Ahogy a tavalyi záróbejegyzésemben írtam, 2010 az innováció és cégépítés éve kell legyen, aminek a fő célja a bevételek növelése, új ügyfelek szerzése. Ennek egyik módja céged marketing tevékenységének erősítése, amihez előbb-utóbb szükséged lesz egy jó marketingesre is.
A gondok azonban itt szoktak kezdődni. Hiába sikerszak ugyanis a Corvinus Egyetemen és még jó pár főiskolán a marketing, valamiért a végzettek nagy része teljesen alkalmatlan igazi eredmények produkálására.
Mert mi számít eredménynek a marketingben?
Egy biztos, nem a legnevesebb reklámdíjak elnyerése, és nem a minél több pénz elköltése, inkább a minél nagyobb árbevétel és nyereség elérése.
Sajnos tapasztalatból beszélek, mert nem egy marketingest vettem már fel az utóbbi időben. Átlagosan 100-150 pályázóból jó ha néhány képes egy termék, egy vállalat árbevételét megnövelni, a többiek pedig úgynevezett „budget költő” marketingesek.
Általában első kérdésük, hogy mennyi a marketing költségvetés, és ha a válasz mondjuk 50 millió, akkor kb. 5 perc alatt már ki is alakult a fejükben egy stratégia, mire fogják azt elkölteni. Ezzel még nem is lenne akkora gond, de ha megkérdezed tőlük, hogy ez mekkora többlet bevételt fog hozni a cégednek, akkor elég meglepő és zavaros válaszokat fogsz kapni, valami ilyesmiket:
- Hát öööö, izééééé, ööööö, nem tudom…
- Hááát azt nem lehet megmondani!
- A marketing az művészet, itt nem lehet az eredményeket így mérni!
- Miért, bevételt kéne hoznia?
- Ez hosszú távon térül meg.
- Ne legyen már ennyire kicsinyes!
Meggyőző válaszok, ugye?
A gond itt az, hogy a hivatalos oktatási intézményekben „Kotler papa” marketing tanait oktatják, ami a multinacionális nagyvállalatoknál működik, pl. a Coca-Cola-nál, de egy magyar cégnél nem nagyon. Nemrég beszéltem egy tavaly végzett fiatallal, aki Győrben járt marketing szakra, és csak érdekességként megemlítette, hogy a 3 év alatt senki ki nem ejtette még azt a szót sem, hogy „online marketing”!
Elég korszerű lehet ott a marketing oktatás…
Tapasztalataim szerint ha cégednek nincs évi 1 millió ropogós USA dollárja (kb. 200 millió Ft) marketingre, akkor még „Kotler papa” létét is felejtsd el, mert ez alatt a szint alatt egészen más elvek működnek! Szegény ifjú titánoknak pedig jól megtanítják az egyetemen, hogyan kell multinacionális nagyvállalatnál marketinget csinálni, így nem csoda, ha elmennek egy olyan céghez dolgozni, ahol nincs 200 millió Ft vagy több évente a marketingre, kudarcot vallanak.
Hogyan tehetsz akkor szert mégis jó marketingesre?
Nem lehetetlen küldetés, de két rossz hírem is van ez ügyben:
- Ki kell nevelned egy tehetséges kezdőből!
- Magadnak is meg kell tanulnod!
Igen, ha cégvezető vagy, akkor nincs mese, meg kell tanulnod a hatékony marketinget, mert az igazi marketing az maga a céged piaci stratégiája! Nem egy olyan dolog, amit lepasszolsz valakinek, találja ki, oldja meg alapon.
A stratégia az a cégvezető dolga, a végrehajtást pedig már le lehet passzolni.
Tudom, hogy sok cégvezető azt gondolja, hogy az ő legfőbb dolga a szakma, a többi meg a szükséges rossz, de erről részletesebben a Vállalkozz Hatékonyan Klub oldalán tudsz olvasni, itt most nem megyek bele, miért öngyilkos gondolkodás ez.
Szóval vegyél fel egy még tiszta elméjű, logikusan, józan paraszti ésszel gondolkodni képes marketing asszisztenst, és egy év alatt ki tudod nevelni igazi marketingessé. Első lecke, amit taníts meg neki, a marketing első számú célja a cég fejlődéséhez elegendő árbevételt produkálni!
Szóval ne kezdj el feladni álláshirdetést, hogy marketingest, netán marketing vezetőt keresel, mert akkor özönleni fognak a „nagyképernyős”, „szélesvásznú”, 800e Ft havi nettót, 15 milliós céges autót igénylő alakok, akik dumálni aztán tudnak, de teljesíteni?
Keress fiatal, jó eszű, szorgalmas és ambíciózus marketing asszisztenst, aki még nincs elrontva, és nevelj belőle óriási bevételeket generáló, rendkívül költséghatékony és céltudatos marketing szakembert!
Ennek hogyanjáról még szó lesz januárban, figyeld a leveleimet!
Eléggé medöbbentő cikk, jó kis nyitás az évhez 🙂
És neked el is hiszem, hogy valóban ez a helyzet, mert szakmán belül én is tapasztaltam hasonlókat, de azt hittem, csak szórványos rossz példa.
Marketing asszisztensként ha valamibe bele akarok vágni, és nem tudom megmondani, hogy mekkora forgalom mellett fog ez megtérülni (és erre van-e reális esély), szóba sem állnak velem.