Az átvilágítás és a működés elemzése során kiderült, hogy a vállalkozás már 2-3 éve veszteséges, de a cash-flow még pozitív, viszont max. 2 évük van hátra a csődig! A vállalkozás ugyanis ugyanazon üzleti modell szerint működik, ahogy 1988-ban elindultak, vagyis egy igencsak elöregedett rendszer szerint működnek: kontrolling, tervezés nincs, termelésszervezés nincs, és még sorolhatnánk a bajokat, 2 oldalnyi a lista. Tipikus 90-es években alapítású vállalkozás, amit olyan alapító alapított, aki dolgos, szorgalmas ember, de sem üzleti képzettsége, sem szemlélete nincs. A 90-es években még sikeres lehetett bárki kemény munkával, de ma már ez az éhenhalásra sem elég.
Felmérésünk és elemzésünk alapján kiderült, hogy a működési nyereségük és hatékonyságuk alapcsony, az egész céget az alapjaitól kell újragondolni, mert az emelkedő munkaerő költségeket nem tudja kifizetni cég, és így előbb-utóbb a munkaerőhiány miatt fog bedőlni!
Ennek érdekében a következőket javasoltuk (többek között):
- Teljesen új üzleti stratégiát kell kidolgozni, mert több pénzt kifizetni a dolgozóknak csak jelentős áremeléssel lehet elérni. Én 2 év múlva már 50%-al magasabb árakat vízionálok nekik, mint a mostaniak, ezt természetesen több kisebb lépésben lehet elérni.
- Ehhez az olcsób termékek irányából el kellett mozdulni a prémium irányba, és az olyan vevők irányába, akik megfizetik a minőséget.
- Ehhez a meglévő viszonteladók 75%-át le kell építeni, mert a forgalom mindössze 5%-át hozzák, de a költségek miatt veszteségesek, továbbá nem érdekeltek a prémium termékek értékesítésében, ők még mindig olcsót akarnak árulni.
- Ehhez a pufferként létrehozott saját boltokra kell koncentrálni, mert itt lehet megfizettetni a minőséget, másrészről itt lehet annak megfelelően prezentálni is a minőséget.
- Ehhez teljesen új, nyugat-európai színvonalú arculat kialakítására van szükség, továbbá új weboldalra, új Facebook oldaLra és teljesen új marketing stratégiára.
- Fel kell venni egy képzett, és szakmailag tapasztalt kereskedelmi vezetőt, mert a bolti eladóból kiemelt vezetők alkalmatlanok megvalósítani az új stratégiát.
- A prémium termék gyártáshoz meg kellett szüntetni a termékek felét, egyszerűen túl nagy a választék, ami szétaprózta a termelést, és lerontotta a hatékonyságot (a termékek alsó fele hozta a forgalom mindössze 3 %-át).
- Ehhez teljesen újra kell gondolni mind a termelési technológiát, mind a termelés szervezését a Lean elvei alapján, itt 50%-al többet tudnának ugyanazzal a létszámmal termelni úgy, hogy sokkal kevesebb a túlóra.
- Ehhez új technológiai beruházásokra van szükség.
- Ehhez fel kell venni új, szakirányú felsőfokú végzettségű termelésvezetőket, mert a melósból kiemelt vezetők nem is értik az új rendszert és elvárásokat, nemhogy ők képesek legyenek megvalósítani.