Esettanulmány
Lakossági terméket gyártó cég

Ügyfelünk egy 140 fős, 800 milliós családi vállalkozás,

kik éppen generációváltás előtt álltak. Pont az “ifjabb Jockey Ewing” hívott minket, mert apjának egyenesen megmondta, hogy szervezetfejlesztő segítsége nélkül nem veszi át ezt a kócerájt! A vállalkozásban naponta egymást érték a hr problémák, továbbá az ifjabb megérezte, hogy anyagilag is komoly gondok vannak.

3

éve veszteséges cég

2

év a csődig

Megoldás

Az átvilágítás és a működés elemzése során kiderült, hogy a vállalkozás már 2-3 éve veszteséges, de a cash-flow még pozitív, viszont max. 2 évük van hátra a csődig! A vállalkozás ugyanis ugyanazon üzleti modell szerint működik, ahogy 1988-ban elindultak, vagyis egy igencsak elöregedett rendszer szerint működnek: kontrolling, tervezés nincs, termelésszervezés nincs, és még sorolhatnánk a bajokat, 2 oldalnyi a lista. Tipikus 90-es években alapítású vállalkozás, amit olyan alapító alapított, aki dolgos, szorgalmas ember, de sem üzleti képzettsége, sem szemlélete nincs. A 90-es években még sikeres lehetett bárki kemény munkával, de ma már ez az éhenhalásra sem elég.

Felmérésünk és elemzésünk alapján kiderült, hogy a működési nyereségük és hatékonyságuk alapcsony, az egész céget az alapjaitól kell újragondolni, mert az emelkedő munkaerő költségeket nem tudja kifizetni cég, és így előbb-utóbb a munkaerőhiány miatt fog bedőlni!

Ennek érdekében a következőket javasoltuk (többek között):

  • Teljesen új üzleti stratégiát kell kidolgozni, mert több pénzt kifizetni a dolgozóknak csak jelentős áremeléssel lehet elérni. Én 2 év múlva már 50%-al magasabb árakat vízionálok nekik, mint a mostaniak, ezt természetesen több kisebb lépésben lehet elérni.
  • Ehhez az olcsób termékek irányából el kellett mozdulni a prémium irányba, és az olyan vevők irányába, akik megfizetik a minőséget.
  • Ehhez a meglévő viszonteladók 75%-át le kell építeni, mert a forgalom mindössze 5%-át hozzák, de a költségek miatt veszteségesek, továbbá nem érdekeltek a prémium termékek értékesítésében, ők még mindig olcsót akarnak árulni.
  • Ehhez a pufferként létrehozott saját boltokra kell koncentrálni, mert itt lehet megfizettetni a minőséget, másrészről itt lehet annak megfelelően prezentálni is a minőséget.
  • Ehhez teljesen új, nyugat-európai színvonalú arculat kialakítására van szükség, továbbá új weboldalra, új Facebook oldaLra és teljesen új marketing stratégiára.
  • Fel kell venni egy képzett, és szakmailag tapasztalt kereskedelmi vezetőt, mert a bolti eladóból kiemelt vezetők alkalmatlanok megvalósítani az új stratégiát.
  • A prémium termék gyártáshoz meg kellett szüntetni a termékek felét, egyszerűen túl nagy a választék, ami szétaprózta a termelést, és lerontotta a hatékonyságot (a termékek alsó fele hozta a forgalom mindössze 3 %-át).
  • Ehhez teljesen újra kell gondolni mind a termelési technológiát, mind a termelés szervezését a Lean elvei alapján, itt 50%-al többet tudnának ugyanazzal a létszámmal termelni úgy, hogy sokkal kevesebb a túlóra.
  • Ehhez új technológiai beruházásokra van szükség.
  • Ehhez fel kell venni új, szakirányú felsőfokú végzettségű termelésvezetőket, mert a melósból kiemelt vezetők nem is értik az új rendszert és elvárásokat, nemhogy ők képesek legyenek megvalósítani.

Eredmény

Számításaink szerint 2 év alatt el lehet érni, hogy a vállalkozás új pályára álljon, képes legyen megfizetni a piaci béreket, ez által szakmailag megfelelő munkaerőhöz jusson, ráadásul mindezt fehéren, teljesen bejelentett fizetésekkel!

Folytatást a szervezetfejlesztés esettanulmányok között találod.

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!