2020 tanulságai, és mit érdemes tervezni 2021-re?

2020 tanulságai, és mit érdemes tervezni 2021-re?

2020 tanulságai, és mit érdemes tervezni 2021-re? 749 322 Vállalkozásfejlesztés blog

Nincs mit szépíteni, 2020 sokunknak nem volt egyszerű év. Én duplázást terveztem, simán is jött volna HA, csak jött egy jó nagy HA a Covid járvány képében, így keményen küzdöttünk, hogy legalább azt hozzuk, amit 2019-ben elértünk. Végül 600e Ft-al maradtunk alul. Nem mondom el, hogy mennyi pénzt buktam, nagyon sokat, de bőven vannak, akik a teljes egzisztenciájukat bukták, így én nem szólhatok egy szót sem. Van munkám bőven, és túléltük 2020-at, sőt, több stratégiai fontosságú dologban pedig nagyot léptünk előre.

Sokan kérdezték tőlem, hogy ok, de akkor most merjek-e bármit is tervezni 2021-re? Hogy erre korrekt választ tudjak adni, először külön kell választani két dolgot:

  1. Azok a dolgok, amikre egyértelműen rá tudsz hatni, amiben nem, vagy csak enyhén befolyásolnak külső körülmények. Ilyen pl. a szakmai fejlődésed és az innováció, amit annyiban tudnak külső körülmények befolyásolni, hogy pl. a járvány miatt kevesebb időd maradt tanulásra és innovációra.
  2. Azok a dolgok, amikre jó eséllyel nincs közvetlen ráhatásod. Ilyen pl. a Covid járvány és a kormányzati intézkedések.

2020-ban nem jöttek össze azok a terveim, amelyek külső tényezőktől is függtek, pl. tervezett projektek és a bevétel. Volt viszont, ami összejött, voltak dolgok, amelyekben nagyon léptünk előre, ráadásul ezek olyan dolgok (tanulás, innováció, termék- és technológiafejlesztés), amelyek meghatározóak a jövőnkre nézve, bárhogy is alakul a helyzet a külvilágban. Mai cikkemnek az az üzenete, hogy ne foglalkozz túlságosan sokat a külvilágban történő eseményekkel, főleg ne hagy magad mentálisan és érzelmileg lehúzni, hanem fókuszálj azokra a dolgokra, amelyekre közvetlen befolyásod van, és amelyek segítenek a Covid járvány után (egyszer csak vége lesz) a gazdaság újraindulásánál repülőrajtot venni!

Hasonlóan volt ez 2009-ben is. Pl. az építőiparban hirtelen alig volt munka, majd amikor 2 év múlva beindult az iparág, akkor meg olyan gyorsan szárnyalt fölfelé, hogy a cégek többsége nem tudott vele lépést tartani vele. Jól látszott, hogy azok a cégek voltak a nyerők, ahol olyan csapat, menedzsment, szervezet és rendszer volt, ahol felkészültek a növekedésre, így pár hónap alatt fel tudtak fejlődni akár 4-5-szörös megrendelés mennyiség teljesítésére.

Elkezdődött az online marketing korszak a KKV-k életében

Talán a legnagyobb mérföldkő azonban az volt, hogy a kisvállalkozások többsége 2009-ben fedezte fel az online marketinget, természetesen a válságnak köszönhetően, mert addig kapcsolatok, ajánlások alapján is volt elég megrendelés, de 2009-ben rájöttek, hogy ez kevés a túléléshez. A KKV online marketing azóta is szárnyal, ma már tényleg csak az „őskövületek” és „antitalentumok” nem hisznek a marketingben, de 2021 egy újabb vízválasztó lesz!

Rengeteg vállalkozás felfedezte, vagy inkább kénytelen volt beindítani a közvetlen online értékesítést, az-az rövid idő alatt webáruházak ezrei szabadultak rá a piacra. Ennek köszönhetően az online marketingben egy új korszak kezdetéhez érkeztünk.

Új korszak az online marketingben

USA-beli marketing és piacelemzéseket olvasva, 2021-re azt jósolják, hogy a felfokozott verseny miatt a vállalkozások és marketingesek középhada fog bajba kerülni, míg az élmezőny, a profik még jobban el fognak húzni. Nemcsak az USA-ban van ez így, Magyarországon is ezt látom.

Miért?

Az online marketing világa megérkezett a következő nagy szintugráshoz, egy újabb fejlődési fázishoz, az adatelemzés, és a mesterséges intelligencia korszakához, ami sokaknak egyszerűen magas labda, mert túl bonyolult! Hogyan érinti ez a magyar KKV-kat és marketingeseket?

KATASZTROFÁLISAN!

Az elmúlt 10 évben közel 500 online marketinges szakembert interjúztattam sok-sok céghez. Ez volt a leggyakoribb munkakör, amire embert kellett keresnem. Mivel nem vagyok hülye a marketinghez (20 éve foglalkozom vele), ezért természetesen az interjú során szakmai kérdésekkel is bombáztam a jelentkezőket. Az eredmények pedig döbbenetesek voltak, lássuk számokban:

Bármikor meghirdetek Budapesten egy online marketinges munkakört, gond nélkül jelentkezik legalább 100 ember (a legutóbbira 225 fő). Ebből a 100 jelentkezőből felhívunk kb. 50-et, itt viszont még nincsenek szakmai kérdések. A 50-ből kb. 20-30-at nézek meg személyesen, és ebből a 20–30-ból általában 1-2 fő az, aki megüti a mércét!

Mi a legfőbb tesztkérdés?

Az egyik legjobb kérdés annak felmérése, hogy mennyire van képben, és mennyire használja a Google Analytics-et, a Google ingyenes analitikai eszközét, amiből hozzáértéssel nagyon sokat lehet megtudni:

  • a weboldal látogatóiról,
  • a weboldalon belüli mozgásukról,
  • a demográfiai jellemzőikről,
  • az értékesítési folyamatról,
  • a marketing megtérüléséről, stb..

Szerintem az Analytics egy online marketinges legfontosabb eszköze (sőt, még a cégvezetőé is kellene legyen!), viszont ez egy olyan rendszer, ami alapértelmezett állapotban egy karácsonyfa nem díszek, hanem tűlevelek nélkül. Sőt, alapértelmezett állapotban még rosszul is mér bizonyos dolgokat, így a Google Analytics-et a használatához nem kevés munkával be kell paraméterezni (ez pár naptól akár több hétig is tarthat egy szakember számára), és akkor csoda dolgokat lehet kiolvasni belőle. Ez a marketingesek kontrolling rendszere.

Szakmai igénytelenség?

Ehhez képest az utóbbi 10 évben nálam megfordult online marketingesek kb. 98%-a alapértelmezett állapotban használja, ha egyáltalán használja!!!

Mit csinál akkor? Vakrepül! Próbálkozik érzésre! A kifogásaihoz, hogy miért nincs eredmény, alapértelmezett állapotban is eleget kiolvas belőle! Hú de bírom, amikor jönnek nekem azzal, hogy ennyi, meg annyi volt a látogató, meg ennyi, meg annyi munkamenet volt, meg annyi időt töltöttek a userek az oldalon, de ezek nagyjából semmire sem jó információk.

A marketingben is az eladás a lényeg, azt kell látni, hogyan alakítsam ki úgy a weboldalt (valójában az egész céget!), hogy 100 látogatóból ne 1 fő (1% az átlag vásárlási konverzió egy magyarországi webshopban), hanem legalább 4-5, de akár több ember vásároljon! Ehhez milyen hirdetési kampányokat, milyen célcsoportnak, milyen ígéretekkel, stb. kell csinálni, és természetesen hogyan kell elérni, hogy az egész marketing nyereségesen működjön.

Megdöbbent az a szakmai igénytelenség, amivel nap mint nap találkozom. Dehogy csak a kőművesekkel, meg a többi „mesteremberrel” van itt baj, az online marketingesekkel még talán nagyobb a baj. A szörnyű az egészben az, hogy eközben a Google Analytics használata, paraméterezése teljesen ingyenes forrásokból megtanulható a neten, főleg ha tud valaki minimálisan angolul. Egy marketingesnek pedig tudnia kell(ene)! Szóval megdöbbent az, hogy „ott van az okostelefonján” a világ élvonalbeli marketing tudása, tud is angolul, de valamiért nem érdekli, ezért nem nyúl utána!

Miért pont a marketingeseket emeltem most ki?

Mert egy válságos időszakban (mint most) a marketing kulcsterület. 21 éve foglalkozom vállalkozásfejlesztéssel, és dacára, hogy az utóbbi 12 évben a hr-ről voltam ismert, a háttérben én sok minden mást is csináltam egy vállalkozásnál, hogy fejlődjön, mert 1999-ben, amikor a vállalkozásfejlesztésre váltottam a fejvadászatról, akkor a következő küldetést fogalmaztam meg magamnak:

Minél több magyar vállalkozásnak segíteni nemzetközi szinten is sikeres céggé, magyar multivá válni!

A HR azért volt fókuszban az utóbbi 12 évben, mert láttam, hogy tömegesen akadályozzák meg magukat a vállalkozások, hogy nagyra nőjenek felülről korlátos, szakmailag, emberileg alkalmatlan munkatársak kulcspozícióba kinevezésével. És itt elsősorban nem a sógor, koma, rokon, barát, családtag kategóriára gondolok (persze ők az elsők), hanem amikor „utcáról felvett” munkatársat emelnek olyan pozícióba, amire messziről látszik, hogy nem alkalmas, csak mert évek óta megbízhatóan dolgozik náluk.

Stratégiai váltás

Az utóbbi 5 évben azonban kezdtem elégedetlen lenni a saját magam által elért eredményekkel, egyszerűen több sikeres ügyfelet:

  • Mannaszappant,
  • Számlázz.hu-t,
  • Sprintert,
  • JátékNetet szeretnék,

ezért egyre jobban kezdtem vizsgálni, hogy min múlik még egy vállalkozás sikere? A marketing soha nem volt kérdés, ezért 1,5 évtizede kerestem ebben megfelelő szakmai megvalósító partnert, de nem találtam, ezért 2018-ban elegem lett, és elindítottam a saját online marketing üzletágunkat. Közel 3 éve dolgozom az új üzletágunk felfuttatásán és a marketing rendszerünk, technológiánk élvonalbelivé fejlesztésén, és eközben rájöttem, hogy van egy másik dolog is, ami még nagyobb %-ban határozza meg, hogy mennyire lesz a céged sikeres!

De ezt nem én mutatom be, hanem nézd meg Sebestyén Márton videóját, amiben részletesen elmagyarázza:

Hamarosan a folytatás következik, részletesen írok erről én is…

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta pedig KKV szervezetfejlesztő és HR szakértőként segítek magyar vállalkozásoknak leküzdeni a növekedéssel járó akadályokat.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
2 hozzászólás
  • Zoli 2021. január 17. 08:44

    Tamás! Ez akkor azt jelenti, hogy minden vállalkozásnak a marketingre kell fókuszálni 2021-ben?

    • Kelkó Tamás 2021. január 17. 08:54

      Kedves Zoli!

      Inkább úgy fogalmaznék, hogy válságban az ügyfélszerzésre és a termék/szolgáltatás fejlesztésre, innovációra érdemes fókuszálni. Egy válság hatására mindig változnak a vevői igények, ezt jól lehetett látni 2009-ben és most is, így aki ezt előbb észreveszi és megfelelően lereagálja, az versenyelőnyt szerez.

      A válságoknak mindig vannak nyertesei, akik hamarabb igazodnak a megváltozott környezethez, ezért vagy már a válság alatt, de legkésőbb a gazdaság beindulásakor elhúznak a versenytársaik elöl, és egyenesen szintet ugranak a válság hatására.

      A többség eközben mindig kivár, nem változtat semmin, és reménykedik abban, hogy ugyanaz a világ tér vissza, ami a válság előtt volt. Az egy más kérdés, hogy a világban rengeteg innováció van, így életveszélyesen rossz stratégia válság alatt és válságon kívül is megengedni azt a luxust, hogy ne fejlesszük vállalkozásunk termékét/szolgáltatásait, vevőszerző képességét, üzleti folyamatait és a munkatársainkat is.

      Üdv, Tamás

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!