"Hajrá Kovács néni!"

"Hajrá Kovács néni!"

"Hajrá Kovács néni!" 150 150 Vállalkozásfejlesztés blog

Nem hiszek a manipulációban, még ha rövid távon lehet is vele eredményeket elérni, mert előbb-utóbb az emberek rájönnek, és akkor pont a visszájára sül el.

Még tavaly megkeresett egy vezető, hogy mondjak neki olyan jelmondatokat, amivel a munkatársait lelkesebb munkára tudja serkenteni. Mondtam neki, hogy a cége nem egy amerikai profi kosárlabdacsapat, ráadásul ott is csak a filmekben látszik úgy, hogy lelkesítő frázisoktól indul be a csapat, és a meccs vége előtt 5 perccel vert helyzetből nyernek.

Ez a hollywoodi filmek megszokott dramaturgiája, az élet viszont sokszor egészen más dramaturgiával rendelkezik, amit nagyon jól szemléltet egy morbid vicc.

Kovács néni elmegy az orvoshoz, aki megállapítja, hogy rákos, és már csak 3 hónapja van hátra. Erre Kovács néni megkéri az orvost, hogy ugyan mondjon már neki valami pozitívat, lelkesítőt, mire az orvos:

„- Hajrá Kovács néni!”

Na kábé ennyire abszurd szerintem egy cégben a lelkesítő jelszavak kántálása is. Persze van, ahol ez a cégkultúra része, azonban egy idő után csak az új munkatársakat lehet vele izgalomba hozni, de néhány hónap után már ők is átlátnak a szitán, és a módszer hatását veszti. Alapvetően nem hiszek a manipulációban, még ha rövid távon lehet is vele eredményeket elérni, mert előbb-utóbb az emberek rájönnek, és akkor pont a visszájára sül el.

Alapvetően a korrekt és a kölcsönös gesztusokon alapuló emberi kapcsolatokban hiszek, még főnök beosztott viszonylatban is!

Mit jelent ez?

Például nagybátyám mesélte (aki egész életében lakatos volt egy gyárban), hogy emberileg nem különösebben kedvelte főnökét, a műszakvezetőt, és ez főnöke részéről is így volt.  Ha főnöke azonban megkérte valamire, akár fizetés nélküli plusz munkára, azt mégis szívesen megcsinálta, mert ő is bármikor odamehetett a főnökéhez, és ha tudott segített.

Ez a kölcsönösség 20 éven keresztül jól működött náluk, dacára, hogy nem kedvelték egymást, viszont  volt egy kölcsönös tisztelet közöttük, majd jött egy új főnök, aki borította mindezt. Ő ugyanis csak követelt, de nem adott. A lakatos csapat teljesítménye pár hónap alatt szépen leesett a felére, az új főnök meg fel alá rohangált, raportot tartott, felelősöket keresett, de valamiért nem találta meg saját magát!

Pedig nem arról volt szó, hogy a lakatosok szabotálták volna a munkát, sőt percre pontosan ugyanannyit dolgoztak, hanem csak a munkakedvük, a hozzáállásuk csökkent, továbbá a munka vált kicsit akadozóbbá, mert új főnökük nem segített elhárítani a munka közben felmerülő apró-cseprő akadályokat, nehézségeket.

jegtekeIgen, egy vezetőnek van egy olyan fontos feladata, mint a jégtekéseknek (akik az elcsúsztatott jégteke előtt söprik a jeget, ez által tisztítják az utat), hogy segítsen beosztottainak elhárítani az akadályokat, hogy azok hatékonyabban tudjanak dolgozni.

Fontos, nem ő oldja meg helyettük a felmerülő problémákat, hanem mindig vannak a munka során olyan apró-cseprő akadályok, amelyek megoldása túlmutat beosztottai hatáskörén, amelyek megoldását ő tudja gyorsan és hatékonyan elintézni, ha akarja. Ráadásul az ilyen típusú segítség rendkívül motiváló a beosztottaira nézve!

Összességében a legjobb motivációs technikák nem a nagy könyvekben tanított jól hangzó lózungok, az emberek manipulálására építő technikák, ravaszságok, ügyes húzások, hanem a korrekt emberi kapcsolatra, kölcsönös gesztusokra építő, hosszú távra tervező emberi viszony. További valóban működő motiválási tippekről, technikákról a jövő heti előadásomon fogok beszélni…

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta pedig KKV szervezetfejlesztő és HR szakértőként segítek magyar vállalkozásoknak leküzdeni a növekedéssel járó akadályokat.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
7 hozzászólás
  • Janzer Frigyes 2010. július 15. 12:24

    Így van, nehéz mit hozzátenni. Én mindig kicsit gyanakvó vagyok a céges tréningekkel kapcsolatban is. Nem hiszem, hogy a mi kulturálisan sokban különböző hátterünkkel utánozni kéne az amerikai, multi modelleket. A napi normális, jó segítőkész kapcsolat, néha egy pár szó kommunikáció másról is, mint a munka, sokkal többet ér mesterséges helyzeteknél.

    • Kelkó Tamás 2010. július 15. 12:39

      Bizony így van. Azért sok jót lehet tanulni a multi modellekből, hiszen óriási mennyiségű felhalmozott tapasztalati bázisra épülnek, de semmiképpen sem szabad ész nélkül átvenni azokat.

      Szerintem inspirációt kell meríteni, ötleteket átvenni, és a saját céges viszonyokra átültetni. Mindig a józan ész legyen az első és ne a módszer. 🙂

  • Kapeller Anikó – NessieGraf 2010. július 15. 12:36

    Tökéletesen egyetértek ezzel a kölcsönös, korrekt viszonnyal és fontosságával. Egy emlékezetes történetem a motiválásra:

    Az orvos szerint betegállományba kényszerültem, hosszú távra. Felhívtam a céget. Akkori főnököm megkérdezte, mi bajom van? Leszámítva közlekedő képességem akadályoztatását képes lennék-e dolgozni. Mondtam, hogy igen, de miért kérdi?

    A válasz: Lenne egy csomó olyan feladat, amit senkinek nincs ideje munkaidőben megcsinálni. A szoftverek dokumentálása, helpek, felhasználói kézikönyvek megírása. Ne írasd ki magad. Maradj otthon. Küldök gépet, a programokat, meg az instrukcióimat.

    Három hónapig dolgoztam így otthon. Teljes fizetésért, prémiummal. Az az ember soha nem tudott olyat kérni se tőlem, se mástól, amit azonnal meg ne csináltunk volna, mindegy milyen nap, hány óra volt.

    A tényekhez hozzátartozik: A nem hivatalos hétvégi telefonügyelet száma az ő magántelefonszáma volt.

    Amikor nyugdíjba ment, jött egy új főnök. De róla már írtál hogyan viselkedett, mikor a lakatosok főnöke volt…

  • Csaba 2010. július 15. 14:36

    Ha ez ilyen egyszerű, akkor mi szükség a ” jól hangzó lózungokat ” tanító marketing tréningekre, persze jó drágán?!

    • Kelkó Tamás 2010. július 15. 14:49

      Ennél azért többről szól a motiválás, egy blogbejegyzésben mindig csak egy dolog kiragadására van alkalom.

      Másrészről vannak cégek, akik lózungokat akarnak taníttatni vezetőiknek, és vannak tréningcégek, akik meg jó pénzért kiszolgálják ezt az igényt.

  • Giuseppe 2010. július 16. 17:22

    Hát igen. Ez az nemde, amikor együtt növekedés művészetét az egyedül növekedés kontársága váltja fel?

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!