Profi marketingest is akarok!

Profi marketingest is akarok!

Profi marketingest is akarok! 150 150 Vállalkozásfejlesztés blog

Ja, hogy cégvezető létére Ön sem ért a marketinghez?

Minap felhívott egy régi ügyfelem, hogy fel szeretne venni egy profi marketingest a 15 fős cégébe. Olyan embert keres, aki kidolgozza az értékesítési stratégiát és felépíti azt a marketing tevékenységet, ami révén legalább 30%-ot fog növekedni cége forgalma. Mindezt teljesen önállóan.

Mondtam neki, ha ilyen embert talál, őt én is szívesen felveszem, amin nagyon meglepődött. Pedig cseppet sem vicceltem.

Az utóbbi években ugyanis több szakmai guru hatására rendkívül megnőtt a kisvállalati marketingesek, különösen az online marketingesek iránt a kereslet. A bökkenő azonban az, hogy szinte nem létezik kínálat, jelen pillanatban, aki valamennyire konyít az online marketinghez, és képes egy cég, termék forgalmát mérhetően megnövelni, jórészt a saját cégében teszi ezt, esetleg külsős tanácsadóként. De ilyen alkalmazottat találni, ez bizony szép kihívás bármelyik cégvezető számára is.

Mi lehet a megoldás? Egyszerű is, meg nem is. Klasszikus példája annak, amikor nem talál „KÉSZ” embert, akkor keressen „FÉLKÉSZ” munkatársat és nevelje ki.

Ja, hogy cégvezető létére Ön sem ért a marketinghez?

Hát akkor már komoly a baj, ugyanis egy cégvezető/cégtulajdonos legfontosabb dolga cége stratégiájának kidolgozása, továbbá új termékekkitalálása, az innováció. Ezeknek pedig igencsak sok köze van a marketinghez.

Lehet, hogy furcsa, amiről beszélek, de a marketing nemcsak drága hirdetések feladásából, nulla forgalmat bonyolító prospektus weblapokból és dögunalmas céges prospektusokból, meg ócska reklámajándékokból áll, hanem már ott kezdődik, hogy milyen termékkel, milyen piacon, milyen célcsoportoknak és hogyan adjuk el. Ezek pedig igencsak stratégiai kérdések és nem egy 23 éves alacsony fizetésű marketinges dolga ilyenekben döntéseket hozni.

Szóval a stratégia a cégvezető dolga, így a marketinges dolga egy kis- és középvállalatban a végrehajtás, amire már gond nélkül lehet találni megfelelő embert. Én marketing asszisztensnek hívom, és így javaslom hirdetni. Az igazi, ha van szakirányú végzettsége, de ne legyen még beletokosodva a nagyvállalati tömegmarketing technikákba, mert a kisvállalatoknál egészen más megközelítés szükséges.

A kisvállalati marketing nem a költségvetésről, a hirdetési keretről szól, vagyis olcsón is lehet komoly eredményeket produkálni benne, azonban különösen az online marketing rendkívül munkaigényes. Ha a cégvezető kitalálja a stratégiát, akkor már egy marketing asszisztens kiválóan el tudja végezni a melósabb részét a munkának. Ha igazán tehetséges, akkor 1-2 év alatt ki is növi magát olyan marketingessé, amire minden cégvezető vágyik, viszont ekkor majd az lesz a kihívás, hogy hogyan tartsa őt meg. Persze ennek a problémának ma sok cégvezető örülne, mert azt jelenti, hogy válság ide, válság oda, szalad a szekér.

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta pedig KKV szervezetfejlesztő és HR szakértőként segítek magyar vállalkozásoknak leküzdeni a növekedéssel járó akadályokat.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
19 hozzászólás
  • Kelkó Tamás 2009. március 6. 10:57

    Péter! Azért az elég komoly váltás, hr-esből online marketingessé válni. 🙂

  • Kelkó Tamás 2009. március 6. 11:05

    A kiszervezés lehet megoldás, de önmagában nem csodaszer, erről nemsokára egy konferencián fogok beszélni. Igazából eddig a marketing asszisztens+kiszervezés vegyes felvágottat láttam a legjobb megoldásnak kis cégekben.

    A multicégeknél is a cégvezetők jó része nem ért a marketinghez, ezért egy válság esetén reflexszerűen a marketinget fogják vissza. Csak azt tudom javasolni, hogy keressen olyan céget, ahol a cégvezető a helyén kezeli a dolgot, sőt a válság miatt még rá is tesz két lapáttal a marketingre.

  • Cs. Kádár Péter 2009. március 6. 10:43

    Jelentkezem online marketingesnek.

  • Cs. Kádár Péter 2009. március 6. 10:43

    Jelentkezem online marketingesnek.

  • Kolozsi János 2009. március 6. 10:56

    Erre a problémára megoldás a marketing kiszervezése.
    Egy marketing asszisztens nem lehet profi mindenben. Nem lehet egyszerre jó grafikus, szövegíró, fotós, webszerkesztő, PR-os, piackutató, kirakatrendező, kitűnő tárgyaló és remek szervező. Van, aki a direktmarketingben, van, aki az on-line marketingben jó, és van, aki a nyomdákkal, médiákkal tud jól tárgyalni. Pedig legyen bármilyen kis cége, ezeket a tevékenységeket mind el kell végezni. Még ha létezik is olyan ember, aki mindehhez ért, akkor is képtelenség, hogy egy kampány során egyszerre foglalkozzon minden területtel.

    Ezért jó megoldás a marketing kiszervezés. Egy specialistákból álló, komplett marketingosztályt kap egy marketingasszisztens bérköltségéért.
    Ha nem tilos beszúrnék itt egy linket, a kiszervezésről.

  • DKO 2009. március 6. 10:59

    Én marketing menedzserként az elmúlt 4 évben hasonló helyzetekben voltam naponta: jó grafikus, szövegíró, fotós, webszerkesztő, PR-os, piackutató, bemutató terem berendező, rendezvény szervező, kitűnő tárgyaló és remek szervező, stb… ahogy írtátok. Az elmúlt hónapban mégsem találtam állást mert csődbe ment a külföldi anyacég. Itthon félnek a vezetők, hogy milliókat kérnek az „ilyenek”, pedig általában nem kerestem többet, mint egy asszisztens 🙁 és állandóan a cikkben említett kérdéskört ragozzák. Vagyis 150 nettóért old meg a cégük katasztrofális értékesítési helyzetét, amiért részben a gazdaság / részben az elódázott fejlesztések és vállalati kultúra fejlesztésének hiánya a felelős. Nincs manapság igény marketinges szakemberekre… Sajnálom

  • -= WebVideó Műhely 2009. március 6. 14:30

    Aki vérprofi online marketinges, az saját vállalkozásában kamatoztatja a tudását :grin

  • Laki1 2009. március 6. 18:45

    Én több mint 10 éve gyűröm a marketinget, sok mindent kipróbáltam már és még sok mindent nem:) Nem értek egyet a kiszervezéssel. A marketingesnek naprakész információkkal kell rendelkeznie az egyes termékek forgalmáról, jövedelmezőségéről, a konkurenciával stb. A váll-i stratégialkotásban részt kell vennie, csakúgy, mint a megvalósításban, a célok elérésében. Ez teljes elkötelezettséget kíván. Külsősökkel nem lehet bizalmas vállalati adatokat megosztani, nem várható el tőlük a vállalat érdekeinek maximális képviselete.

  • Kapeller Anikó 2009. március 6. 20:00

    A marketinges felvétele nem egyszerű. Mindenképpen szükség van rá, hogy aki felveszi is értsen a témához.

    Az on-line szakértők kérdése: sokan vannak, de jelentős részük a futottak még kategóriában se jöhet számításba. Aki tanácsot kér még akkor sincs egyszerű helyzetben, ha külsőstől kéri azt.

    Úgy gondolom, a jó megoldás: egy megbízható, jó marketinges, aki rálát a témára és fel tudja mérni a szakértőket. A feladatokat az ő vezetésével, részben kiszervezetten kell megoldani.

  • VLaci 2009. március 7. 13:40

    Alkalmazottat találni, aki a mai gazdasági helyzetben 30%-al növeli a forgalmat, szerintem is a lehetetlenség határát súrolja…szerintem a legfontosabb, hogy „fusson a szekér”, és ha közben egy picit nő a forgalom, akkor az már eredmény.
    Marketingesre ott van nagy szükség, ahol létezik piac…talán azok a gazdasági ágazatok, amelyeket nem érint közvetlenül a világ-pénzügyi rendszerének átalakulása, vannak lehetőségek…
    …a többieknek viszont készenlétben kell állni, mint a 100m-es gyorsfutóknak, akik a sípszóra várakoznak…mert ha lehetőség van, akkor azt ki kell használni…
    …mert legetőségek vannak…és lesznek is mindig…csak észre kell őket venni…
    …ehhez viszont szükség van egy szemfüles marketingesre is.

    Szép napot és sok sikert !

  • Kelkó Tamás 2009. március 8. 10:19

    Tamás! Erről Hofi mondása jut eszembe: „Tud úszni? Nem. És ha megfizetem?”

    A teljesítménybér jó dolog, ha alkalmazott lennék, akkor én csak így lennék hajlandó dolgozni. A munkaerőpiacon azonban a kereslet-kínálat elve működik, ezért az épkézláb marketingeseket a multik jó fix béréért veszik fel, így minek menjen el jutalékért dolgozni?

    Egyébként is a marketinges szakmában a jutalék nagyon testidegen, hiszen „a marketinget nem lehet mérni” gondolkodás az uralkodó. Eddig egy marketingessel találkoztam, aki kifejezetten jutalékért akart dolgozni, de közben már vállalkozó lett.

    Ha marketing asszisztenst veszünk fel, akit kinevelünk, akkor ő viszont fizetés emelésnek fogja érezni, amikor 1-2 év után előléptetjük marketingessé és még teljesítménybért is kap a munkájáért a fix fizetése fölé (vagyis nem a fix fizetését emeljük meg).

  • Ittzés Tamás 2009. március 8. 09:49

    No és az nem működik, hogy kap a marketinges egy alacsony, de elfogadható alapfizetést és afölött az általa hozott pluszprofit akár 50%-át? Legalább kénytelen lenne mérhető dolgokat kiötleni és legalábbis a marketing egy bizonyos szegmensében jól teljesítene. Így az alkalmatlansága is hamar kiderülne, mert az alapfizetés prémium (jutalék) nélkül 3 hónapnál tovább nem nagyon lenne vonzó…

  • Hegedűsné Czakó Mária 2009. március 8. 18:38

    Teljesen igazat adok Laki1-nek !
    Manapság a kisvállalkozások többsége egy kifulladó piacon verseng a konkurenseivel együtt a vevők kegyeiért , mondhatni sok az eszkimó és kevés a fóka . Ekkor jön az ötlet, na csináljunk már valamit, pl. marketingezzünk, rászánunk több pénzt, bízva a kiszervezett marketing szaktudásban. Ha bejön a megtérülés és némi haszon, az még jó. De sokszor a ráfordítás sem jön be, és erre szoktam mondani, hogy nem csodálkozom rajta, hiszen a cég (rossz) pozíciója a (kifulladó) piacon ezzel a marketingakcióval semmit sem változott.

    Egy vállalkozás sikere alapjaiban ott kezdődik, hogy stratégiai elképzelései vannak a termékfejlesztésével kapcsolatban: és ehhez bizony ismerni kell a vállalkozás adottságait, lehetőségeit, mind a szakmait mind pénzügyit , és ezt egy kiszervezett cég nem tudhatja, ez bizony a vállalkozó feladata lesz. (Ettől lesz vállalkozó és nem befektető, vagy nem kft tulajdonos vagy legrosszabb esetben nem kényszer vállalkozó.) Ismerni kell az (új) célpiacot, mert újat kell keresni, ha nem akarunk továbbra is a kifulladó piacon maradni. Az új célpiac megtalálása ugyancsak olcsóbb, ha a meglévő partnereink ki nem elégített igényeit mérjük fel, mintsem egy külsős cég készítsen piackutatást egy általa nem ismert szakmai piacról. A szakmai piacot megint kiemelném, ugyanis a termék jövedelmezőség mértéke nagyban függ a specializációtól. És még be kell lőni az árat, ami megint egy külön tudomány.

    Tehát először az alapokat kell rendbe tenni ahhoz, hogy aztán akár külsőleg megrendelt marketingosztály akár belső marketinges beindítsa a reklámhadjáratot egy jó termékkel egy jó piacon.

    Egy kis büdzsével rendelkező vállalkozónak azt ajánlom, menjen el egy hétre pihenni valami jó meleg vizes fürdőbe és csakis az első lépéseken gondolkodjon, amit az előbb felvázoltam. Pihenés közben jó ötletek születnek, néha elsőre őrültnek tűnő is, ami később a siker alapja lehet. Ha az első lépések megtétele egyedül nem megy, akkor fel vehet segítőtársnak egy marketingest, de mindenképpen a vállalkozás tevékenységét szakmailag ismerőt, és ez már nehezebb lesz.

    & ha pedig bejön az üzlet, nem tudom Tamásnak van-e ötlete, hogyan lehet a cégnél tartani a marketingest, mert különben azzal lehet számolni, hogy a marketingesből vállalkozó lesz és az első konkurenciát saját maga hozta létre & aztán az első konkurencia is elköveti azt a hibát, hogy ő is kiképez néhány konkurenciát & aztán még jönnek az ötlettelen másolók & és a végén kifárad a piac & és lehet újrakezdeni az első lépéssel !

    Ha nincs kedved ezt csinálni, akkor ne légy vállalkozó, mert ez azt jelenti, hogy nem akarsz versenyezni egy spontán létrejövő nonstop versenyben.
    Tehát a kisvállalkozásoknak égetően szükségük van a marketing alkalmazására, de hogyan ? Az esetfüggő.

  • Bernáth Attila 2009. március 8. 22:19

    Szerintem a döntéseket mindenképp házon belül kell tartani. A végrehajtást ki lehet szervezni, de ennek is vannak buktatói: pl. ha a cég stílusát, értékrendjét, céljait, stb. is bele kell szőni a megoldásba, akkor a kiszervezés nem biztos, hogy a legjobb módszer.

  • Kolozsi János 2009. március 9. 20:47

    A stratégiáért akkor is a cégvezető felelős, ha saját marketingese van és akkor is ha kiszervezte a marketinget. Azt nem értem miért ne lehetne külsősökkel megosztani a vállalat bizalmas adatait. Ezen logika mentén csak saját könyvelőt,informatikust, vállalati jogászt és futárt lehetne alkalmazni. Mindegyikük hozzájut bizalmas adatokhoz, mégis ritka, hogy a cég saját alkalmazottai legyenek. Egyébként külsősként is részt szoktam venni a vállaltok stratégiai megbeszélésén. Sőt legtöbbször én kezdeményezem ezeket a megbeszéléseket.
    Azt végképp nem értem, miért ne lehetne elvárni a vállalat érdekeinek maximális képviseletét. Ha nem maximális a teljesítmény, akkor nem fizetik ki a következő havi számlát. Nincs felmondási idő, végkielégítés, táppénz, munkaügyi per.
    Szerintem igenis jól működik a marketing kiszervezése. Aki nem hiszi, próbálja ki!

  • Kelkó Tamás 2009. március 10. 21:56

    Szia Péter! Ez mondjuk igaz.:grin
    Azért nem írtam az új oldalamról, mert még nincs teljesen kész, de rohammunkában dolgozom rajta.

  • Kling Péter 2009. március 10. 21:12

    Tamás, ha Te alkalmazott lennél, akkor nem a teljesítménybéren gondolkodnál, hanem azon, hogy legyél vállalkozó. 🙂

    Egyébként nem is írtál arról, hogy beindult az új oldalad.

  • kiss ors 2009. március 17. 07:23

    Kedves Tamás!
    Így könnyű fejvadászkodni, hogy „ha ilyen embert talál, őt én is szívesen felveszem”. Ezt csakis KÜLSÕSKÉNT tehed meg! Én aki taposom naponta a mókuskereket, és odajön hozzám a General Manager, hogy találj ilyet, az nem fog ettől elálni, hanem engem cserél le, mondván béna vagyok. Akkor is, ha konkrétan 6 fejvadásztól (nem párhuzamos keresés) ugyanezt a választ kapom: kontaktáltunk 400 főt, 5 érdeklődik, de csak 3 aki szerintük jó (megj.: egy túrót jó, csak hát nincs más).
    No erre mit mondasz?
    Üdv:Oki

  • Szabó István 2021. június 25. 21:34

    Van olyan, hogy valakinek elege van a zajos és küzdelmes vállalkozásból. Egy szimpatikus cég, fantaziadús termékekkel, megfelelően motiváló kihívással és stabil, épeszűen nem kevés fizetéssel igenis vonzó lehet.Sokszor nem csak a pénz számít: egy jó marketinges, ha kap teret, kihívást és megbecsülést, akár csodákat is tehet. A hozzáértést persze érdemes megfizetni, de ha jönnek az eredmények, akkor van miből… szerintem a feladat nem lehetetlen, lehet találni olyan marketinghez ertő munkatársat, aki szívesen bedobja magát, ha a feladat megfelelő és a hívó szó pedig jókor és jó stílusban.

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!