Miért nem találsz igazán jó értékesítőt?

Miért nem találsz igazán jó értékesítőt?

Miért nem találsz igazán jó értékesítőt? 150 150 Vállalkozásfejlesztés blog

897342 colleaguesJó értékesítőt találni kicsit az extrém sportok témakörébe tartozik. Gyakran nem azért, mert nincsenek a munkaerőpiacon megfelelő jelöltek – sőt nem is akármilyenek vannak -, de sok munkaadó mégsem tud senkit alkalmazni, mert akiket felvenne, azok valamiért nem akarnak hozzá menni dolgozni (vagy már eleve a hirdetésére sem jelentkeznek)!

A mai nem éppen álláskeresőknek kedvező világban mégis mik lehetnek azok az okok, ami miatt egy jó képességű, és komoly szakmai múlttal rendelkező pályázó megengedheti azt a luxust, hogy:

  • ne jelentkezzen egy álláshirdetésre,
  • vagy a felvétel közben mégis visszalépjen,
  • vagy a próbaidő 2. hetében felmondjon, mert egy másik cégnél igent mondtak neki?

Vajon mik azok az okok, ami miatt ez megtörténhet akár a te cégedben is?
Nem csigázom tovább az érdeklődést, elárulom, habár sokak számára nem lesz kellemes az igazság.

Az a helyzet, hogy az igazán teljesítőképes pályázók megengedhetik maguknak, hogy válogassanak. Nekik nem kell 100 álláshirdetésre jelentkezniük, mert ahova beadják pályázatukat, ott jó eséllyel nyernek, mert annyira jók! 

Emiatt ők:

  • alaposan megnézik, hogy melyik álláshirdetésre adják be a pályázatukat,
  • alaposan megnézik, hogy mennyire professzionális a cég, és a termékei,
  • alaposan megnézik, hogy milyenek a cég a piaci kilátásai, a céljai, és a stratégiája,
  • alaposan megnézik, hogy mennyire professzionálisak a munkakörülmények,
  • alaposan megnézik, hogy milyen fejlődési lehetőségek vannak a cégnél,
  • alaposan megnézik, hogy milyen kereseti, juttatási lehetőségek vannak,
  • alaposan megnézik, hogy mennyire professzionális a leendő munkaadójuk, a főnök!

Igen, mint leendő főnök, te is vizsgázol!

Ezt éppen nemrég meséltem egy olyan cégvezetőnek, aki már évek óta nem talál jó értékesítőket, és aki egyáltalán nem értette, hogy mi lehet ennek az oka?

Mondtam neki, hogy álljon egy tükör elé, jól nézze meg, akit ott lát, és őszintén vallja be magának, hogy a tükörben látott személy:

  • egy olyan ember, egy profi vezető, akivel ő szívesen dolgozna?
  • egy olyan ember, aki magas szinten érti a szakmáját?
  • egy olyan ember, aki szavahihető és maximálisan korrekt (betartja, amit ígér)?
  • egy olyan ember, aki igényes mind a megjelenésére, a környezetére és a munkájára?
  • egy olyan ember, aki pozitív életszemléletű, aki képes másokat lelkesíteni?
  • egy olyan vezető, aki jól kezeli az embereket, és nincsenek delegálási problémái?
  • egy olyan vezető, aki hiteles, mert jó példával jár beosztottai előtt?
  • egy olyan vezető, akire összességében fel tudnak nézni az igazán jó munkavállalók?

Kemény kérdések ezek (és nem soroltam fel mindent), és kemény önkritikára van szükség, hogy be merjed ismerni magadnak melyik területen kellene komoly fejlődést felmutatnod!

Sok vezető nem tudom miért nem érti, hogy embereket alkalmazni és vezetni egy partneri kapcsolat, ahol kölcsönösen meg kell felelni egymásnak, és ami akkor működik jól hosszú távon, ha mindkét fél elégedett. A „főnöknek jó, de a beosztottnak nem” típusú kapcsolatok nem hosszú életűek, legalábbis az igazán teljesítőképes értékesítők nem dolgoznak évekig olyan cégnél, ahol nem érzik jól magukat, csak a közepesek és a sereghajtók.

Nagyon gyakran hallom az igazán jó értékesítőktől, hogy csak 1 vagy 2 hirdetésre jelentkeznek, mert nem akarnak mindenáron váltani. Igen, ők munka mellett keresnek állást, vagyis nem ég a láng a fenekük alatt, csak olyan hirdetésre mozdulnak, ami felkelti az érdeklődésüket.

Kizárólag pénzért a szakmai legjobbjait, pl.  a legjobb értékesítőket nem lehet megszerezni, főleg megtartani nem. Erről sokkal részletesebben a június 23-i Teljesítőképes értékesítők megtalálása és kiválasztása című előadásomon fogok beszélni, mert a fenti okok miatt már az álláshirdetés megjelentetése előtt el lehet bukni az értékesítő keresést.

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta pedig KKV szervezetfejlesztő és HR szakértőként segítek magyar vállalkozásoknak leküzdeni a növekedéssel járó akadályokat.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
7 hozzászólás
  • Tom „Bald Dog” Varjan 2010. június 10. 14:00

    Pompas cikk, Tamas.

    En azt tapasztaltam, hogy a jo ertekesitok, ha nem talalnak jo ceget, ertekesitik onmagukat ceg nelkul. Nekik nincs szukseguk „vallalati strukturara” amelyet kepviselnek.

    Tobb ertekesito ismerosom tart ertekesito tanfolyamokat vagy elszegodik jo cegekhez de nem dolgozokent, hanem szabaduszo ertekesitokent, tehet nincs „fonokuk”.

    Ahogy egyszer Peter Drucker irta, a mai vezetesi tudomany 90%-a arrol szol hogyan nehezitsuk meg a dolgozok munkajat. Es ezt jol teljesito ertekesitok nem szeretik.

    Es a jo vezetok ezt felismerik. Viszont a 8 pontodra (tukor teszt) epitve, nem sok jo vezeto van akivel erdemes lenne tarsulni.

    Igen, a jo ertekesito tarsul a cegevel mint egy partner, nem pedig szolgalatba lep mint egy alatvalo.

    Viszont a legtobb KKV vezeto alatvalokat keres akikkel lehet fonokosdit jatszani, nem pedig partnereket akikkel nagy dolgokat lehet elerni.

    Ez szomoru, de talan lassan fog valtozni.

    • Kelkó Tamás 2010. június 10. 15:10

      Köszönöm Tom!

      Nem rossz ötlet, de Magyarországon ez még nem annyira divat, valamiért az embereknek, még a legtöbb kiváló értékesítőnek is kell a biztos háttér, ami egy jó céget jelent munkaadóként.

      Pedig, aki igazán jó, gond nélkül lehet szerződött partner, csak szerintem ehhez már kell egy kis vállalkozói mentalitás.

      Sajnos a legtöbb vezetővel rengeteg probléma van, kkv-nál és multiknál egyaránt, pl. egy ismerősömmel kinyomoztattam egyik multi áruháznál, hogy mi a toborzási irányelv, és megdöbbentő dolgok derültek ki.

      Konkrétan irányítható birkákat keresnek, akik nem gondolkoznak, hanem végrehajtják az utasításokat. Így már megértettem, hogyan kerülhetett ennél a cégnél vevőszolgálat vezetői pozícióba egy korábban könyvelő cégnél dolgozó asszisztens, aki egész nap ki sem bújik a monitor mögül, csak ha a főnöke utasítja. Brrrr…

      Visszatérve a kommentedre, legyen ez egy felhívás, és gondolatébresztő a kiváló, de nem megbecsült értékesítők számára! 🙂

  • Sármásiné Erdődy Gizella 2010. június 10. 18:35

    Bizony, az önismeret egy olyan dolog, ami mindenki számára fontos lenne, bármilyen területen is szeretne eredményeket elérni.

    Egy múltkori cikked kapcsán arról elmélkedtünk, hogy az álláshirdetésre jelentkezőknek sokszor nincs önkritikája vagy legalábbis nem reális az önismerete.

    Most arra irányítottad rá a figyelmünket, hogy bizony sokszor a vezetők is hasonló cipőben járnak.

    Pedig ma már sokféle módja van annak, hogy jobban megismerkedjünk azzal a személlyel ott a tükörben:
    Könyvek, filmek, tréningek vagy akár a grafológia…

    • Kelkó Tamás 2010. június 10. 18:40

      Igen, erre tökéletes a grafológia, meg a különböző személyiség tesztek is. Eddig legjobban a vesémbe egy grafológus látott bele, hátborzongató, hogy mi mindent és milyen éleslátással leírt rólam. Még most is megvan az értékelése, és időnként előveszem, hogy megnézzem miben sikerült változnom és miben nem. 🙂

    • Sármásiné Erdődy Gizella 2010. június 10. 18:50

      A grafológia állapotkövetésre is alkalmas.
      Hátha nem látod tisztán egyedül, hogy miben sikerült változnod és miben nem. 🙂

  • Magda Attila 2010. június 16. 08:50

    Kedves Tamás!

    Nagyon jól összefoglaltad a helyzetet, tényleg így van, ahogyan írod. Egy kicsit reagálva a június 15-i cikkedre is, annyit tennék hozzá, hogy nem csak a munkaerő piacon vannak jó értékesítők, hanem sokszor a cégekben, a vezetők orra előtt is.

    Egy olyan vezető, aki a fenti rostán átmegy a jó értékesítőknél, általában azt is észreveszi, hogy ha van a munkatársai között olyan értékesítő vagy más munkakörben dolgozó egyén, akiben benne van a lehetősége annak, hogy jó értékesítő legyen. Bizonyos kollégák esetében sok munkával, odafigyeléssel, képzési programmal, coachinggal és megfelelő motivációval (stb.) ki lehet hozni a kiváló értékesítői teljesítményt. Kérdés, hogy képes-e vezető felismerni, hogy van-e ilyen egyén a cégében, és ha igen, ki az, és pontosan milyen út vezet az eredményességhez nála.

    A vezetők nagy dilemmája, hogy mikor kit érdemes lecserélni, és hogyan lehet teljesítőképes kollégát találni a helyére. A döntésben és az értékesítők fejlesztésében jó segítséget kaphatnak a vezetők profi értékesítési trénerektől. A döntésben ugyanilyen hatékony segítséget nyújthat egy jó munkaerő kiválasztási szakértő. Ha pedig új értékesítőre van szükség, akkor egyértelmű, hogy érdemes kiválasztási szakemberre bízni a dolgot.

  • Magda Attila 2010. június 16. 08:58

    Tom: nagyon jó felvetés! Egyértelmű, hogy egy jó értékesítő partnerként is el tudja adni magát, és partnerként együtt tud dolgozni. Akér egyszerre több céggel is.

    Van olyan ismerősöm, aki vállalkozóként (a cégek tudtával) egyszerre több céget képvisel sikeresen. Mindegyiknek nagyobb forgalmat csinál, mint a belső értékesítők, aminek következtében mindenki elégedett: a cégeknek van egy jó forgalomnövelő forrásuk, akit ezért nagyon megbecsülnek. A barátom pedig több lábon áll, és az eredményes értékesítői munkájáért cserébe kiemelten magas jövedelemmel rendelkezik. Sok aggály felmerülhet ezzel kapcsolatban, de ha valaki ilyen jó, akkor nem is érdekes az egész, hiszen mindenki nyer.

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!