Feltalálók országa vagyunk

Feltalálók országa vagyunk

Feltalálók országa vagyunk 860 370 üzlet- és vállalkozásfejlesztés blog

26 éve dolgozom tanácsadóként, ami alatt több, mint 1.000 cégnek dolgoztam. Ezzel most nem dicsekedni akarok, hanem hátteret adni annak, hogy mi alapján mondom, amit most mondani fogok. “Feltalálók” országa vagyunk! Ez azt jelenti, hogy a magyar vállalkozók többsége zseniális érzékkel fejleszt ki innovatív termékeket, szolgáltatásokat, zseniális érzékkel érez rá vevői igényekre, de a többségük mégsem csinál komoly üzletet belőle!

Ez azt jelenti, hogy hiába vagyunk rendkívül erősek kreativitásban, innovációban, cserébe rendkívül gyengék vagyunk:

  • a marketingben,
  • az értékesítésben,
  • az ügyfélkezelésben,
  • vagyis a kitalált zseniális termék eladásában.

Jól látható volt ez az RTL-en futott Cápák közt műsorban, ahol a feltaláló az a típusú vállalkozó volt, aki akár éveket vagy tízmilliókat beleölt egy termék kifejlesztésébe, majd a piacra viteléhez keresett befektetőket….

A befektetők megpróbálták neki elmagyarázni, hogy egyáltalán le kellene tesztelni a zseniális terméket a piacon, hogy:

  • egyáltalán megveszik-e az emberek?
  • majd használják-e?
  • szeretik-e, amit főleg az mutat, hogy továbbajánlják-e?

Ha mindezen a teszten átment a termék, magyarul megtörtént a piaci validáció, akkor már szívesen jön a befektető. Ha már pénzt is csináltak belőle, akkor még szívesebben, és ha már cash pozitív is a vállalkozás, akkor meg úgy kell visszafogni a befektetőket.

De ezt a “feltalálónak” nem lehet elmagyarázni, ő meg van győződve terméke zsenialitásáról, és a tuti üzleti sikeréről, ezért rögtön százmilliókat akar 5% üzletrészért. Nem érti, hogy először sokkal kevesebbet kell kérni, hogy meg tudja lépni a következő lépést, majd utána újra lehet kérni, de akkor már sokkal jobb helyzetben, jobb tárgyalási pozícióban van, mert már bizonyított.

Feltaláló light

Azért a magyar vállalkozók többsége nem ilyen, legalábbis nem ennyire. Sokan most is anyagilag sikeres vállalkozást vezetnek, és ebből élnek, nem is rosszul. A különbség inkább ott van egy üzletileg sokkal erősebb vállalkozó és ő közöttük, hogy az üzletileg erősebb vállalkozó gyengébb termékből is jóval nagyobb vállalkozást csinál!

Mi a piacvezetők titka?

Bizony, a piacvezető gyakran nem a legjobb termék, hanem az üzletileg legerősebb vállalkozás! Most jöhetnék azzal, hogy bezzeg nem a Mcdonald’s csinálja a legfinomabb hamburgert (kóstold csak meg a Bamba Marhát az Október 6. utcában), de a Meki nem magyar példa. Sokkal életközelibb példa a metaloBox, amely tulajdonos/alapítója egy szög egyszerű termék, az öltözőszekrény köré épített egy olyan üzleti modellt a 90-es években, ami akkor – és sokak számára még ma is – sci-fi-nek számít:

  • profi értékesítést,
  • profi ügyfélkiszolgálást,
  • profi szolgáltatásokat (pl. élettartam és visszavásárlási garanciát),

és még hosszasan sorolhatnám. Ma már gyártanak is öltözőszekrényeket, ráadásul kiváló minőségben, de ha 96-ban, amikor elindultak, csak ennyi lett volna, hogy az ő öltözőszekrényük a legjobb minőségű termék, akkor ma nem egy több milliárdos árbevételű és Magyarország mellett több környező országban is piacvezető cég lenne a metaloBox!

Ugyanez a helyzet a Mannaszappannál is. Nem hiszem, hogy övék lenne minden kategóriában a legjobb termék a piacon (bocs Andi és Emil), de hogy övéké a legösszetettebb és kifinomultabb:

  • marketing,
  • értékesítési,
  • ügyfélszolgálati,
  • gyártási és logisztika rendszer

a natúrkozmetikai piacon, abban biztos vagyok. Ráadásul még sok lehetőséget ők sem használnak ki, amiket ki lehetne, és még eredményesebbé tenné a céget, de így is messze erősebbek üzletileg minden magyar versenytársuknál, nem véletlenül tudtak befutni a német piacon is. A titok pedig az a rendszer, amit a termék köré építettek, hogy:

  • minél több vevőt,
  • minél jobban kiszolgáljanak,
  • minél többet folyamatosan újravásárlásra bírjanak,
  • és mindezt olyan költséghatékonysággal, amire más nem képes az iparágukban.

Mi az üzlet és a vállalkozás lényege?

Ez az üzlet lényege, és nem a termék mindenhatósága. Természetesen az a legjobb, ha a termék a legjobb a piacon és a cég üzleti modellje is a legjobb a piacon. Erre is van magyar példa, amit belülről ismerek, a Számlázz.hu. A titok náluk egyértelműen az volt, hogy már az induláskor az üzleti modell kidolgozását egy profi ecommerce tanácsadóra bízták, aki révén olyan tudatosan felépített cég lettek, amilyet sem előtte, sem azóta nem láttam.

Az elmúlt 26 évben sok sikersztorit nézhettem végig testközelből is, de egy olyan sem volt közöttük, amely egy zseniális ötlet révén lett sikeres (habár jó párat közülük egy zseniális ötlet indított el), hanem mindegyik zseniális rendszert, üzleti modellt épített a terméke/szolgáltatása köré, amelyet folyamatosan fejlesztett, tökéletesített.

Másképpen mondva, egy jó ötlet nem sokat ér. Egy jó ötlet zseniálisan megvalósítva, amely ráadásul folyamatosan hozza az elvárt üzleti eredményeket, az ér sokat! Egyszerűen megfizethetetlen.

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta szervezetfejlesztőként/HR tanácsadóként, kifejezetten kkv-nak segítek elhárítani a növekedés akadályait.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
6 hozzászólás
  • Erdős János 2019. szeptember 18. 14:14

    Szia Tamás! Ez a blog ötlet jó, csináld tovább mert nagyon sok vállalkozás azért van a padlón mert nincs segítség.A piaci cápák pedig igyekeznek letörni a feltalálókat és ha befuccsolt a cég akkor az ötletetfillérekért vagy ingyen lenyulják.

    • Kelkó Tamás 2019. szeptember 18. 14:48

      Kedves János!

      A cikkem lényege, hogy az ötletek önmagukban nem sokat érnek, mint ahogy a találmányok sem. Amíg egy ötletből, találmányból nyereségesen forgalmazható termék lesz, az nagyon sok munka, és rengetegen elvéreznek a megvalósítás során. Nem egy olyan sztoriról tudok, ahol pénz volt bőven, mégis bukta lett a vége…

      Köszi, Tamás

  • Feco 2019. szeptember 18. 15:56

    Kedves Tamás,

    Nem csak az a baj,hanem h az ötletek,találmányok védelmet sem oldják meg(nem is ismerik ennek módját),s emiatt nagyon sokakat fosztanak ki. Az oltalmak esetében már sokszor látható lenne,h a világra szóló találmány már létezik…..

    • Kelkó Tamás 2019. szeptember 18. 16:02

      Kedves Feco!

      Igen, tudom, részt vettem már pár szabadalmi és védjegyoltalmi ügyben. Ezeknek pont a nemzetközi szintű védelem a gyengéje, ami nagyon sok pénz, több tízmilliós nagyságrendű.

      Üdv, Tamás

  • László 2019. szeptember 19. 13:32

    Az ötletek önmagukban tényleg nem sokat érnek, de azért az ötletgazdáknak sincs könnyű dolguk, amikor üzletet szeretnének csinálni a kreativitásukból, és nem egy minimum közepes cég tulajdonosai. Kb. 15 éve kitaláltam egy összetett szolgáltatást, amiben egy szoftvernek nagyon jelentős szerepe volt. Levédetni nem tudtam, mert a Szellemi Tulajdon Hivatalának tájékoztatása alapján a szoftver miatt csak kész terméket vizsgáltak volna meg. Külsős fejlesztővel viszont hozzá kerültek volna a szerzői jogok, azaz a szolgáltatás lényegét adó összetevő felett más gyakorolta volna a kontrollt. Saját fejlesztő(ke)t kellett volna felvennem a szerzői jogok tulajdonlásához, de ahhoz befektetőre lett volna szükség. Ha elmondom egy érdeklődő befektetőnek az üzleti elképzelésemet, akkor a részletek ismeretében rám már nincs szüksége az üzlet megvalósításához. Így csak valamennyire megszűrt infót adhattam ki a tárgyalások során, ami viszont nem volt elég a megegyezéshez. Mindegyik befektető részleteket akart, és nagyon rövid idejű megtérülést. Ördögi kör. Nem lett az egészből semmi. És már nem is lehet, mert kb. 8 – 10 éve a szolgáltatásnak egy számottevő részét egy svájci cég már megvalósította. A tapasztalataimból kiindulva, soha többé nem fogok befektetőhöz fordulni. Inkább csak olyan dolgokon töröm a fejem, amit előreláthatólag saját erőforrásból is végig tudok vinni.

    • Kelkó Tamás 2019. szeptember 22. 13:58

      Kedves Láazló!

      Olyan ez, mint a sportban, ahol létezik az “anyagi tehetség” fogalma. Hiába valaki tehetséges úszó, ha a családjának nincs pénze a megfelelő táplálkozásra, időben megfelelő világversenyeken indulásra, akkor nagy eséllyel nem lesz belőle világklasszis, vagyis sok dolog együttállásának kell megtörténiie a sikerhez.

      Az üzleti életben is így van, és nagyon, nagyon, nagyon, nagyon, nagyon nehéz normális befektetőt találni, aki a 100 millióját nem 3 év alatt akarja megduplázni, ráadásul szinte 100%-os biztosítékokkal! Hány ilyen idiótával volt már nekem is dolgom, nagyon kevés az olyan ember, akiből a sok pénz nem hozza elő a mohóságot.

      A befektetősdi is egy szakma, és egy normális befektető nemhogy tiszteli és egyenrangú partnerként kezeli az “ötletgazdát”, hanem tudja, hogy a megvalósítás képessége mennyire fontos.

      Én összesen egy ilyen befektetőt ismerek személyesen, de ő csak egy iparágban fektet be, mert azt szakmailag is jól ismeri.

      Üdv, Tamás

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!