Pont egy éve szeptemberben írtam ebben a cikkemben, hogy lélegzetvételnyi időre vége a munkavállalók aranykorszakának, és íme, nem tartott sokáig, kb. ez év májusáig. Ahogy május elején vége lett a lezárásoknak, a Profession.hu-n 3 hét alatt 9.000-ről 18.000-re ment fel az álláshirdetések száma! De már a HR Portálon is megjelent egy cikk, amely címe: 30 éve nem dolgoztak ilyen sokan a versenyszférában!
És a történet kb. ott folytatódott, ahol 2019-ben abbamaradt. Ha fel akarsz venni egy pénzügyest, meghirdeted, és ha nem hívod be interjúra azonnal, akit arra érdemesnek találsz, és nem döntöd el napokon belül, hogy felveszed-e vagy sem, akkor könnyen lehet, hogy lemaradsz róla! A pénzügyes toborzás – és még sorolhatnék sok hasonló szakképzettséget igénylő munkakört – ma már egyfajta futóverseny az idővel. De a legmeglepőbb, hogy tegnap olyat csináltam, amit még soha. Egy konferencián adtam elő könyvelőknek, és olyat javasoltam nekik, ami egy hr szakembertől enyhén szólva is furcsa:
Természetesen nem humanoid típusú, hanem szoftverrobotokra gondoltam és bemutattam egy olyan szoftver ökoszisztémát, amely alkalmazása révén egy könyvelő munkájának 40%-a garantáltan megszűnik!
Igen, jól látod, nem egy újabb és modernebb, és minden problémát azonnal megoldó toborzási módszerről beszéltem (mint 5 éve pont ugyanezen a konferencián), hanem a digitalizáció bevezetésére buzdítottam a jelen lévő könyvelőket! Mert a számokból jól látható, hogy mi a gond:
Ráadásul a 20%-nyi 60 feletti könyvelő nagy része a következő 5 évben nyugdíjba fog menni, és nem látszik az utánpótlás! Nagyon sok iparágban fog gondot okozni, hogy a Ratkó korszak gyermekei, a legnépesebb generáció lassan nyugdíjba fog menni, eközben a helyükre belépő generáció létszáma töredéke az övékének.
Egy ilyen demográfiai helyzeten nem segítenek a high tech toborzási módszerek sem. Itt már a cég üzleti modelljét kell újragondolni úgy, hogy minél kevesebb emberrel állítsunk elő minél több értéket! Ennek a kevesebb embernek viszont piaci vagy jobb bért kell adni, ráadásul 100%-ig bejelentve.
Ehhez lesz, akinek egyenlőre elég végre nyugat-európai módon megszervezni a cégét, ahogy leírtam ebben a 3 évvel ezelőtti cikkemben., vagyis a termelékenységüket drasztikusan megnövelni. De sokaknak ez sem lesz elég, mert az egész vállalkozásukat kell újragondolniuk, új alapokra helyezniük.
Pl. ugyanez a helyzet az értékesítőknél is. Hol van már az az időszak, amikor 150 nettó + jutalékért gond nélkül találtál értékesítőket, akik hideghívással simán hozták az elvárásokat? Ma örülhetsz ha 300-400 nettó fixért találsz értékesítőt, aki jó eséllyel más céget fog választani, és a hideghívás is sokkal nehezebb, de főleg kevésbé hatékony, mint a 90-es években. Hol tudja ezt egyáltalán megfizetni, majd 6-12 hónapig megkockáztatni egy kisvállalkozás mire beválik az értékesítő?
A megoldás az értékesítőknél is a digitalizáció + a marketing kombinációja, ahol nem az értékesítő kezdi el az értékesítési folyamatot és nem is ő fejezi be. Sokan hallottak már CRM rendszerekről (ügyfél kapcsolat kezelő rendszer), csapatmunkáról az értékesítésben, és a sok időt igénylő lead generálást kiváltó marketingről, de még csak keveseknek sikerült ezekből hatékony rendszer összegyúrni. Pedig a jövőben egyre több iparágban nem lesz más út.
Azért még nem kell temetni a profi toborzási módszereket sem, a szintén 3 éve írt cikkemet ez ügyben, mintha ma írtam volna, minden egyes pontját gondold át és nézd meg, hogyan tudod alkalmazni a saját cégedre. Hadd idézzek e cikkből, egyfajta zárógondolatként:
„A gazdasági sajtóban lassan már divat nyavalyogni, hogy nem lehet új munkatársakat találni, meg mindenki elment külföldre dolgozni, pedig csak véget ért a munkaadók kánaánja, amikor bármit megengedhettek maguknak következmények nélkül, és senkivel sem kellett versenyezni a jó munkavállalókért. Hát most eljött a verseny időszaka, de ez korántsem jelenti azt, hogy nem lehet jó munkatársakat találni. Ez mindössze annyit jelent, hogy az eddigi hozzáállás, és az eddig használt módszerek elavultak, ideje a munkatárs toborzást jobban csinálnod, új szintre emelned.”
Levente says:
Kedves Tamás, hiányoztak az írásaid. Nagyon!
Üdv ismét a mailboxomban:-)
Schandl László says:
Szervusz Tamás!
Én is így látom, a vállalkozás újra gondolása, új alapokra helyezése, ahol és amennyiben ez értelmezhető és digitalizáció, automatizálás. Mindkettő szükséges.
Ez sok munkával jár és komoly változásokat jelent, de előbb be kell látni a szükségességét és meg kell szülessen a szikla szilárd elköteleződés ezekre.
Üdvözlettel: Schandl László
Jenei Zsolt says:
Szia Tamás!
Én a könyvelők között sok fiatalt látok. Lehet az én környezetemben jobb az életkori megoszlás. Hogy hányan és milyen sikerrel dolgoznak a versenyszférában, azt sajnos a jelenlegi politikai vezetés miatt soha nem tudjuk meg értelmesen, mert ideológiaként működik a munka alapú társadalom, így abban érdekelt minden statisztikát készítő és közzétevő, hogy felfelé húzza ezt a számot. Ez a siker egyik bizonyítéka. A minisztériumokból háttérintézményekbe kiszervezett nem versenyszféra, ahogy a közmunkás sem. Olyan érzésem volt az olvasás közben, hogy te próbálsz rációt és logikát vinni erre a területre, de olyan közegben vagy, ahol sokan irracionálisak, torzítanak, játszmáznak a számokal és a lehetőségekkel…
Gyuró János says:
Szia Tamás!
Örülök, hogy újra írtál. Remélem, minden téren minden rendben Feléd. 🙂
Ami nálunk Ratkó-korszak, az USA-ban babyboom-nemzedék, de ez a jelenség szerte a Földön igaz lehet. Történelem órát most átugrom. A lényeg, hogy Kőműves Konferencián vagy Tanárok Konferenciáján is részt vehettél volna, találkoztál volna ezzel a jelenséggel. A korfa makacs mutató, szakmafüggetlen is javarészt. Aki jól akar kijönni ebből a helyzetből, biztosan digitalizálnia kell és megtanulnia szinergiában működtetni, működni (szoftverek, emberek, rendszerek, …). Köszönöm, hogy „néhány” éve erre is felhívod a figyelmet munkád, írásaid során.
Gyuró János says:
Kedves Tamás!
Egyetértek, a Józan Paraszti Ész használata és az újragondoláshoz értő szakemberek közreműködése rengeteget lendítene előre sok dolgon a céges folyamatokon belül, az biztos. Csak erre már nem akartam kitérni a digitális témakörből. Köszönöm a kibővítést!
Üdv,
János
Bordács Balázs says:
Szia Tamás!
Először is csatlakozom a többiekhez, nagyon jó volt újra olvasni az írásod!
Másodszor pedig a cikkben megemlítetted hogy az értékesítésben is a digitalizáció a megoldás. Ez a téma engem személy szerint bővebben is érdekelne. Mert a CRM rendszer fontosságát vémelényem szerint minden haladó gondolkodású vállalkozó belátja, illetve a megfelelő marketing stratégia fontosságát is. De még számomra nem teljesen világos hogy lehet ezt a két dolgot hatékony rendszerré összegyúrni. Itt olyan rendszeri megoldásokra gondolsz amit a Dyntell kínál ERP és BI rendszerként?
Üdv:
Bordács Balázs
Balázs Bordács says:
Igen tudom hogy a Dyntell milyen rendszereket kínál, kozultáltam már velük egy rendszer kiépítéséről ami adatokat gyűjtene és azokat feldolgozva/megjelenítve az ügyfeleink követhetnék a tőlünk vásárolt gépek működését.
A CRM rendszerek közül tényleg nehéz választani, mert elég nagy a kínálat, mi is lassan egy éve használunk egyet, de már a lecserélésén gondolkodunk.
A digitalizációs tréning nagyon jól hangzik. Bízom benne hogy részt tudok majd venni rajta ha elindul.
Üdv, Balázs
Tóth Veronika says:
Kedves Tamás!
Már nagyon vártam az írásaidat!!!
Üdvözlettel,
Tóth Veronika