HR = piacvezetö cégek luxusa?

HR = piacvezetö cégek luxusa?

HR = piacvezetö cégek luxusa? 150 150 Vállalkozásfejlesztés blog
hr a piacvezetokeTavaly év végén biztosan sokan számot vetettek arról, hogy mit sikerült elérniük, mit nem, van, aki pedig az okokat elemezte. Én is ezt tettem és közben megdöbbentő felfedezésre jutottam a humánerőforrás menedzsmenttel kapcsolatban.

A történet 2 évvel ezelőtt kezdődött, amikor részt vettem egy szűk körű tanácsadói konferencián. Itt a beszélgetés hevében nagy lelkesen elsütöttem, hogy 10 ügyfelemből 9 piacvezető, de minimum dobogós. A többiek jót derültek ezen, gondolom nagyképű kijelentésnek tartották (akkor utána én is), de nem hagyott nyugodni a dolog és utánajártam.

Megvizsgálva addigi ügyfeleimet meglepődve tapasztaltam, hogy a kijelentésem teljesen igaznak bizonyult, majd izgatottan elkezdtem utánajárni a lehetséges okoknak.Újabb fejlemények

Időközben 2008-ban elkészítettem és kiadtam első komplett képzési anyagomat „Humánerőforrás menedzsment kisvállalatoknak” címmel. Nem kevés fogyott el belőle, azonban az érdekes a dologban inkább az volt, hogy aki a vásárlók közül jelentkezett személyes tanácsadásra, szervezetfejlesztésre, már piacvezető, vagy olyan dobogós volt, aki piacvezetővé akart válni. Az iparáguk sereghajtói közül nem jelentkezett senki, amiből úgy tűnik számomra, nekik a hr nem olyan fontos, hogy kiemelten kezeljék.

Mindebből arra következtettem, hogy a hr a piacvezető, de minimum a dobogós cégek luxusa!

Itt hr alatt természetesen nem csak a személyzetfelvételre gondolok, ami sokaknak egyet jelent: álláshirdetés+interjúk.

Itt a humánerőforrás menedzsmentre, mint olyan stratégiai eszköztárra gondolok, amely révén egy cégvezető igazi „olimpiai vízilabdacsapatot” tud felépíteni a cégében, akikkel piacvezetővé, de minimum dobogóssá képes válni. Az elemezésem és a tapasztalataim szerint ők megfelelő fontosságot tulajdonítanak a hr-nek, tudják ugyanis, hogy e nélkül nem fogják elérni a céljaikat.

Mi a különbség piacvezető cégek és a sereghajtók között?

A piacvezetés nagyrészt mentalitásbeli kérdés. Az ilyen cégek vezetőiben buzog a versenyszellem és az innováció, továbbá igényesebbek az átlagnál. Nem elégszenek meg átlagos eredményekkel, hanem folyamatosan azon agyalnak, mit tudnának bevetni annak érdekében (mivel tudnának kirukkolni a versenytársak elé), hogy vezetővé váljanak vagy megőrizzék vezető szerepüket.

Egy idő után azonban rájönnek, hogy hiába találnak ki akár világszenzációnak számító dolgokat, hiába vannak a versenytársaiknál jobb termékeik, szolgáltatásaik, előbb-utóbb beleütköznek az embereik, munkatársaik korlátaiba.

Rájönnek, hogy az innováció önmagában nem elég, a versenytársakénál jobb csapatra is szükségük van, különösen jobb vezetőkre. Itt jön a képbe az „álláshirdetés+interjú” szintjénél igényesebb humánerőforrás menedzsment, amely nemcsak megtalálja a kiváló munkaerőt, hanem előállítja!

Ha nem talál a munkaerő piacon „kész” szakembereket, akkor felvesz tehetséges kezdőket, és jó edző módjára, folyamatos képzéssel, fejlesztéssel kineveli őket profivá.

Ez utóbbi a hr magasiskolája, mert még a multiknál is ritka az olyan hr szakember, aki nemcsak különböző hr rendszereket (pl. toborzás, teljesítménymérés, teljesítménybérezés, cafeteria, belső képzés, mentorálás, stb.) épít ki és működtet, hanem ő maga személyesen figyel oda a tehetséges munkavállalókra és kvázi belső vezetési tanácsadóként foglalkozik velük, kineveli őket kiemelkedő teljesítményű vezetővé.

Mi az, amit az amerikai kockázati tőkések már legalább 100 éve tudnak?

A kockázati tőkések azok, akik főleg induló, vagy nagy növekedés előtt álló vállalkozásokba fektetnek be pénzt, jellemzően olyanokba, amelyeket a bankok még nem finanszíroznak. Azért hívják őket kockázati tőkéseknek, mert 10 befektetésükből 8 rendszerint bebukik, a maradék 2 viszont tíz-tizenötszörös profitot hoz. Szóval nagyon észnél kell lenniük, ezért eléggé kialakult értékrendjük is van arról, hogy milyen vállalkozásba érdemes befektetni.

A legfontosabb számukra az, hogy a befektetési célpont valami teljesen egyedi ötlettel, termékkel rendelkezzen a piacon. Nem finanszíroznak olyan vállalkozást, olyan ötletet, olyan terméket, amiből már van másik.

Amitől még az ő szívük is meglágyul!?

Egy esetben azonban kivételt tesznek, azaz megfinanszíroznak közepes ötletet, ha azt egy már bizonyított menedzsment veszi a kezébe. Egy olyan vezetői csapat, akik már sikerre vittek legalább egy vállalkozást, ami a kockázati tőkések számára szintén brutális növekedést jelent, mert nem elégszenek meg évi 30%-al sem.

Vajon miért bízik ennyire a jó vezetőkben több ezer kockázati tőkés?

Természetesen a 100 év alatt felhalmozódott tapasztalatuk jogán, ami szerint a jó vezetők fontosabbak a rendkívüli ötleteknél is!

Konklúzió

Ha egy folyamatosan fejlődő, a piaci átlagnál jobban teljesítő, netán piacvezető céget szeretne akkor ahhoz az átlagnál jobb, sőt, egyenesen kiemelkedő teljesítményű munkatársi gárdára van szüksége. Ennek eléréséhez pedig édeskevés az „álláshirdetés+interjúk” vagy a „hr dolga, hogy jól érezzék magukat a munkatársak” típusú hozzáállás.

A humánerőforrás menedzsment ennél sokkal többről szól (még kis cégeknél is), a fenti okfejtésből remélem jól látható, hogy megéri megtanulni és komoly energiákat belefektetni.

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta pedig KKV szervezetfejlesztő és HR szakértőként segítek magyar vállalkozásoknak leküzdeni a növekedéssel járó akadályokat.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
6 hozzászólás
  • Dr.Farkas Anikó 2009. január 4. 20:50

    Nagyon kellemes kis eszmefuttatás a hr szükségességérol, köszönöm.
    Nincs cégem, de tervezem, viszont épp ma gondolkodtam el azon, mennyivel sikeresebbek lehetnek pl. az mlm-esek, ha megfogalmaznák, milyen a jó munkatárs.

  • Magda Attila 2009. január 4. 21:36

    Kedves Anikó!

    Az MLM-esek megfogalmazzák, hogy milyen a jó munkatárs. A fo baj velük az, hogy a 95%-ukban nincsen valódi üzleti szellem, megörülnek az új jelentkezonek, és elfelejtik ellenorizni, hogy megfelel-e a követelményeknek. Aztán rápazarolnak egy csomó idot és energiát. Elotte egyáltalán nem szurnek. Pedig nem kell mást tenniük, mint a minoségre menni, mint pl. ahogyan Tamás is javasolja a nem mlm cégek vezetoinek.

    Magda Attila

  • Kapeller Anikó 2009. január 5. 01:24

    Amit elmondtál részben igaz. A másik rész: sok vállalkozás van, amelyik nem kelloen tokeeros induláskor. Ok a jó csapatra csak áhítoznak leginkább.

    Remélem, lesz egy olyan ember, akit sikerül elküldenem hozzád. Teljesen biztos vagyok abban, hogy az o esetében kizárólag személyi kérdéseken múlik az, hogy piacvezeto, vagy halott cégrol beszélünk a jövoben.

  • Hajdu Gábor 2009. január 5. 11:47

    A tapasztalataim szerint is igazak a leírtak. Sajnos ma itthon nagyon kevés cég gondolja úgy, hogy szüksége van hr-re, illetve tudatos hr-re, szóval ezen a területen van még mit fejlodni. A másik oldala, amirol ebben az írásban nem esik szó, hogy sajnos sok ember a jó vezetovel – aki jól csinálja a hr-t is – visszaélnek, így egyfajta ördögi kör alakul ki. Ennek ellenére én is nagyon fontosnak tartom a tervezett, és tudatos hr tevékenységet, legyen szó 3-fos cégrol, 10 fosrol, vagy 100 fosrol, bár az utóbbinál nem is lenne szabad, hogy ez kérdésként fölmerüljön.

  • Kelkó Tamás 2009. január 5. 12:08

    Anikó!
    A jó csapat nem csupán a pénzen, a fizetésen múlik, hanem sokkal inkább a vezeto személyén, hozzáállásán. Errol ebben a blogban írtam:
    http://www.humanselect.net/ha-eljon-a-kiralyfi-feher-lovon
    Üdv: Tamás

  • Nagy Eszter 2009. január 5. 13:23

    Valóban, a hr egy külön tudomány és csak az veszi észre, hogy hiányzik neki, aki megtapasztalta, hogy lehetne jobb is.

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!