Munkatársak motiválása témában a szaksajtóban nagyon sok szó esik azokról a módszerekről, amelyek segítségével fejleszteni lehet, és meglepően kevés azokról a dolgokról, amelyek viszont csökkentik, sőt egyenesen rombolják munkatársaid motiváltságát. Pedig ezek jelenlétében teljesen felesleges erőfeszítés beosztottaid motiválásával erőlködni, semmiféle eredménye nem lesz ugyanis!
Az egyik leggyakoribb ilyen motiváltságot csökkentő módszer, amikor egy vezető érdemtelenül kivételezik valamelyik munkatársával, aki ez által olyan érinthetetlenné válik, mint Indiában a „szent tehenek”, amiket nem szabad sem megölni, sem elkergetni, sem bántani!
Ez viszont nagyon érdekes helyzeteket szülhet, mint pl. egy 400 fős kereskedelmi vállalatnál, ahol egy korábban raktári betanított munkás hölgy, ma már egy fontos termékcsoport beszerzője (nevezzük őt Annának), a kereskedelmi igazgató „szent tehene”. Nem akarok túlságosan sok negatív dolgot a hölgyről mondani, de szellemi képességei, pontosan primitívsége miatt elég gyorsan híressé/hírhedtté vált nemcsak a vállalaton belül, hanem az egész iparágban…
Szerintem nincs a vállalatnál olyan ember, aki ne látná, hogy mennyire visszás ez a helyzet, miközben az idén is nem kevés pénzt költöttek csapatépítő, és motivációs tréningekre.
Mennyibe kerül a tehén?
A hölgy jelenléte és „tündöklése” azonban nemcsak a tréningekre kidobott milliók miatt érdekes, hanem a cég hírneve szempontjából is. Most tekintsünk el annak számbavételétől, hogy milyen károkat okoz az, hogy az egyik legkurrensebb termékcsoport beszerzője szinte nulla szinten ért a dolgához, hanem nézzük meg hogyan hat ez a többi beszerző munkájára?
Képzeld el, hogy beszerzőként szemben ülsz a tiéteknél sokkal nagyobb gyártó vállalatok (némelyik monopol helyzetű) profi értékesítőivel, és keményen alkudoztok. Ti szeretnétek nemcsak jobb árakat, hanem több marketing, promóciós hozzájárulást, fizetési feltételeket, összességében jobb kondíciókat. Egy ilyen helyzetben fél százalékokért is ádáz csaták folynak, viszont a tárgyalások során mindig előjön Anna személye, pont amikor már-már sikerülne elfogadtatni egy jobb kondíciót, de Anna megemlítése elveszi az élét érveidnek, de főleg a komolyságodnak.
Nagyon drága ez a tehén, nagyon drága…
Nehéz lehet egy olyan vállalat érdekeit képviselni egy komoly tárgyaláson, ahol egyik kolléganődnek az egész iparágban ilyen híre van! A gazdasági vezető már régen kiszámolta, hogy az „Anna jelenség” miatt átlagosan 1-2%-al rosszabb kondíciókat tudnak a beszállítóknál elérni, ami 25 milliárdos éves beszerzési értéknél bizony 250-500 millió Ft veszteséget jelent!
Tőlem is kérdezték már páran, hogy de „miért van így Anna bebetonozva?”. A jobb kérdés inkább az, hogy a kereskedelmi igazgató hogyan engedheti ezt meg magának, és vajon ő miért van így bebetonozva? De ez már egy másik kérdés…
De miért is zavaróak a szent tehenek?
Joggal kérdezhetnéd, hogy jó-jó, vannak kivételezett munkatársak, na és? Mi köze van ennek a többi munkatárshoz, különösen a motiváltságukhoz?
„Sajnos”, az embereknek nagyon erős az igazságérzetük, főleg ha saját magukról van szó, és bizony ebben sem te, sem én nem vagyunk kivételek. Az igazságérzeted nem tűri el, hogy ugyanazért a munkáért, hozzájárulásért, teljesítményért mást jobban díjazzanak, mert azonnal elkezdesz magadban háborogni, és a munkád helyett ezzel foglalkozni. Jól látható – mármint ahol mérik a munkatársak teljesítményét -, hogy egy ilyen vezetői hiba után milyen drasztikusan le tud esni a többi kolléga teljesítménye, és milyen sokba kerül ez a cégnek.
Ez után el lehet költeni a világ minden pénzét motivációs és csapatépítő tréningekre, fizetésemelésre, meg ki tudja mennyiféle olyan dologra, amitől általában azt remélik, hogy motiválja a munkatársakat, de hasztalan, amíg szent tehenek vannak a cégben.
Az elmúlt években Angliában végeztek ez ügyben egy alapos kutatást, amely magyarázatot adott arra, hogy miért érzékenyek erre annyira az emberek, de erről részletesebben a december 8-i tréningemen fogok beszélni, mert nagyobb téma annál, hogy itt a blogban el tudjam mondani.
Ha már kiszámolták, hogy mekkora károkat okoz az Anna jelenség, nem lenne érdemesebb adni neki a fizetést, néha adni neki látszatmunkát, amit otthon elvégezhet, és nem kellene a céghez bejárni?