A mai blogom üzenetét a rendőröktől vettem át, akik idén vezették be az alkoholt fogyasztó sofőrökkel szemben a zéró toleranciát. Most elérkezett az idő, hogy cégében Ön is bevezesse, mindjárt elárulom miért?
A média hangos attól, hogy válság van, ráadásul milyen nagy. Ha esetleg eddig még nem lett volna baj, akkor a média szinte csak rossz hírt közlő szerepe, és pánikkeltési igyekezete miatt most már biztosan van.
Egyre többen ijednek meg a válságtól ugyanis, ezért visszafogják költéseiket, de minimum kivárnak, ez pedig összeségében keresletcsökkenést okoz. Vannak iparágak, ahol ez már a 30-40%-ot is elérte!
A multik első reakciója erre a drasztikus létszám leépítés, a meghosszabbított gyárleállás és a leállított beruházások, de mit érdemes tennie egy kis- és középvállalat vezetőjének?Ha az Ön cége árbevétele is hirtelen drasztikusan esett, akkor nagy csodákat persze Ön sem tud tenni. Hiába vannak most sorra olyan konferenciák, ahol tanácsadók, guruk szinte hurráoptimizmussal átitatva igyekeznek a résztvevőket meggyőzni, hogy eljött a kánaán, mert válságban nyílnak meg igazán a lehetőségek.
Van azért igazuk, mert aki komoly pénzügyi tartalékokkal rendelkezik, ilyenkor meg tudja venni az elgyengült konkurenseit, így komoly piacrészesedéshez tud hozzájutni, vagy bevásárolhat a tőzsdén messze alulértékelt részvényekből.
De ők hány százalékát is jelentik az átlag vállalkozásoknak?
Szerintem maximum 5-öt!
És a többiek?
Nekik nincs mese szembe kell nézniük az árbevétel csökkenéssel és tenniük kell valamit! Válságban rendkívül felértékelődik a marketing és az értékesítés szerepe, mert amelyik cég ebben erősebb, őt kevésbé fogja érinteni a forgalom visszaesése. A baj csak az, hogy aki eddig is igencsak gyér volt marketing ügyileg, nem fog tudni 1-2 hónap alatt hirtelen megtáltosodni, így ő most bajban van.
Ugyanígy, ha van egy elkényeztetett, alulmotivált és éppen csak a minimum elvárásokat teljesítő értékesítési csapata, őket sem fogja tudni pikk-pakk feléleszteni, még személycserékkel is legalább 3-6 hónap mire láthatóan javulnak az eredmények.
És nincs mese, lesznek akik menthetetlenül tönkremennek, mert aki eddig is a piac alvégén kullogott, az árakban a „gatyaletoláson” kívül más marketingmódszert nem ismert, és likviditásilag is csak a paraszthajszál választotta el a teljes csődtől, ott nincs mit tenni.
Akik pedig maradtak, számukra van remény, de én most csak egy dologra szeretném kihegyezni a mondandómat:
- Válság esetén szigorítsa meg cégében a fegyelmet!
Ráadásul kezdje saját magával, azaz ha már költséget csökkent, akkor keresse meg a leggyengébb láncszemet, a leggyengébben teljesítő munkatársát és váljon meg tőle!
Ne nézze el tovább a reménytelen próbálkozásokat, a végláthatatlan magyarázkodásokat, hogy mit miért nem lehet megcsinálni! Válság esetén váljon meg azoktól, akikkel kapcsolatban már régóta dilemmázott, hol ki akarta rúgni, hol nem. Most ne „tököljön”, váljon meg tőle!
Válság esetén rendkívül felértékelődik a jó csapat, ilyenkor igazán teljesítőképes munkatársak kellenek, mert ugyanazért az eredményért többet és jobban meg kell dolgozni!
A hőlégballonosok tudják, hogy amikor süllyednek, akkor két dolgot tehetnek, ráadásul ilyen sorrendben és nem fordítva:
- Gázt adnak, hogy a több meleg levegő felemelje a ballont.
- Kidobják a felesleges dolgokat, és csökkentik a ballasztot.
Az 1-es pont egy cégben a marketing és az értékesítés, a 2-es a költségek csökkentése. A tapasztalataim szerint, szinte minden cég komoly mennyiségű ballasztot cipel békeidőkben, azaz nem nagyon találkoztam olyan vállalkozással, ahol ne tűrnének meg „1000 ok miatt” olyan munkatársakat, akiknek inkább a konkurenciát kellene „erősíteniük”, nem a saját munkahelyüket gyengíteniük.
De most válság van, itt az ideje, hogy megszabaduljon tőlük!
Ez a zéró tolerancia a humánerőforrás menedzsmentben!
Oké, egyetértek, azzal a kiegészítéssel, vagy inkább kiemeléssel, hogy:
[I]”Válság esetén szigorítsa meg cégében a fegyelmet!
Ráadásul kezdje saját magával”[/I].
Így az igazságos. :cry