1990 óta vannak jól látható korszakok a vállalkozások életében. A legutóbbi, ami talán a legtöbb fejtörést okozta a cégvezetők életében, a 2015-ben kezdődött munkaerőhiány korszaka vagy más néven a munkavállalók aranykora. Aztán jött 2020 tavaszán a Covid-19 és úgy tűnik egy időre vége ennek az aranykornak!
Tudom, hogy sok vállalkozás keményen megsínylette a Covid-19 korszakot és a 2. hullámot is meg fogja sínyleni, és bizony nem lennék pl. üzleti rendezvényszervezők, de még a vendéglátósok helyében sem. Mai cikkem nem is nekik szól, hanem azon vállalkozások számára, akik vagy nem csökkentek a Covid-19 alatt vagy még nőttek is, így aktuális téma a munkaerő toborzás.
Nekik jó hírem van, a munkavállalók aranykorszaka egy időre véget ért. Lehet, hogy csak fél évre, lehet, hogy akár egyre is, de nem ez a lényeges, hanem az, hogy most kell főleg kulcspozíciókba új munkatársakat toborozni! Hogy ne csak egy nagy motivációs duma legyen, amit mondok, mutatok is pár példát konkrét számokkal, hogy ahol korábban alig volt jelentkező az álláshirdetésekre, ott most mennyire más a helyzet…
Raktáros toborzás
A rekordot egy budapesti ügyfelem állította fel, aki májusban raktárost keresett, és kereken 900 jelentkező volt a hirdetésére (Profession.hu-n), miközben 2019 tavaszán ugyanerre a hirdetésre 15 jelentkező volt!
Bolti eladó toborzás
Egy törökbálinti ügyfelem hirdetésére júliusban 75 jelentkező volt, 1 évvel ezelőtt 7!
Projekt igazgató toborzás
Debreceni informatika cégbe hirdettem meg projekt igazgató munkakört, 170 jelentkező, és volt legalább 5 olyan, akik közül bárkit felvehettünk volna. Végül az ERP szakma egyik veteránját sikerült felvenni, akinek 5 országban kell újragondolnia és felépítenie az egész szolgáltatási és projekt menedzsment üzletágat, új szintre emelnie a céget.
Értékesítési vezető toborzás
Egy budapesti ügyfelemhez kerestünk tavasszal projekt értékesítési vezetőt, 95 jelentkező, és itt is egy 20 éve az iparágban dolgozó veteránt sikerült felvenni.
5 évvel ezelőtt ha nem jelentkezett egy hirdetésemre minimum 100 jelentkező, akkor elkezdtem azon morfondírozni, hogy vajon mit csináltam rosszul. 1 évvel ezelőtt nem egy olyan toborzási projektem volt, ahol 15 jelentkezőnek is örültünk. Most ugyan nem állt vissza az 5-10 évvel ezelőtti állapot, de majdnem, kb. 80%-os a helyzet!
Online marketinges toborzás
Végül én is kihasználtam ezt a jó időszakot, mert újra marketingest kerestem a cégemhez, ráadásul stratégiai szintű seniort, min. 20 év tapasztalattal. Júliusban hirdettem meg, és közel 200 pályázó közül válogathattam, akik közül legalább 10 olyan ember volt, akikkel szívem szerint valamilyen formában együtt dolgoznék, így végül 2 fővel bővültünk a tervezett 1 helyett!
Mi ennek a cikknek az üzenet?
- Ha vannak erősen kétséges munkatársaid, akik cseréjén már egy ideje gondolkozol, akkor itt van az ideális időszak a minőségi cserékre.
- Ha vannak olyan munkakörök a cégedben, amelyekbe régóta nem találsz jó embert, akkor itt az idő újra megpróbálni, most könnyen lehet, hogy sikerül.
- Ha bármilyen új pozícióba keresel munkatársat, akkor itt a legjobb időszak toborozni, ráadásul jó eséllyel akár jobb, kvalifikáltabb, tapasztaltabb szakembereket is megkaphatsz a munkaerőpiacon, mint amire számítasz.
Nem mondom, hogy ez az ország minden részére és bármilyen munkakörre igaz, de egy biztos, évek óta nem volt ennyire jó időszak új munkatársak toborzására, használd ki, amíg lehet!
Szia Tamás! Nem teljesen értem, hogy mi a fő üzenete a cikkednek? Most kezdjen el mindenki őrülten toborozni? 😉 Köszi, Zoltán