Jelentem, a munkavállalók aranykorszaka visszatért

Pont egy éve szeptemberben írtam ebben a cikkemben, hogy lélegzetvételnyi időre vége a munkavállalók aranykorszakának, és íme, nem tartott sokáig, kb. ez év májusáig. Ahogy május elején vége lett a lezárásoknak, a Profession.hu-n 3 hét alatt 9.000-ről 18.000-re ment fel az álláshirdetések száma! De már a HR Portálon is megjelent egy cikk, amely címe: 30 éve nem dolgoztak ilyen sokan a versenyszférában!

És a történet kb. ott folytatódott, ahol 2019-ben abbamaradt. Ha fel akarsz venni egy pénzügyest, meghirdeted, és ha nem hívod be interjúra azonnal, akit arra érdemesnek találsz, és nem döntöd el napokon belül, hogy felveszed-e vagy sem, akkor könnyen lehet, hogy lemaradsz róla! A pénzügyes toborzás – és még sorolhatnék sok hasonló szakképzettséget igénylő munkakört – ma már egyfajta futóverseny az idővel. De a legmeglepőbb, hogy tegnap olyat csináltam, amit még soha. Egy konferencián adtam elő könyvelőknek, és olyat javasoltam nekik, ami egy hr szakembertől enyhén szólva is furcsa:

„Alkalmazzatok robotokat!”

Természetesen nem humanoid típusú, hanem szoftverrobotokra gondoltam és bemutattam egy olyan szoftver ökoszisztémát, amely alkalmazása révén egy könyvelő munkájának 40%-a garantáltan megszűnik!

Igen, jól látod, nem egy újabb és modernebb, és minden problémát azonnal megoldó toborzási módszerről beszéltem (mint 5 éve pont ugyanezen a konferencián), hanem a digitalizáció bevezetésére buzdítottam a jelen lévő könyvelőket! Mert a számokból jól látható, hogy mi a gond:

  • A könyvelők átlagéletkora 52 év!
  • A könyvelők 20%-a 60 év feletti! (Ratkó korszak gyermekei)
  • Eközben a könyvelők mindössze 17%-a 40 év alatti!

Ráadásul a 20%-nyi 60 feletti könyvelő nagy része a következő 5 évben nyugdíjba fog menni, és nem látszik az utánpótlás! Nagyon sok iparágban fog gondot okozni, hogy a Ratkó korszak gyermekei, a legnépesebb generáció lassan nyugdíjba fog menni, eközben a helyükre belépő generáció létszáma töredéke az övékének.

Bizony, jönnek a demográfiai problémák

Egy ilyen demográfiai helyzeten nem segítenek a high tech toborzási módszerek sem. Itt már a cég üzleti modelljét kell újragondolni úgy, hogy minél kevesebb emberrel állítsunk elő minél több értéket! Ennek a kevesebb embernek viszont piaci vagy jobb bért kell adni, ráadásul 100%-ig bejelentve.

Ehhez lesz, akinek egyenlőre elég végre nyugat-európai módon megszervezni a cégét, ahogy leírtam ebben a 3 évvel ezelőtti cikkemben., vagyis a termelékenységüket drasztikusan megnövelni. De sokaknak ez sem lesz elég, mert az egész vállalkozásukat kell újragondolniuk, új alapokra helyezniük.

Értékesítésben is a digitalizáció a megoldás

Pl. ugyanez a helyzet az értékesítőknél is. Hol van már az az időszak, amikor 150 nettó + jutalékért gond nélkül találtál értékesítőket, akik hideghívással simán hozták az elvárásokat? Ma örülhetsz ha 300-400 nettó fixért találsz értékesítőt, aki jó eséllyel más céget fog választani, és a hideghívás is sokkal nehezebb, de főleg kevésbé hatékony, mint a 90-es években. Hol tudja ezt egyáltalán megfizetni, majd 6-12 hónapig megkockáztatni egy kisvállalkozás mire beválik az értékesítő?

A megoldás az értékesítőknél is a digitalizáció + a marketing kombinációja, ahol nem az értékesítő kezdi el az értékesítési folyamatot és nem is ő fejezi be. Sokan hallottak már CRM rendszerekről (ügyfél kapcsolat kezelő rendszer), csapatmunkáról az értékesítésben, és a sok időt igénylő lead generálást kiváltó marketingről, de még csak keveseknek sikerült ezekből hatékony rendszer összegyúrni. Pedig a jövőben egyre több iparágban nem lesz más út.

Toborzás professzionálisan?

Azért még nem kell temetni a profi toborzási módszereket sem, a szintén 3 éve írt cikkemet ez ügyben, mintha ma írtam volna, minden egyes pontját gondold át és nézd meg, hogyan tudod alkalmazni a saját cégedre. Hadd idézzek e cikkből, egyfajta zárógondolatként:

„A gazdasági sajtóban lassan már divat nyavalyogni, hogy nem lehet új munkatársakat találni, meg mindenki elment külföldre dolgozni, pedig csak véget ért a munkaadók kánaánja, amikor bármit megengedhettek maguknak következmények nélkül, és senkivel sem kellett versenyezni a jó munkavállalókért. Hát most eljött a verseny időszaka, de ez korántsem jelenti azt, hogy nem lehet jó munkatársakat találni. Ez mindössze annyit jelent, hogy az eddigi hozzáállás, és az eddig használt módszerek elavultak, ideje a munkatárs toborzást jobban csinálnod, új szintre emelned.”

  1. Kedves Tamás, hiányoztak az írásaid. Nagyon!
    Üdv ismét a mailboxomban:-)

  2. Szervusz Tamás!
    Én is így látom, a vállalkozás újra gondolása, új alapokra helyezése, ahol és amennyiben ez értelmezhető és digitalizáció, automatizálás. Mindkettő szükséges.
    Ez sok munkával jár és komoly változásokat jelent, de előbb be kell látni a szükségességét és meg kell szülessen a szikla szilárd elköteleződés ezekre.
    Üdvözlettel: Schandl László

  3. Szia Tamás!

    Én a könyvelők között sok fiatalt látok. Lehet az én környezetemben jobb az életkori megoszlás. Hogy hányan és milyen sikerrel dolgoznak a versenyszférában, azt sajnos a jelenlegi politikai vezetés miatt soha nem tudjuk meg értelmesen, mert ideológiaként működik a munka alapú társadalom, így abban érdekelt minden statisztikát készítő és közzétevő, hogy felfelé húzza ezt a számot. Ez a siker egyik bizonyítéka. A minisztériumokból háttérintézményekbe kiszervezett nem versenyszféra, ahogy a közmunkás sem. Olyan érzésem volt az olvasás közben, hogy te próbálsz rációt és logikát vinni erre a területre, de olyan közegben vagy, ahol sokan irracionálisak, torzítanak, játszmáznak a számokal és a lehetőségekkel…

  4. Szia Tamás!

    Örülök, hogy újra írtál. Remélem, minden téren minden rendben Feléd. 🙂
    Ami nálunk Ratkó-korszak, az USA-ban babyboom-nemzedék, de ez a jelenség szerte a Földön igaz lehet. Történelem órát most átugrom. A lényeg, hogy Kőműves Konferencián vagy Tanárok Konferenciáján is részt vehettél volna, találkoztál volna ezzel a jelenséggel. A korfa makacs mutató, szakmafüggetlen is javarészt. Aki jól akar kijönni ebből a helyzetből, biztosan digitalizálnia kell és megtanulnia szinergiában működtetni, működni (szoftverek, emberek, rendszerek, …). Köszönöm, hogy „néhány” éve erre is felhívod a figyelmet munkád, írásaid során.

  5. Kedves Tamás!

    Egyetértek, a Józan Paraszti Ész használata és az újragondoláshoz értő szakemberek közreműködése rengeteget lendítene előre sok dolgon a céges folyamatokon belül, az biztos. Csak erre már nem akartam kitérni a digitális témakörből. Köszönöm a kibővítést!

    Üdv,
    János

  6. Szia Tamás!

    Először is csatlakozom a többiekhez, nagyon jó volt újra olvasni az írásod!

    Másodszor pedig a cikkben megemlítetted hogy az értékesítésben is a digitalizáció a megoldás. Ez a téma engem személy szerint bővebben is érdekelne. Mert a CRM rendszer fontosságát vémelényem szerint minden haladó gondolkodású vállalkozó belátja, illetve a megfelelő marketing stratégia fontosságát is. De még számomra nem teljesen világos hogy lehet ezt a két dolgot hatékony rendszerré összegyúrni. Itt olyan rendszeri megoldásokra gondolsz amit a Dyntell kínál ERP és BI rendszerként?

    Üdv:
    Bordács Balázs

  7. Igen tudom hogy a Dyntell milyen rendszereket kínál, kozultáltam már velük egy rendszer kiépítéséről ami adatokat gyűjtene és azokat feldolgozva/megjelenítve az ügyfeleink követhetnék a tőlünk vásárolt gépek működését.

    A CRM rendszerek közül tényleg nehéz választani, mert elég nagy a kínálat, mi is lassan egy éve használunk egyet, de már a lecserélésén gondolkodunk.

    A digitalizációs tréning nagyon jól hangzik. Bízom benne hogy részt tudok majd venni rajta ha elindul.

    Üdv, Balázs

  8. Kedves Tamás!

    Már nagyon vártam az írásaidat!!!
    Üdvözlettel,
    Tóth Veronika

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Oszd meg a cikket egyik ismerősöddel!