Hogy milyen emberek vannak?

Hogy milyen emberek vannak?

Hogy milyen emberek vannak? 150 150 Vállalkozásfejlesztés blog

A vezetői korrektség az alap, ha valaki erre nem képes, akkor ő nem alkalmas vezetőnek!

Tegnap éppen felvételi interjúkat végeztem egy ügyfelemmel közösen, amikor ismét nagyon rácsodálkoztam a világra. Pontosabban arra, hogy még egy szervizvezetői munkakörre jelentkezők között is micsoda nagyságrendi különbségek lehetnek!

Amíg az egyik pályázóból azt sem néztem volna ki, hogy egy kiskutyára tudna vigyázni, addig a legjobbra akár a cégem irányítását is rábíznám mind az eddigi szakmai pályája, mind a képességei, de különösen a motiváltsága, lelkesedése miatt.

Ő az az ember, akire a legtöbb cégvezető vágyik, mert csak meg kell vele beszélni a célokat (lehetőleg lehetetlennek tűnő, az átlagos szervizvezetők számára elérhetetlennek tűnő kihívásokat), a vállalati irányelveket, és ő kitalálja a stratégiát, továbbá meg is valósítja, ráadásul rövidebb idő alatt, mint ami reálisan elvárható lenne.

Csak egy kérdés van, hol vannak ilyen emberek?

A kérdés valójában rossz, mert könnyű megválaszolni: az egész országban mindenhol! A megoldáshoz viszont más kérdést kell feltenni, ami így hangzik helyesen:

  • Hogyan érd el, hogy cégedhez ilyen emberek jelentkezzenek?

Egy biztos, nem ilyen álláshirdetéssel:

Profession2

Ha van valami, amit maximálisan ellenzek, az az anonim (névtelen) álláshirdetés, mert a pályázók leggyakrabban emlegetett problémája, hogy a legtöbb álláshirdetésből nem igazán derül ki számukra,  pontosan miről is van szó. Ha pedig nem tudják miről szól a meghirdetett állás, akkor nagyon sokan nem is jelentkeznek rá!

Sőt, az igazán jók alaposan megnézik, hogy hova adják be pályázatukat, és abban biztos lehetsz, hogy anonim hirdetésre nem. A legjobb álláshirdetés ráadásul olyan, hogy még olyanok is jelentkeznek, akik egyébként nem keresnek állást, mert annyira megtetszik nekik a felvázolt szakmai feladat.

Mennyi hirdetésben is van szó pontos szakmai feladatról?

Ma a Profession.hu-n pontosan 3.866 db álláshirdetés van. Miközben átnéztem több százat, egyetlen egyet sem találtam, ahol a feladatok rövid, sablonos és semmitmondó felsorolásán kívül bármi más lenne. Magyarul semmi, ami egy igazán kiemelkedő teljesítményű munkavállaló érdeklődését felkeltené, mint pl.:

  • Hirdető cég bemutatása, különlegességeinek (pl. termékek, misszió, növekedési potenciál, versenyelőny) a kiemelése,
  • Kihívást jelentő feladatok részletes leírása (nemcsak a tömör felsorolásuk),
  • Szakmai fejlődési lehetőségek.

Gyakran azonban még a legprofibban megírt álláshirdetés sem elég, ilyenkor jön a vállalati karrieroldal és a mai kor nagyágyúi, a közösségi oldalak (iwiw, Facebook, LinkedIn).

Hr marketing

Ez már a hr marketing témaköre, azaz minden olyan marketing tevékenységé, amit annak érdekében teszel, hogy felkeltsd az érdeklődését a fenti példában említett kiemelkedő teljesítményű munkavállalóknak és elérd, hogy jelentkezzenek a cégedhez.

Mert az igazán kiváló munkavállalók megnyerésért bizony meg kell dolgozni, nem elég ám egy sablonos álláshirdetés néhány feladat kötelező felsorolásával! Visszatérve a fenti példában említett szervizvezetőhöz, megmutatom, hogy mi az a nagyságrendi különbség:

A. Egy normál szervizvezető végül is elég jól menedzseli a szervizes kollégákat ahhoz, hogy megbízhatóan ellássák az ügyfelek karbantartási és javítási igényeit.

B. Egy kiváló szervizvezető azonban úgy működik, mint egy vállalkozó, azaz teljesen önállóan olyan plusz bevételi forrásokat talál, mint pl. egy ipari hidraulikus meghajtásokkal foglalkozó ügyfelemnél, ahol franciaországi és németországi ügyfeleik számára végeznek alkatrész felújításokat. A válság előtt ennek nemigen volt piaca csak Kelet-Európában, de 2008 óta Nyugaton is megváltozott a helyzet.

Ő találta ki a koncepciót, majd készíttette el azt a weboldalt, ahol videókon keresztül mutatják be a felújítási tevékenységüket, továbbá ő találta meg a francia- és németországi online marketing ügynökségeket, akik a weboldalukat kellően bereklámozták, és ő szerződött le a DHL-el, hogy expressz módon bonyolítsák le a logisztikát. Ma ebből a tevékenységükből jóval nagyobb a bevétele, és különösen a nyeresége a cégnek, mint az összes többi tevékenységből összesen!

Már csak egy kérdés van: hogyan találták ezt a zseniális szervizvezetőt?

Korrektül megírt Profession.hu álláshirdetéssel, és egy jól megszerkesztett karrier oldallal a cég weboldalán belül. Most biztos arra gondolsz, hogy a Profession.hu ügynöke vagyok vagy valamiért fel akarom kelteni az érdeklődésed az álláshirdetés írás iránt?

Igen, arra akarom felhívni a figyelmed, hogy az álláshirdetés írás, és az egész hr marketing nem jelentéktelen dolog, akár céged sorsa múlhat egy jól megírt hirdetésen!

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta pedig KKV szervezetfejlesztő és HR szakértőként segítek magyar vállalkozásoknak leküzdeni a növekedéssel járó akadályokat.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
27 hozzászólás
  • Tom ‘Bald Dog’ Varjan 2011. február 15. 14:33

    Szia Tamas,

    „hr marketing” – Itt az igazsag. Itt van a kutya elasva.

    A HR-t marketingkent kell kezelni. Kommunikalni kell a munkaero piacnak, hogy mi jok vagyunk es nalunk jo dolgozni, mert akik itt dolgoznak, azok nem csupan „galyaznak” heti 37.5 orat, hanem egy mozgalom elen allnak es egy nagy es melto eszmeert kuzdenek.

    Pl. Apple nem csupan telefonokat gyart, hanem a telefon ipar fejreallitasan dolgozik, mert ugy ertekelte, hogy a langyon, aporodott telefon iparnak egy nagy forradalomra van szuksege. Hat Apple vezeti ezt a forradalmat.

    Azt hiszem cegek jobban jarnanak, ha marketinges szovegirokat kernenek fel allashirdetesek megirasara.

    Kalandra fel!

    T

    • Kelkó Tamás 2011. február 15. 14:55

      Szia Tom,

      Nyugat-Európában már külön hr marketing ügynökségek vannak, mert az álláskeresők annyira speciális célpiac, hogy a „sima” szövegírók nem értik a nyelvezetet. Itt is érvényes azonban, hogy a „marketing bullshit” hamar kiderül, és visszaüt.

      Üdv, Tamás

  • Tulok Imre 2011. február 15. 15:23

    Tamás, nagyon megerősítettél. Eddig úgy gondoltam, hogy csak én vagyok olyan élhetetlen illetve túlzottan igényes, hogy anonim hirdetésre nem pályázom.
    Örülök, hogy mások is így gondolkodnak.

  • Sármásiné Erdődy Gizella 2011. február 15. 17:40

    Szia Tamás!
    Hihetetlenül sok az anonim hirdetés! Sosem értettem az okát…
    Van erre valami reális magyarázat, hogy miért jó ez bárkinek?

    • Kelkó Tamás 2011. február 15. 18:52

      Szia Gizi!

      Ezekkel a hirdetésekkel jellemzően meglévő, betöltött munkakörbe keresnek embert, és azért anonim, hogy az aktuális dolgozó ne tudja meg. Sok cégnél azt akarják ezzel megelőzni, hogy az adott munkakör ne legyen üresen akár hosszú hónapokig, sok multinál ugyanis 3-5 hónap egy toborzási projekt!

      Üdv, Tamás

    • Sármásiné Erdődy Gizella 2011. február 15. 19:59

      Köszönöm!
      Bár úgy tűnik, „amit nyernek a vámon, elvesztik a réven”. De legalábbis megnehezítik a saját dolgukat…

    • Andi 2011. március 22. 13:27

      Ezt nem hiszem.
      Ugyanis, ezt köztudott, szerintem ezekben a munkavállalói körben, viszont ebben is nagyon magyarok kezdünk lenni …

    • Palágyi Adrienn 2011. február 15. 20:27

      Sziasztok!

      Persze, hogy van! A közvetítő cégeknek jó és mégpedig anyagilag. A legtöbb anonim hirdetés ugyanis az övék.
      Nem szeretnék ebbe a kérdésbe jobban belebonyolódni, van egy véleményem róla, de szerintem Tamás szíve joga a blogjában megválaszolni.

      Szép estét mindenkinek!

    • Kelkó Tamás 2011. február 15. 20:59

      Szia Adrienn!

      Én azért kíváncsi lennék a véleményedre, bármi legyen is az.

      Köszi, Tamás

    • Sármásiné Erdődy Gizella 2011. február 15. 21:32

      Adrienn!

      Kíváncsian várom én is, főleg, hogy Tamás sem ellenzi… 🙂

      Köszi! Gizi

    • Palágyi Adrienn 2011. február 16. 18:40

      Sziasztok!

      Köszönöm a nyitottságot a véleményemre.
      Nem kívánom a közvetítő partnereket megsérteni akik errefelé járnak. Egyes gyakorlataikkal, vagy munkamódszereikkel nem értek egyet, és jelen esetben általánosítok.

      1. ha anonimnak tekintjük a közvetítő partner logojával ellátott hirdetéseket is (márpedig szerintem ez annak számít), akkor elsősorban az ügyfeleikkel való kapcsolatot féltik a konkurenciától, és nem az álláskeresőt kívánják informálni. Vagyis leginkább a saját profit féltése áll a titkosított álláshirdetés mögött, nem a toborzási eredmények elérésének célja. Ha az eredményekre koncentrálnának, akkor nem olyan lenne az álláshirdetések minősége, amilyennek látjuk őket. Egyszerűen tartanak attól, hogy a konkurens cég tudja, hogy kik a partnerei és befészkeli magát hozzájuk.

      2. Tartanak attól, hogy az álláskereső direktbe bejelentkezne a munkaadóhoz, miután a hirdetést elolvasta. Ez megint csak profitféltés és nem az a cél, hogy a munkaerőpiacot a megfelelő irányba mozgassák.

      3. CV adatbázis bővítése céljából nyitottan egyáltalán nem létező pozíciók meghirdetése.

      Természetesen nem zárom ki azt az eshetőséget, amikor maga a munkaadó cég kéri, hogy ne szerepeljen a neve a hirdetésben, akár a Tamás által említett ok miatt, akár azért, mert nem kívánja a konkurenciáját értesíteni arról, hogy éppen egy komplett csapatot állít össze az egyik új üzletágára, mellyel le kívánja tarolni a piacot..

      A HR marketing fejlesztése egy rakat problémát megold(ana)!
      Jó kapcsolatok kialakításával, őszinte és nyílt kommunikációval sem az 1-es, sem a 2-es ponttól nem kell tartani.
      Szerintem, de én egy idealista marha vagyok..:)) és ezért ki is merem tenni az ügyfelem logoját a hirdetésbe!

      Adri

    • Sármásiné Erdődy Gizella 2011. február 16. 20:17

      Szia Adri!

      Ezek a pontok nagyon hihetőnek tűnnek.
      Ha jól értem, ilyen módon a megbízó cég valójában saját magát akadályozza a legjobb jelentkezők megszerzésében azáltal, hogy kiadja a feladatot másnak…
      Az őszinte és nyílt kommunikáció gyakorlati elterjedésére azt hiszem még várnunk kell…

      Köszi a magyarázatot!
      Gizi

    • digit 2011. március 24. 13:39

      Szia Adrienn!

      Egyetértek!
      Mellébeszélés helyett, ez volt a tökéletes válasz!
      Gratulálok!

      digit

  • Nagy Antal 2011. február 16. 17:37

    Sziasztok.

    Már rég óta olvasom az észrevételeiteket, de idáig nem fűztem hozzá semmit. Ez a téma viszont engem is érint. A megfelelő álláshirdetés szövege, struktúrája nagyon fontos és valóban az anonim hirdetés nehezen tud elég figyelemfelkeltő lenni.
    Viszont.
    Vannak olyan nagy vállalatok ahol a vezetők, dolgozók megbízási jogviszonyban, vállalkozóként végzik a munkát. A cég nem járul hozzá neve, logója bárminemű engedély nélküli megjelenítéséhez. Ha ezt hivatalosan szeretnénk akkor éppen a nagyság átka, hogy hosszú hónapok, rengeteg utána járása mire ebből eredmény, engedély lesz. A munkaerőre ennyit nem tudunk várni.
    Ilyenkor kell kreatívnak lenni!

    Üdv.

    • Sármásiné Erdődy Gizella 2011. február 16. 17:49

      Szia Antal!

      Jól értem, hogy a cég dolgozójának, aki föladja a hirdetést, nincs jogosultsága a cég nevét használni?

      Köszi!

    • Sármásiné Erdődy Gizella 2011. február 16. 17:50

      Illetve a megbízott vállalkozónak…

    • Nagy Antal 2011. február 16. 18:33

      Szia Gizi!

      Szólíthatlak így?
      Igen jól érted! Nagyon nehézkes engedélyezési folyamat, éppen ezért nem használja senki. Ha valaki mégis szerepelteti a cég nevet, akkor minden felelősség az övé a hirdetés szövegével kapcsolatban. Természetesen egyéb szankciók, figyelmeztetés jár, ha ilyen esetre fény derül.

    • Sármásiné Erdődy Gizella 2011. február 16. 20:02

      Szia!
      Köszönöm, ez sok mindent megmagyaráz… Persze ez még nem jelenti azt, hogy jó ez a gyakorlat.
      Üdv,
      Gizi

    • Tulok Imre 2011. február 17. 12:04

      Ez nemcsak ilyen multikra vonatkozik. Szerintem a másik ilyen klsszikus példa a biztosítók, ahol szintén nem lehet beletenni a logót.

    • Kelkó Tamás 2011. február 16. 21:39

      Igen, ez a hátránya a multiknak, hogy pl. Magyarországról egy londoni központban ülő európai sales managernek nagyon nehéz elmagyarázni, hogy miért fontos a cég nevét használni egy területi képviselői álláshirdetésben. Ha a cég japán, akkor még ennél is nehezebb.

      Kivéve, ha ő nagyon igényes személyzeti kérdésekben, és azt vallja, hogy a csapatát nem átlagos multis „csapatjátékosokkal” akarja feltölteni, és ezért már az álláshirdetésnek és a toborzásnak is átlagon felüli színvonalúnak kell lennie.

    • Sármásiné Erdődy Gizella 2011. február 16. 21:59

      Köszönöm Tamás!
      Most már minden oldalról kaptam magyarázatot. Ezzel elleszek…
      Főleg, hogy az ügyfeleim jelenleg inkább kkv-k, közülük is a kisebbek, így rájuk mindez kevésbé igaz. 🙂

    • Palágyi Adrienn 2011. február 17. 09:26

      Igen, ők jobban elvesznek a munkaerő piaci zajban, éppen ezért jobban rá is kényszerülnek, hogy ki tudják emelni magukat a tömegből, ha nem átlagos, multis munkavállalókat akarnak foglalkoztatni és magukhoz vonzani.
      Márpedig az átlagos munkavállalók könnyen jelenthetik a kisebb cégek halálát, hiszen velük nehezebb a fejlődés, a dinamikus piaci mozgás, a gyors alkalmazkodás a változásokhoz. Egyszerűen nehezebb velük piaci előnyre szert tenni.
      A multi szépen letelepedik, erejénél és nagyságánál fogva könnyen szétterül a piacon és szinte már csak fenntartani és működtetni kell a szervezetet „átlagos” munkavállalókkal.
      A fejlesztéseknél viszont szüksége van a tehetségekre neki is, és ekkor már ő is versenyzik értük a konkurenciájával együtt.
      Minden esetre ők lesznek az elsők akik lelépnek az országból, ha máshol zöldebb a fű, és sosem fogják tudni foglalkoztatnia teljes aktív népességet, úgyhogy a KKV-knak ideje komolyabban kezelni a toborzási-kiválasztási és egyáltalán a személyzeti ügyeiket (is).

      Adri

    • Sármásiné Erdődy Gizella 2011. február 17. 16:25

      Magam is úgy hiszem, a kis cégeknél még fontosabb, hogy minden pozícióban megfelelő ember legyen. Ők nem bírják el a „töltelék” munkásokat…
      Éppen ezért számukra létszükség, hogy az új munkatárs is olyan legyen, aki szakmailag és emberileg is a legjobban passzol a meghirdetett pozícióba.
      És ezzel vissza is kanyarodtunk az eredeti témához: nekik igazán szükségük van a jól megfogalmazott hirdetésre.

      Üdv. Gizi

    • Kelkó Tamás 2011. február 20. 22:26

      Igen, meglepő, de egy 50 fő alatti cégbe sokkal jobb emberek kellenek, legfőképpen önállóbbak, univerzálisabbak, mint egy nagy szervezetbe.

      Az igazán kritikusak ebből a szempontból a 15 fő alatti cégek, mert ott a legegyszerűbb adminisztrátor is annyiféle dolgot csinál, annyi mindenre figyel, mint egy multinál egy komplett osztály.

    • Andi 2011. március 22. 13:44

      Sziasztok!

      Tamás, ha így utólag megengeded kiegészítenélek egy kicsit …
      Sajnos nem csak egy osztály, mármint a multit illetően.

      Minnél nagyobb egy vállalat, annál szabályozottabb, annál kevésbé van szükség önállóságra, kreativitásra.
      Sőt a szürke tömegben való elrejtőzés a kulcsa törzsgárda tagságnak.
      Kisebb cégnél nagyobb szükség van önállóságra, kreativitásra, kezdeményező készségre, és erősebb a problémamegoldó készségre való igény is …

      Ezért tartom urisnak, amikor ilyen dinoszaurusz cégeknél ezeket a személyiség jegyeket keresik, határozatlan idejű munkaszerződéssel …

  • Németh Krisztina 2011. február 22. 14:12

    Szervusztok, illetve Jó napot minden blog olvasónak!

    Kicsit hasonló cipőben járok, mint a szervízvezető jelölt. Néhány különbséggel: a héten jubiláltam, vagy mi a bánat 😀 Elküldtem a 300-adik állás kereső-jelentkező anyagomat.

    Eddig 3-szor hívtak be, illetve további 3-szor jelentkezés nélkül „kiválasztottak”! 4 alkalommal MLM, egyszer pedig egy éppen a csapatával küszködő telemarketinges cég. No ők nagyot villantottak. Első telefonos felmérő interjú, minden rendben, menjek. Időpontra érkeztem, majd közel másfél órát vártam. Eleve gyanús, de az ember nem hisztériázik, ha épp a bank vinné a mindent… Végre kezdődik az interjú. Sablonok tömkelege. Tapasztalat nem érdekli őket, a 7-ik hónapban járó kismama jobbára saját belsőjével volt elfoglalva… De azért kaptam egy próba feladatot, egy éppen futó kampányuknál gondok vannak, még az elején járnak, de már a címlista 3/4 része elhasználva… Feladat: értékesítési stratégia kidolgozása, riportolása stb, stb. KB 16 óra munka ment rá, többek között mert nyomdahibákkal tarkított volt, egy adatokkal zsúfolt excell…Végre megoldottam, a 3 nappal későbbi második körre -magamban kicsit büszkén – vittem a nagy művet. Szűkmarkú dicséret, majd gyors semmit mondó kertelés, és egy héttel későbbi időpont kitűzése a végleges válaszhoz. Egy hét múlva semmi, hagytam rá még 2 napot, telefonban újabb kertelés, emailre semmi válasz. Majd bő egy hónap után jóindulatúan, ám anonim módon megsúgta egy ügyintéző, hogy a stratégia jó volt, de nélkülem is tudták használni… No Comment.

    Másik tapasztalat: nagyon komoly gyakorlattal rendelkezem jó néhány területen. De sajnos még nem létezik az Uniós elgondolásban kitalált Skills Pass- Skills Card. Ezért, bár állítólag gyakorlat központú, sőt kompetencia prioritású a felvételi rendszer, nem tudnak alkalmazni, mert nincs szakirányú végzettséget igazoló papírhalmaz.

    Azért megnézném, hogy probléma megoldást, sőt megelőzést hol diplomáztatnak… 15 év nagyon komoly és összetett munka áll mögöttem, és 4 éve váltani kényszerültem, és azóta egyszerűen mindenütt hangzatos, ám pont semmit sem érő mondatokba futok, gyerekem korú huszonévesek szájából.

    Ne haragudjatok! Kicsit kiöntöttem a szívem. Tetszik a blog, jók az írások, és az egyikben olvastam is egy nagyon nagy vonalakban hozzám hasonló”polihisztor” hányattatásairól, vagyis azt csak hozzáképzeltem a magaméi alapján, de egyszerűen úgy éreztem, hogy hozzá kell tegyem a magam tapasztalatát is.

    • Kelkó Tamás 2011. február 22. 22:55

      Kedves Krisztina!

      Küld el nekem az önéletrajzodat info(kukac)humanselect.hu, és megnézem, mit lehetne rajta módosítani ahhoz, hogy több helyre behívjanak!

      Üdv, Tamás

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!