Nagyon sok cégben, vállalkozásban jelent előbb-utóbb megoldhatatlannak tűnő problémát, hogy bizonyos kulcs munkakörökben családtagok, ismerősök, barátok vannak. Sok cégvezető nem is tudja milyen hatalmas árat fizet ezért!
A minap beszélgettem egy cégtulajdonos hölggyel, akinek dinamikusan fejlődött a vállalkozása az elmúlt 5 évben, most viszont valamiért recseg-ropog a szerkezet, egy lépést sem tudnak előremenni, és nem érti az okát.
Kb. fél órás beszélgetés után kiderült, hogy van egy jelentős fékezőerő a cégében, a férje (végre nem csak tulajdonos feleségekkel példálózhatok), aki az informatikai vezető, és aki minden fejlesztéssel rendkívül elúszik, miközben semmilyen szinten nem érzi ennek a súlyát. A cégvezető hölgy is érezte, hogy itt van a kutya elásva, csak nem gondolta, hogy férje akkora probléma lenne, mint ami valójában. Ráadásul nemrég kezdett el felvenni középvezetőket, mert szeretné átadni cége operatív irányítását, és marketing stratégiával, új termékek, szolgáltatások fejlesztésével, továbbá az új telephely beruházással foglalkozni. Ő úgy képzelte el, hogy majd az egyik középvezető lesz férje főnöke, és ezzel a gondot le is tudta, de nekem erre kikerekedtek a szemeim:
- Mi, egy alkalmazott legyen egy cégtulajdonos főnöke?!
Nagyon sok cégben próbálkoznak azzal, hogy egy alkalmazott vezető legyen a tulajdonos főnöke, sőt volt olyan ügyfelem, aki azt mondta, hogy:
- „Vegyünk fel a fejem fölé egy vezetőt, aki remélhetőleg alkalmasabb nálam a cégem vezetésére, és én majd csinálom azt, amit ő mond!”
Ez még viccnek is rossz, ráadásul több órán át tartott elmagyaráznom neki, hogy ez miért nem működik. Valamiért a cégtulajdonosoknak nem reális az a tény, hogy egy alkalmazott vezető nem tud cégtulajdonos beosztottat vezetni, mert nincs felette kellő hatalma. Ha nem úgy végzi a dolgát, ha nem alkalmas a feladatára, akkor nem rúghatja ki őt és nem cserélheti le olyan munkatársra, aki viszont az elvárásainak megfelelően teljesít.
Csak a tiszta hatalmi viszonyok működnek hosszú távon!
Ettől függetlenül gyakran bepróbálkoznak ezzel, az alkalmazott vezető kényszerűen belemegy, de jól láthatóan nem tud mit kezdeni azzal a helyzettel, amikor a cégtulajdonos, családtag, rokon, ismerős beosztott nem az elvárásoknak megfelelően teljesít, amikor lustaságával, nemtörődömségével, felelőtlenségével, hozzá nem értésével akár az egész részleg, vagy akár az egész cég működését hátráltatja.
Minden kezdet nehéz!
Tudom, hogy amikor elindul egy vállalkozás, akkor minden dolgos kézre szükség van, és kiben bízzon az ember, ha nem a családtagjaiban, a rokonaiban és ismerőseiben, de ha beindul a vállalkozás, akkor előbb-utóbb eljön az idő, amikor órási problémák és feszültségek lesznek belőle. Mert egyszer csak eljön az idő, amikor az adott területen képzett, tapasztalat és rátermett szakemberekre és vezetőkre van szükség, hogy a vállalkozás továbbfejlődjön, különben megáll, mint a metróépítkezés!
De súlyos az ár
Nemrég egy új ügyfelem mesélte, hogy 400 milliót bukott, mert egy külföldi befektető elállt cége megvásárlásától kizárólag azért, mert családtagjai benne dolgoztak!
De nagyon sok ilyen cégtulajdonos van ma Magyarországon, aki azért nem képes átadni cége vezetését senkinek, azért nem képes kilépni a mindennapi taposómalomból (pedig anyagilag már nincs szüksége rá), mert családtagjai, rokonai, ismerősei benne dolgoznak.
Egy alternatív megoldás
Volt olyan cégtulajdonos, akinek azt javasoltam, hogy szervezze ki a rokonokat egy másik cégbe, ami az után alvállalkozóként dolgozzon be a fő vállalkozásába, de motiválja őket arra, hogy szerezzenek más cégeket is, akiknek bedolgozhatnak.
A lényeg, hogy az aranytojást tojó tyúkot, a fő vállalkozást tisztítsa ki, teremtsen benne világos, tiszta hatalmi viszonyokat, és kezelje tisztán üzletileg. A jótékonykodást pedig válassza külön ettől! Csinálhat egy alapítványt, ahova átteszi az alkalmatlan rokonokat, és fizeti a fizetésüket, még ez is nagyságrendekkel olcsóbb, mint benne hagyni őket a fő vállalkozásában.
- „De nekem fontosabbak a családi, emberi kapcsolatok, mint a pénz!”
Mondta ezt nemrég nekem egy cégvezető, amivel önmagában nincs is semmi baj, csak tudomásul kell venni pár dolgot:
- Céged nem fog úgy fejlődni, ahogy szeretné (sőt lehet, hogy egyáltalán nem fog fejlődni)!
- Az igazán teljesítőképes munkatársaid ott fognak hagyni, mert őket rendkívül demotiválják a „szent tehenek”!
- Te magad biztosan nem fogsz kikerülni a napi taposómalomból, esélytelen, hogy átadja bárkinek is cége vezetését!
- Minden felelősség a te vállad fogja nyomni továbbra is céged dolgaival kapcsolatban!
- Előbb-utóbb készülj fel komolyabb egészségügyi kiadásokra!
Most őszintén, megérnek ennyit a rokonok?
Szerintem nem, de másik vállalkozásba szervezésükkel megoldható a probléma, így a fő vállalkozás teljesen üzleti alapon építkezhet, bármilyen jó szakembert és vezetőt meg tud szerezni és tartani, míg a másikban a jótékonykodás révén az emberi kapcsolatok is megmaradnak, sőt háborítatlanul tudnak elmélyülni, mert nem akadályozzák céges konfliktusok.
Vagy tudsz ennél jobbat?
Nem rossz, de nekem picit „Diplomatikus” megoldásnak tűnik. Vagy átmeneti kezelés, de nincs lezárva.
Ha valóban fontosak az említett emberekkel az „emberi kapcsolat” akkor racionálisan meg kell tudnunk beszélni ezt a dolgot. Ha nem lehet, akkor szerintem magában a kapcsolatban is probléma van. Kiderülhet, hogy már nem is olyan fontos, hiszen nem nyer nyer alapú.
pl.: Pisti haveromat / testvéremet odateszem a másik cégbe, de azért annyira nem jó ő akkor támogatom abban, hogy vegetál és nem abban, hogy fejlődjön. Márpedig én nem fogom a hülyeségeit támogatni, de abban igen, hogy fejlődjön. Vagy úgy, hogy céljainkat összeegyeztetve vagy úgy, hogy elválnak útjaink, mert ő igazából nem is ezt szeretné. Persze ennek feltétele a jó kapcsolat. ha ez nincs meg akkor, meg amit fentebb írtam :).
Másik cégbe áthelyezve a tűzoltás megvolt, igaz anyacéget rendbe lehet tenni, végülis most itt erről van szó, de magunkban maradhat egy nyitott feladat aminek csak a tünetét kezeltük. Jelentkezni fog még, és közben kis figyelmet is elvonhat ez.
Tudok e jobbat? Az összes körülményt ismerni kell adott esetnél.
Döntés megszületett – lépni kell. Ezzel kapcsolatban az érintettekkel így is úgy is beszélnünk kell. Tegyük most rendbe a dolgokat. Igaz ennek a végkimenetele fekete vagy fehér, de legalább tisztán látunk utána és ez jó hatással lehet az egészségünkre is :).