Minap felhívott egy régi ügyfelem, hogy fel szeretne venni egy profi marketingest a 15 fős cégébe. Olyan embert keres, aki kidolgozza az értékesítési stratégiát és felépíti azt a marketing tevékenységet, ami révén legalább 30%-ot fog növekedni cége forgalma. Mindezt teljesen önállóan.
Mondtam neki, ha ilyen embert talál, őt én is szívesen felveszem, amin nagyon meglepődött. Pedig cseppet sem vicceltem.
Az utóbbi években ugyanis több szakmai guru hatására rendkívül megnőtt a kisvállalati marketingesek, különösen az online marketingesek iránt a kereslet. A bökkenő azonban az, hogy szinte nem létezik kínálat, jelen pillanatban, aki valamennyire konyít az online marketinghez, és képes egy cég, termék forgalmát mérhetően megnövelni, jórészt a saját cégében teszi ezt, esetleg külsős tanácsadóként. De ilyen alkalmazottat találni, ez bizony szép kihívás bármelyik cégvezető számára is.
Mi lehet a megoldás? Egyszerű is, meg nem is. Klasszikus példája annak, amikor nem talál „KÉSZ” embert, akkor keressen „FÉLKÉSZ” munkatársat és nevelje ki.
Ja, hogy cégvezető létére Ön sem ért a marketinghez?
Hát akkor már komoly a baj, ugyanis egy cégvezető/cégtulajdonos legfontosabb dolga cége stratégiájának kidolgozása, továbbá új termékekkitalálása, az innováció. Ezeknek pedig igencsak sok köze van a marketinghez.
Lehet, hogy furcsa, amiről beszélek, de a marketing nemcsak drága hirdetések feladásából, nulla forgalmat bonyolító prospektus weblapokból és dögunalmas céges prospektusokból, meg ócska reklámajándékokból áll, hanem már ott kezdődik, hogy milyen termékkel, milyen piacon, milyen célcsoportoknak és hogyan adjuk el. Ezek pedig igencsak stratégiai kérdések és nem egy 23 éves alacsony fizetésű marketinges dolga ilyenekben döntéseket hozni.
Szóval a stratégia a cégvezető dolga, így a marketinges dolga egy kis- és középvállalatban a végrehajtás, amire már gond nélkül lehet találni megfelelő embert. Én marketing asszisztensnek hívom, és így javaslom hirdetni. Az igazi, ha van szakirányú végzettsége, de ne legyen még beletokosodva a nagyvállalati tömegmarketing technikákba, mert a kisvállalatoknál egészen más megközelítés szükséges.
A kisvállalati marketing nem a költségvetésről, a hirdetési keretről szól, vagyis olcsón is lehet komoly eredményeket produkálni benne, azonban különösen az online marketing rendkívül munkaigényes. Ha a cégvezető kitalálja a stratégiát, akkor már egy marketing asszisztens kiválóan el tudja végezni a melósabb részét a munkának. Ha igazán tehetséges, akkor 1-2 év alatt ki is növi magát olyan marketingessé, amire minden cégvezető vágyik, viszont ekkor majd az lesz a kihívás, hogy hogyan tartsa őt meg. Persze ennek a problémának ma sok cégvezető örülne, mert azt jelenti, hogy válság ide, válság oda, szalad a szekér.
Péter! Azért az elég komoly váltás, hr-esből online marketingessé válni. 🙂