Erősítsd meg céged marketingjét!

Erősítsd meg céged marketingjét!

Erősítsd meg céged marketingjét! 150 150 Vállalkozásfejlesztés blog

Ahogy a tavalyi záróbejegyzésemben írtam, 2010 az innováció és cégépítés éve kell legyen, aminek a fő célja a bevételek növelése, új ügyfelek szerzése. Ennek egyik módja céged marketing tevékenységének erősítése, amihez előbb-utóbb szükséged lesz egy jó marketingesre is.

A gondok azonban itt szoktak kezdődni. Hiába sikerszak ugyanis a Corvinus Egyetemen és még jó pár főiskolán a marketing, valamiért a végzettek nagy része teljesen alkalmatlan igazi eredmények produkálására.

Mert mi számít eredménynek a marketingben?

Egy biztos, nem a legnevesebb reklámdíjak elnyerése, és nem a minél több pénz elköltése, inkább a minél nagyobb árbevétel és nyereség elérése.

Sajnos tapasztalatból beszélek, mert nem egy marketingest vettem már fel az utóbbi időben. Átlagosan 100-150 pályázóból jó ha néhány képes egy termék, egy vállalat árbevételét megnövelni, a többiek pedig úgynevezett „budget költő” marketingesek.

Általában első kérdésük, hogy mennyi a marketing költségvetés, és ha a válasz mondjuk 50 millió, akkor kb. 5 perc alatt már ki is alakult a fejükben egy stratégia, mire fogják azt elkölteni. Ezzel még nem is lenne akkora gond, de ha megkérdezed tőlük, hogy ez mekkora többlet bevételt fog hozni a cégednek, akkor elég meglepő és zavaros válaszokat fogsz kapni, valami ilyesmiket:

  • Hát öööö, izééééé, ööööö, nem tudom…
  • Hááát azt nem lehet megmondani!
  • A marketing az művészet, itt nem lehet az eredményeket így mérni!
  • Miért, bevételt kéne hoznia?
  • Ez hosszú távon térül meg.
  • Ne legyen már ennyire kicsinyes!

Meggyőző válaszok, ugye?

A gond itt az, hogy a hivatalos oktatási intézményekben „Kotler papa” marketing tanait oktatják, ami a multinacionális nagyvállalatoknál működik, pl. a Coca-Cola-nál, de egy magyar cégnél nem nagyon. Nemrég beszéltem egy tavaly végzett fiatallal, aki Győrben járt marketing szakra, és csak érdekességként megemlítette, hogy a 3 év alatt senki ki nem ejtette még azt a szót sem, hogy „online marketing”!

Elég korszerű lehet ott a marketing oktatás…

Tapasztalataim szerint ha cégednek nincs évi 1 millió ropogós USA dollárja  (kb. 200 millió Ft) marketingre, akkor még „Kotler papa” létét is felejtsd el, mert ez alatt a szint alatt egészen más elvek működnek! Szegény ifjú titánoknak pedig jól megtanítják az egyetemen, hogyan kell multinacionális nagyvállalatnál marketinget csinálni, így nem csoda, ha elmennek egy olyan céghez dolgozni, ahol nincs 200 millió Ft vagy több évente a marketingre, kudarcot vallanak.

Hogyan tehetsz akkor szert mégis jó marketingesre?

Nem lehetetlen küldetés, de két rossz hírem is van ez ügyben:

  1. Ki kell nevelned egy tehetséges kezdőből!
  2. Magadnak is meg kell tanulnod!

Igen, ha cégvezető vagy, akkor nincs mese, meg kell tanulnod a hatékony marketinget, mert az igazi marketing az maga a céged piaci stratégiája! Nem egy olyan dolog, amit lepasszolsz valakinek, találja ki, oldja meg alapon.

A stratégia az a cégvezető dolga, a végrehajtást pedig már le lehet passzolni.

Tudom, hogy sok cégvezető azt gondolja, hogy az ő legfőbb dolga a szakma, a többi meg a szükséges rossz, de erről részletesebben a Vállalkozz Hatékonyan Klub oldalán tudsz olvasni, itt most nem megyek bele, miért öngyilkos gondolkodás ez.

Szóval vegyél fel egy még tiszta elméjű, logikusan, józan paraszti ésszel gondolkodni képes marketing asszisztenst, és egy év alatt ki tudod nevelni igazi marketingessé. Első lecke, amit taníts meg neki, a marketing első számú célja a cég fejlődéséhez elegendő árbevételt produkálni!

Szóval ne kezdj el feladni álláshirdetést, hogy marketingest, netán marketing vezetőt keresel, mert akkor özönleni fognak a „nagyképernyős”, „szélesvásznú”, 800e Ft havi nettót, 15 milliós céges autót igénylő alakok, akik dumálni aztán tudnak, de teljesíteni?

Keress fiatal, jó eszű, szorgalmas és ambíciózus marketing asszisztenst, aki még nincs elrontva, és nevelj belőle óriási bevételeket generáló, rendkívül költséghatékony és céltudatos marketing szakembert!

Ennek hogyanjáról még szó lesz januárban, figyeld a leveleimet!

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta pedig KKV szervezetfejlesztő és HR szakértőként segítek magyar vállalkozásoknak leküzdeni a növekedéssel járó akadályokat.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
18 hozzászólás
  • Péter 2010. január 5. 15:46

    Eléggé medöbbentő cikk, jó kis nyitás az évhez 🙂
    És neked el is hiszem, hogy valóban ez a helyzet, mert szakmán belül én is tapasztaltam hasonlókat, de azt hittem, csak szórványos rossz példa.

    Marketing asszisztensként ha valamibe bele akarok vágni, és nem tudom megmondani, hogy mekkora forgalom mellett fog ez megtérülni (és erre van-e reális esély), szóba sem állnak velem.

    • Kelkó Tamás 2010. január 5. 16:51

      Péter! Nem tudom milyen cégnél dolgozol. A multiknál is elvárják az eredményt a marketingesektől, csak több száz millió forintos éves marketing költségvetésből lehet tömegmarketing eszközökkel is eredményt csiholni, míg 100 millió alatt egyszerűen nem tudod átütni a reklámzajt, csak valami kiugróan kreatív gerilla akcióval. Azt pedig nem olyan könnyű összehozni.

  • Kolozsi János 2010. január 5. 16:16

    Tudok egy másik megoldást, ez a marketing kiszervezése. Kis- és közép vállalatoknál remekül működik. A cég megbízza a marketing ellátására az erre specializálódott céget. A marketing tevékenységet specializált tudással rendelkező szakemberek végzik el, miközben a cég vezetője egy marketing menedzserrel tartja a kapcsolatot.

    Az egészben az a legszebb, hogy sokszor a költségek sem nagyobbak, mint egy marketing asszisztens költsége.

    Mindettől függetlenül kíváncsian várom, hogyan lehet univrzális marketingest nevelni. Nálunk dolgozik, webprogramozó, online marketinges, grafikus, fotós, szövegíró. Még nem találkoztam olyan emberrel, aki minden területen jó lett volna. (Magamat is beleértve :-))

    • Kelkó Tamás 2010. január 5. 16:55

      Valószínűleg igazad van, csak ezt nem elég mondani, hanem hitelesen bizonyítani kell, mert a válság óta a cégvezetők még bizalmatlanabbak lettek.

      Univerzális marketinges szerintem nincs, egy bizonyos munkamennyiség felett már inkább a tervezéssel foglalkozik és projekteket menedzsel, irányítja az alvállalkozókat.

    • Kolozsi János 2010. január 5. 17:15

      Tapasztalom én is, hogy nehezebb elfogadtatni a cégvezetőkkel a kiszervezést a marketing területén, mint a könyvelés, a hr, vagy a jogászi munkáknál. Szerinted miért?

    • Kelkó Tamás 2010. január 5. 18:16

      1. Még eléggé szokatlan megoldás.

      2. Nem nagyon vannak pozitív példák, amelyek bizalmat szavaznának a marketing kiszervezésnek. Ilyen egy új, feltöretlen piac, viszont szinte nincs konkurenciaharc. Hidd el, az sokkal rosszabb, amikor nem arról kell meggyőznöd az ügyfelet, hogy szervezze ki a marketingjét, hanem arról, hogy miért téged válasszon a 15 másik konkurens helyett és mennyit fogsz még engedni az árból. 🙂

    • Kakukkfióka 2010. január 5. 20:10

      Sok esetben a specializálódás éppen a tömegmarketinget takarja. Kis pénzért megbízni egy tömegmarketinges eszközökkel felvértezett kis csapatot valódi tudás nélkül, a legnagyobb buktató egy kis cégnek. Ráadásul a kiszervezett munkákkal mindíg ott a baj, hogy hogyan fognak együtt dolgozni egy-egy terület szakembereivel, hiszen szakmai ismeretek nélkül kis vállalkozásokat segíteni majdnem lehetetlen. A másik probléma, hogy mi lesz ezekkel az eszközökkel, ha esetleg szerződést bontanak. Ilyenkor esnek pofára a megbízók, hogy sem eredmény, sem semmi maradék, amibe bele lehet kapaszkodni utána. Valljuk meg, egy ilyen marketinges csapat nem váállal semmilyen kockázatot, hiszen amíg a szerződésük engedi, ők zsebelik a pénzt, néhány sablonos megoldásért cserébe.
      Senkinek nem javaslom!

      Egyetértek Tamással. A marketingről alkotott véleményével!

      Üdv:

      Kakukkfióka

    • Kolozsi János 2010. január 5. 23:29

      Szerencsére nekem már sok pozitív példám van. De amint láthatjuk (Kakukkfióka) sokakban van valami megmagyarázhatatlan félelem.
      Pontosan nem is értem mire gondolsz. „A specializálódás éppen a tömegmarketinget takarja.” Ez mit jelent?

      Azt bátran állíthatom, hogy a megbízó vállalat tevékenységéhez köthető szakmai ismeretek hiánya nem jelent semmilyen hátrányt. Sőt sok esetben ez még előnyt is jelent. Töbnyire a vevők sem szakmabeliek.

      A szerződésbontásos problémát nem értem. Ha a megbízó szeretné tovább használni az eszközöket, akkor használhatja később is. Bár, ha nem volt eredmény és ezért bontott szerződést, akkor minek használná tovább az eredménytelen eszközöket.

      Egyébként kérdem én alkalmazott esetében nem ugyanez a helyzet?

      Tegyük fel kedves Kakukkfióka, hogy raklapgyártással foglalkozol. Akkor olyan marketingest fogsz keresni aki járatos a raklapiparban?

      A munkaszerződés felbontása sokkal költségesebb és macerásabb dolog, mint egy megbízási szerződésé. Ráadásul, ha vita van, akkor a munkaügyi bíróság fog dönteni, ami ritkán előnyös a cég számára.

      Még annyit megjegyeznék, hogy a sablonos megoldások a legtöbbször remekül működnek. Csak kell valaki, aki megtervezi a kampányt, megszervezi a lebonyolítást, ellenőrzi az eredményeket, Majd próbál egy még jobb kampányt tervezni.

    • Kakukkfióka 2010. január 15. 20:16

      Ez is a Marketing része volt. 🙂

  • Vidi Rita 2010. január 5. 16:23

    Nagyképernyős :))
    Én sem gondoltam volna, hogy ennyire rossz a helyzet!
    Azt hittem a marketing guruk azért szidják kotlert, mert kell egy közös ellenségkép :).

    Nem fenyeget az a veszély, hogy marketingest kell felvennem, mert abban elég jó vagyok, és játékként fogom fel. De majd egyszer kelleni fog…
    Lehet, hogy jobb, ha már most körülnézek? 🙂

    • Kelkó Tamás 2010. január 5. 16:57

      Pedig szerintem jobban járnál, ha fenyegetne ez a veszély, mert az azt jelentené, annyi már a feladat, hogy már nem bírod egyedül. Szóval lehet, hogy érdemes már körülnézned! 🙂

  • Tom „Bald Dog” Varjan 2010. január 5. 17:20

    >> valamiért a végzettek nagy része teljesen alkalmatlan igazi eredmények produkálására.

    De jo, hogy ezt valaki ki meri mondani. De hogy ezt a HR-esek tobbsege miert nem erti meg, ez nekem megfoghatatlan.

    Azt hiszem ennek az egyik oka az, hogy a legtobb egyetem „business to consumer” (B2C) marketinget tanit, vagyis hogyan adjunk el tomegarut a tomegeknek.

    Az europai vigyonylatokat nem ismerem olyan pontosan, de itt Eszak Amerikaban csak 3 egyetem MBA programja tanit „business to business” (B2B) marketinget (3 az USA-ban, 0 Kanadaban).

    Tehet ezek az MBA emberkek jol megtanuljak hogyan kell tomegcikkeket marketingelni hatalmas koltsegvetes mellett. Es, ahogy jelezted, Tamas, valahogy a vegeredmeny nem szamit. Fo az, hogy elverjek a koltsegvetest.

    Viszont sok kisebb ceg nem akarja kinevelni a sajat marketingeset, mert az idobe kerul. Zsenit akarnak felvenni, csak nincs penzuk, hogy megfizessek.

    Idiota hirdetesek tomkelege tolakszik a Craigslist-en ahol tobbnyelvu, kulfoldi gyakorlattal rendelkezo marketingest keresnek McDonald’s-os fizetesert.

    Nagyon sol uzlet tulajdonos arra szamit, hogy a marketinges kikaparja a gesztenyet, es a tulaj kifizeti ot apropenzzel. Ezert a jo marketingesek 99%-a nem is keres munkat mint dolgozo. Ok tanacsadokent aruljak a tudasukat az okos vallalkozoknak. => Lasd Wolf Gabor.

    Es okos vallalkozok tudjak ezt. Ok felvesznek par relativeli olcso marketing asszisztent akik a marketing tanacsado es a tulaj iranyitasaval kidolgoznak egy strategiat, es aztan az asszisztensek vegrehajtjak.

    A tanacsado elerheto egy kis finomhangolo megbeszelelsre, amikor szukseg van ra, de csak mert felevente megyek a fogdokihoz ellenorzesre, nem veszek fel a foallasu fogorvost a cegembe.

    A marketing zseni nem kell, hogy a ceg dolgozoja legyen, csak dolgozzon a ceggel mint tanacsado, es ne dolgozzon kozvetlen konkurensekkel, amit becsuletes tanacsadok amugy sem csinalnak.

    A masik gond, hogy a tulaj kituzi a napi tennivalokatm, de nem jozli a marketingesekkel a celt. Tehat a dolgozok dolgoznak nap mint nap, de nem tudjak mire kellene celozni. Nem tudjak mit akar a tulaj elerni.

    Csak jonnek a dolgozok, rakjaki a teglakat de nem tudjak, hogy mit epitenek. Disznoolat vagy palotat.

    Ennek rekuzdesere javasolnek ket nagyon jo konyvet:

    * The Talent Advantage: How to Attract and Retain the Best and the Brightest by Alan Weiss and Nancy MacKay

    * The Power of Strategic Commitment: Achieving Extraordinary Results Through Total Alignment and Engagement by Josh Leibner, Gershon Mader, and Alan Weiss

    Bolodg uj evet Neked is Tamas meg az olvasoknak.

    • Kelkó Tamás 2010. január 5. 18:22

      Tom! Így van ez Európában és Magyarországon is. Aki igazán ért a marketinghez, különösen az online marketinghez, az szabadúszó vagy vállalkozó.

      A problémát viszont még az is tetézi, hogy az igazán jók úgy tele vannak munkával, hogy van, aki új ügyfelet sem fogad, csak kihalásos alapon lehet hozzá bekerülni.

      Ez egy új iparág, kevés még az igazán profi benne, közben meg Wolf Gábor és Pálinkás Róbert óriási keresletet generálnak a kkv cégek között a profi marketingesek iránt.

    • Kolozsi János 2010. január 5. 23:45

      Nekem az a tapasztalatom, hogy nem az ötletek hiányoznak, hanem a következetes végrehajtás.
      Nem tanácsadóból, hanem „relatíve olcsó marketing asszisztensből” van hiány.
      Erre a pozícióra nálunk is van mindig felvétel.

      Ezért várom nagyon a cikk folytatását.

  • Perjés Mihály Tibor 2010. január 5. 18:09

    Tamás, csak egyetérteni tudok. Annyit azért megjegyeznék, hogy a marketinghez (is) kell némi affinitás, különben hiába a tanulás és viszont.

    Ha Yehudi Menuhinnak sosem adnak a kezébe egy hegedűt és nem tanítják hegedülni, soha sem lett volna világhírű művész. Vagy pl. engem tanítanának hegedülni, akár a legjobb tanárok, nah az is hiábavaló próbálkozás lenne…. 🙂

    Szóval nem minden az iskola…. vagy legalább is nem elég.

  • Takács Imre 2010. január 5. 18:25

    „Próbálj ne sikeres, hanem értékes emberré válni.”

    (Albert Einstein)

    A legjobb, amit tehetsz: dolgozz együtt egy személyes fejlesztést
    vállaló trénerrel (coach). E nélkül az esélyed az álmaid (korlátlan pénz és szabadság) megvalósítására rendkívül csekély.

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!