Sok cégvezetőben él az a természetes vágy, hogy a pár fős kezdő csapatával együtt építsék fel a vállalkozását, együtt fejlődjenek, együtt érjenek el sikereket. Nincs is annál felemelőbb érzés, amikor a vállalkozás eléri a milliárdos méretet, és az első 5 munkatárs még ott van, sőt, ők alkotják a menedzsmentet! Elmondani, hogy együtt csináltuk egyértelműen sokkal jobb érzés, mint egyedül megcsinálni!
Csak mielőtt bilibe lógna a kezünk, érdemes megnézni, hogy a fenti idill vajon hány vállalkozásnak sikerült, és ha igen, akkor milyen áron? Elárulom, nagyon kevésnek, és akiknek sikerült, ott is a jó részénél a tulajdonos-ügyvezető túlterhelt, mert a kezdeti csapatból kinevelt menedzsment nem alkalmas arra, hogy nélküle bármit is megcsináljanak! Miért gondolom azt, hogy szép szép dolog a számlázóból kinevelt pénzügyi vezető, a raktárosból kinevelt logisztikai vezető, a gyári melósból kinevelt termelési vezető, de az eseten nagy részében mégsem működik? Ennek több oka is van, a mai cikkemben erről írok…
A cégméret vízválasztó
20 fő alatti cégekbe sokoldalú, váratlan helyzetekben magát gyorsan feltaláló, és alapvetően önállóan dolgozni képes munkatársak kellenek. Nem véletlenül emlegetem olyan gyakran, hogy kisvállalkozásokba jobb emberek kellenek, mint egy nagyvállalatba.
Gondolj csak bele! Egy nagyvállalat 15 fős pénzügyi osztályán ülő Gizike a kiemelt ügyfelek rendeléseit ellenőrzi és a számláit készíti. Én úgy hívom, hogy alapvetően irodai sormunkát csinál. A sormunkát a gyártó cégektől vettem, a gyártó soraikról. Ez a munka 100%-ban betanítható standard folyamatokból és lépésekből áll, nem nagyon vannak váratlan helyzetek, ahol valamilyen új megoldást kell Gizikének kitalálnia.
Ehhez képest egy 10 fős kisvállalkozás pénzügyese Erzsike vagy 50 féle dolgot csinál, és naponta találkozik olyan kihívásokkal, amikor is gyorsan kell kitalálnia egy megoldást, nem egy standard folyamatot kell elvégeznie. Ő annyiféle feladatot csinál, mint a nagyvállalat 15 fős pénzügyi osztálya, + még más osztályok is, mert egy kisvállalkozásban nincs úgy falakkal elválasztva a pénzügy a többi területtől, mint egy nagyvállalatnál.
Szakképzett munkatársak esetén?
De ha ezt egy szakképzettséget igénylő munkakörre nézzük meg, mint pl. egy könyvelő, akkor azt látjuk, hogy egy nagyvállalatnál egy könyvelő lehet, hogy csak tárgyi eszközöket könyvel, de abban olyan mélységben benne van, amivel a kisvállalkozásban lévő könyvelő talán soha nem fog találkozni. A kisvállalkozásban lévő könyvelő viszont csinál mindent, nagyon széles szakterületet fed át, csak nem olyan mélyen, mint egy nagyvállalati.
Egyszemélyes hadsereg
Ugyanez a helyzet a marketingben. Nagy divat most kisvállalkozásoknál (sőt, milliárdos cégeknél is), egyszemélyes hadseregben (én így hívom) gondolkozni, amikor olyan marketingest keresnek, aki egy személyben ért a következőkhöz:
- Analitika
- Webfejlesztés
- SEO
- Google Ads hirdetések
- FB Ads hirdetések
- Szövegírás
- Közösségi média megosztások kezelése
- Hírlevél kampányok készítése és menedzselése
- Egyszerűbb grafikai és videó szerkesztési munkák
- Nyomdai anyagok elkészítésének menedzselése
- És még időnként a raktárban pakolás is…
Kifelejtettem valamit?
Ehhez képest már egy közepes cégben min. 5 ember egy komoly online marketing csapat:
- Webfejlesztő és analitikai szakember
- SEO szakember
- Google és FB Ads szakember
- Közösségi média szakember
- Szövegíró
- Grafikus
De miért is fejtem ki ezt ennyire részletesen?
Nincs semmi gond azzal, hogy egy 15 fős kisvállalkozásban 1 fős marketing osztály van. A gond ott kezdődik, amikor nem veszik észre, hogy ez az egy fő már a növekedés akadálya, és fejleszteni kellene, fel kéne venni még egy embert a marketingre. Viszont annak már nem egy ilyen generalista marketingesnek kellene lennie, hanem egy kevésbé generalista „bölcsésznek”, vagy „gépésznek”. A „bölcsész” felel a kommunikációért és érzi a stílust (női célpiacnál ez kiemelten fontos), míg egy „gépész” összerakja és működteti a rendszereket. A 3. ember már attól függően „bölcsész” vagy „gépész”, hogy melyik területre érdemes több energiát fektetni a cég növekedése érdekében.
Ahogy egyre több ember veszünk fel, egyre kevésbé generalistákra, egyre jobban specialistákra lesz szükségünk. Ami Google Ads tudás megfelel egy 100 milliós kisvállalkozásban, az már kevés egy 600 milliósban, nem is beszélve egy 3 mrd-osról. Minden sokkal bonyolultabbá és szakmailag magasabb szintűvé válik, jó esetben… Sajnos sok milliárdos középvállalkozásban látok meglepően primitív, főleg az ő bonyolultságukhoz képest alacsony szakmai színvonalú megoldásokat, mert sem a cégvezetés, sem a területért felelős kollégák nem nőttek fel szakmailag arra a szintre!
Mint amikor 2 disznópásztor beszélget:
- Te mit csinálnál ha király lennél?
- Há mit? Lóhátról őrizném a disznókat!
Nagyon, nagyon sok cégben látom, hogy lóhátról őrzik a disznókat, pl. amikor milliárdos cégben:
- nincs költséghelyes könyvelés, hanem 50e Ft-os könyvelőszoftverben egy ócsó külsős könyvelő megoldja, amit kell!
- már 5 fős értékesítői csapatuk van, de sem CRM, sem terv szerinti munka nincs, csak faék egyszerűségű jutalék!
- azért használnak egy bizonyos hírlevélküldő szoftvert, mert ingyenes!
- gyártó cégben a műszakokat excelben tervezik és a munkaidőt papíron tartják nyilván, pedig van rá nem drága, ellenben profi szoftver!
- a cégvezető nagyjából 2 db excel táblából menedzseli a céget, ami kb. a könyvelésből kinyerhető adatokat tartalmazza, miközben már high tech data science megoldások érhetőek el néhány millióért!
- 300 nettóért akarnak felvenni marketing vezetőt, és találnak is!
- pályakezdőt vesznek fel stratégiai beszerzési munkakörbe, mert sajnálnak többet fizetni!
- folytassam még?
Hosszú a sor, és hálás lennék, ha te is megosztanál pár példát a cikk alatt kommentben!
Tudás, tapasztalat beimportálása a cégbe
Nem véletlen, hogy én egészen más módon építek menedzsmentet. Ha az ügyfél cég 500 milliós, és a cél 3 milliárdossá válni, akkor min. 3 mrd-os cégekből jövő vezetőket, kulcsembereket veszek fel, akik ismerik az utat a 3 mrd-os méretig. Tudják, hogyan kell a területüket felépíteni és működtetni egy min. 3 mrd-os cégnél.
Egy 15 fős cégbe felvett számlázó honnan tudná, hogyan kell egy 3 mrd-os cégben a pénzügyet működtetni? Honnan tudná, hogyan kell:
- egy üzleti tervezési folyamatot végigmenedzselni?
- finanszírozási ügyekben bankkal tárgyalni?
- kontrolling rendszer kiépíteni?
- ERP rendszer bevezetni és még sorolhatnám?
Honnan tudja egy 3-5 mrd-os cégben tapasztalatot szerző pénzügyi vezető?
- Van pénzügyi szakirányú végzettsége.
- Van 5-10 év szakmai tapasztalata olyan cégeknél, ahol jól működő rendszereket, mintákat látott és magas szinten megtanították neki a szakmát.
- Vezetett már be ERP és/vagy BI rendszert.
- Alakított már ki kontrolling rendszert.
De ugyanezt le lehet vezetni bármilyen munkakörre. Óriási a különbség egy a cégnél „kinevelt” és a szakképzett, jó cégeknél komoly tapasztalatokat szerzett vezetők és szakemberek között!
Az eredmény?
Azok az ügyfeleim, ahol így tudtam menedzsmentet építeni, 3-4 év alatt nőttek meg pár százmilliósról milliárdosra, kivétel nélkül! Ráadásul a tulajdonos mindegyik cégben át is tudta adni a vezetést, vagyis ki tudott jönni az egykezes irányítás csapdájából. Tulajdonképpen bele sem került…
Tamás,
Amit írsz, az nagyon jó, sőt életszerű is.
A megvalósításhoz a ezekben a cégekben ki kell lépni a „húsz éve gy csináljuk, eddig működött” attitűdből. Ehhez a vezetésnek kell nyitottnak lennie és támogatnia azokat a kintről érkező, tudással, tapasztalattal rendelkező szakembereket, akik ezt a szemléletváltást képesek levezényelni. Mert ha nincs meg ez a támogatás, ezek az emberek meg fogják keresni azokat a cégeket, ahol ezt a támogatást megkapják. (Igazolva ezzel a „húsz éve így megy, nem kell változás” hozzáállást -> lám, neki sem sikerült…)