Vajon meddig működik a vállalkozásod nélküled?

Vajon meddig működik a vállalkozásod nélküled?

Vajon meddig működik a vállalkozásod nélküled? 860 370 Vállalkozásfejlesztés és HR blog

Biztosan elgondolkodtál már azon, hogy vajon meddig működne a vállalkozásod nélküled, vagy milyen jó lenne, ha legalább 3 hétig gond nélkül működne, amíg el tudsz menni egy kiadós szabadságra. Ha megkérdeznénk 1.000 vállalkozót, cégtulajdonost, nagy eséllyel ez a leggyakoribb és legfájóbb probléma, hogy szabályosan oda vannak ragadva az egykezes irányításba, one man show-ba, mókuskerékbe, és ki tudja még hogyan lehet ezt a nem kellemes állapotot nevezni.

Ha szeretnéd megismerni vállalkozásod fejlődésének 10 láthatatlan akadályát, akkor jelentkezz az online videós képzésünkre!

Egy biztos, valahogy jó lenne ebből az állapotból kikerülni, nem véletlenül minden vállalkozó álma, hogy cége egyszer, majd valamikor a messzi jövőben nélküle is tudjon működni, ő pedig végre jól megérdemelt pihenését tölthesse, valahol melegebb éghajlaton. A kérdés már csak az, hogy ez miért akkora probléma, miért nem éri el a vállalkozók nagy része még 20 év után sem? Mai írásomban ezt boncolgatom, és azt, vajon mi lehet a megoldás…

Nem írok terjengős felvezetést, hanem rögtön a közepébe vágok, miért is nem működik a legtöbb vállalkozó, cégtulajdonos nélkül a saját vállalkozása?

1. számú ok: nem alkalmas a saját vállalkozása vezetésére!

Éppen 4 éve írtam egy blogbejegyzést arról, hogy mik a tünetei annak, amikor egy cégtulajdonoson túlnő a kabát, az az tudása és képességei már nem elegendők vállalkozása vezetésére és fejlesztésére.

Nem írom le újra ugyanazt, olvasd el, még ma is ugyanolyan időszerű, de legfőképpen, mert elolvasva könnyen felismerheted, hogy rajtad túlnőtt-e már a saját vállalkozásod?

Kicsit vicces a megfogalmazás, mert a legtöbb cégtulajdonos éppen azt gondolja, hogy a világon ő a legalkalmasabb vállalkozása vezetésére, eközben pont ő akadályozza a fejlődést, ő a szűk keresztmetszet. De egy dolog biztos, ha a vállalkozásod nem képes legalább 1 hónapig nélküled működni, akkor rosszul csinálsz valamit. Ha pedig rosszul csinálsz valamit, az azt jelenti, hogy meg kellene tanulnod, hogyan kell jól csinálni, és képessé kellene válnod jól csinálni.

Bármit meg lehet tanulni!

2. számú ok: túl gyengék a középvezetői!

Itt talán meg is állhatunk egy kicsit. Sőt, inkább sokat. Alapvetően ez a probléma az első számú okból következik, de érdemes vele külön is foglalkozni, mert ez a legfőbb gátja a szabadságodnak.

Mire gondolok konkrétan?

Hát arra, amikor felveszel egy pénzügyi asszisztenst, akit később kinevezel gazdasági vezetőnek, de utána is te tárgyalsz a bankokkal finanszírozási ügyekben, te tárgyalsz a könyvelővel vagy adótanácsadóval adózási ügyekben, és a könyvelőtől kapsz kimutatást a céged pénzügyi helyzetéről, ami önmagában nonszensz (mintha az autódat a visszapillantó tükörbe nézve vezetnéd).

Ugyanez a helyzet pepitában, amikor a feleséged a pénzügyi vezető, akinek nincs semmi ilyen végzettsége, max. egy mérlegképes könyvelői. Ez viszont nem elég a fent felsorolt feladatokhoz, egy modern kontrolling rendszer kialakításához, egy modern vállalatirányítási szoftver bevezetéséhez, amelyből naprakészen tudod, hogy áll a céged, pl. az önköltség, a nyereség fő termékcsoportonként, fő piaconként, továbbá egy üzleti terv megírásáról nem is beszélve.

Ugyanez a helyzet, amikor a legjobb értékesítőd kinevezed értékesítési vezetőnek, aki jobb esetben alkalmas vezetőnek, rosszabb esetben nem. Ha alkalmas is, ugyan honnan tudná, hogy mit kell csinálnia egy XXI. századi értékesítési vezetőnek? Te tanítod meg neki? Ha voltál egy jól szervezett multinál egy jól szervezett értékesítési rendszerben értékesítési vezető, akkor nincs gond, de ha nem, akkor honnan, mi alapján tanítod meg neki?

És mi múlik ezen? Hát, csak annyi, hogy az értékesítőid átlagbevétele évi 20 millió Ft lesz-e, vagy 100 millió! Csak annyi, hogy a konkurenciával folytatott árversenynek köszönhetően lesz-e a végén profitod, ráadásul legálisan, vagy nem! Mert bizony ez kizárólag az értékesítési vezetőd értékesítési vezetői szakmai tudásán és alkalmasságán múlik, és semmi máson!

Ugyanez a helyzet, amikor a legjobb raktárost kinevezed logisztikai vezetőnek, aki jobb esetben operatívan elég jól kézbentartja a dolgokat, de a stratégiához, a rendszer megtervezéséhez köze sem lesz. A legtipikusabb példa, amikor a legjobb raktári melósból lesz raktár vagy logisztikai vezető, aki viszont melós mentalitású, vagyis nincs érzéke sem a people managementhez (emberek menedzseléséhez, hr-hez), sem a stratégiához!

Ez miért gond?

Mindössze a logisztikai költségek, pl. készlet érték és ezzel a lekötött tőke lesz sokkal nagyobb, továbbá a szolgáltatás színvonala gyengébb, mert a people managementben gyenge logisztikai vezető nem tud egy erős és hatékony csapatot felépíteni, hanem igyekszik ő amit lehet megcsinálni. A mai nehéz időkben olyan fluktuációt csinálhat, hogy megbénítja a céget a munkaerőhiány, és ez kizárólag a vezetői képességein és tudásán (pontosabban hiányán) múlik.

Az egész logisztikai rendszert meg végképp nem képes újragondolni és kiszámolni, hogyan lehet hatékonyabb, és ezen már sokat bukhat akár a cég, de minimum nem akkorát nő, mint amekkorát nőhetne.

Folytathatnám a sort a termelési vezetővel, ügyfélszolgálati vezetővel, marketing vezetővel, az elmúlt 25 évben temérdek példát láttam rá, hogyan nem tud egy vállalkozás továbbfejlődni (ebben a témában letölthetsz egy ingyenes ebook-ot), a rendkívül lojális, motivált, de mind emberileg, mind szakmailag alkalmatlan vezetők miatt. És a végén mindig a cégtulajdonos sz…a meg, mert ő kénytelen megcsinálni azt, amit ők nem képesek, és egy 1,5 mrd Ft forgalmú kereskedő vagy gyártó cégnél ez már brutális mókuskerék!

Egyenes út a szívinfarktushoz!

Mi a megoldás?

A rossz hír az, hogy ezt nem lehet egy elegáns huszárvágással megoldani, hanem a vállalkozásod méretéhez, fejlődési dinamikájához, az iparági lehetőségekhez képest újra kell gondolni az egész üzleti modelljét, majd megtervezni 3 évre előre a szervezet, a vezetői csapat felépítését, és nagy szakmai hozzáértéssel meg kell valósítani a tervet!

Első lépésben ismerd meg vállalkozásod növekedésének útjában álló akadályait, amit részletesen kifejtek egy közel 20 oldalas, a “Vállalkozásod fejlődésének 3 láthatatlan akadálya” ebook-ban!

Megjegyzés: az eredeti cikk 2015. május 20-án írodótt, ez az aktualizált, “rendezői változat”

Kelkó Tamás

1993 óta dolgozom tanácsadóként: ebből 7 évet fejvadászként, 1999 óta szervezetfejlesztőként/HR tanácsadóként, kifejezetten kkv-nak segítek elhárítani a növekedés akadályait.

Összes bejegyzés tőle:Kelkó Tamás
2 hozzászólás

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYED:

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!