nincs marketinges szék!”
Konklúzió
„Én a legfőbb hibát a megrendelői oldalról abban látom, hogy a kiválasztással foglalkozók többsége nem ért az adott területhez. Ahogy említetted, nyilván sokan jelentkeznek és könnyebb a hasonló állásból érkezők közül válogatni. Ugyanakkor hatalmas felelősség egy karrierről dönteni úgy, hogy valójában elképzelhető, hogy a megfelelő jelöltet utasítják el.
Több interjún vettem részt, ahol már nem bírtam megállni, hogy el ne mondjam a véleményem a mai marketing-adaptáló menedzserekről. Azt hiszem kevesen tudják, miről is szól ez az egész és mennyi ága van amik szinte minden nap változnak.
Egy későbbi célom érdekében a SZIE-en marketing mesterképzésben veszek részt. Sajnálom az évfolyamtársaimat, hogy olyan anyagokat hallgatnak, aminek semmi értelme vagy elavult. Ugyanakkor ha végeznek „marketing mesterekké” válnak a munkaadók szemében is. Évekkel ezelőtt a KVIF marketing szakosainak tartottam pár szemináriumot esettanulmányokból. Érdekes volt a kérdésemre kapott válasz: mindenki marketinges akart lenni.
Vajon egy HR szakember miként szűri meg a cégéhez érkezőket marketing témában? Azt gondolja-e, hogy a bérért majd az ügynökség úgyis megfogja majd a kezét? A marketing azonban nem a hirdetésekről és szép kiadványokról szól!”
Köszönöm Attilának, hogy ilyen nyíltan vállalta a sztorit és remélem sikerült érzékeltetnem, hogy az álláskeresőknek sem könnyű az élete!
Gratulálok Attilának az ötletes jelentkezéshez!
Több ilyen marketingesre lenne szükség, és akkor azt sajnálnánk, hogy állandóan filmekkel szakítják meg a reklámokat.